Vatten & Avlopp
imported_PE: Har provat att höja trycket till 1,2bar i källaren sedan sitter radiatorerna på övervåningen (källar-bottenvåning-övervåning) men det har inte hjälpt. Systemet är 16 år så jag tycker att mikroläckage i rörkopplingarna borde ha tätats med tiden och trycket minskar inte märkbart heller. Misstänker därför ventilen då den rör på sig. Ska i alla fall kolla efter läckage på
hempularen: Japp. Fast så mycket elektronik är det inte. En magnetventil är alltså en "vattenkran", som styrs av el. När det läggs ut spänning på anslutningarna till den elektromagnet som sitter där, så drar den åt sig sin järnkärna som öppnar ventilen, när strömmen bryts, så finns där en fjäder som trycker tillbaka kärnan med ventil, till stängt läge. Elektroniken som styr strömmen
Johnwinroth: Inte svaret på din fråga, men finns ju värmepumps baserade VVB, dessa är ju mer energiefektiva än en vanlig VVB då det är en värmepump. Problemet vad jag förstår med dem är att de inte värmer vattnet lika snabbt som en vanlig och man då kompenserar detta med en större tank.
BigElf: Jag ska ta ut varmvatten från ett pluggat 22 mm rör (till vänster). Vad ska jag skaffa för delar för att ansluta till R15 ballofix (till höger). Ballofixens läge är inte fast, går att flytta lite. Hur brukar en sån här plugg funka, kan jag använda mig av den gängan som pluggen sitter i och skaffa en nippel 22utv/15utv. Eller är det olika gängor kanske. Supertacksam för lite hjälp
useless: Ja, det får nog bli vatette istället. Lite dyrare, men jag snålar och köper Uponors rör istället för LK.
sup3r10r: [citat] Gammal tråd, men jag har samma fråga. Hittar inte någon text som anger LK580 eller LK581, inte heller någon skruv i mitten på det svarta vredet. Ska man byta i förebyggande syfte?
lostinsweden: [citat] Pistoler och skenor är bättre än väggdosor tycker jag.
Vector: Oj! Det var tilltaget. Jag borrade för vatten för två somrar sen å har då för mig att borrning i mark var 600kr/m med foderrör och borrning i berg 250kr/m. Nu drog ju totalsumman iväg då jag hade 35m till berg och väldigt torrt i berget
GK100: [citat] I värmeledningsystem behöver du inte tänka på det. Du har i princip rätt men vattnet i såna system byts inte och blir passivt på kort tid. I gamla vattenledningar för tappkallvatten är dina tankar på sin plats med galvade järnrör och sen med mässingskopplingar mot kopparrör. Principen för lite bättre skydd där var att bara gå över till koppar en gång och helst i
Demmpa: Ja på inkommande kallvatten till varmvattenväxlaren sitter ett filter men det är bara för varmvattnet. Kallvattnet passerar inte filtret i fjärrvärmecentralen. Även om det finns filter på kallvattnet till varmvattnet så åker en del smuts igenom. Jag hade monterat filterpackningarna på både KV & VV anslutningarna till blandaren.
Chrlen: Hej, Dränerar om runt huset, huset är byggt 1926 och inget är gjort sedan dess. Har nu grävt upp och hittar inga gamla dräneringsrör eller liknande. Problemet som jag inte kan koppa in mig på kommunens dagvattensystem. Jag har pratat med dem och jag kan ansöka om en anslutningspunkt men detta kommer i så fall dröja enligt dom "En del år innan projektet kan genomföras". Det finns med
NoOne2k: [citat] Jag har ett borrhål som är artestiskt. Jag har en gummitätning på borrhålet som sluter tätt kring slang och elkabel. Sedan sitter där ett rör som leds till avloppsbrunnen.
Strömkaka: Hejsan Vi har i vår BRF tankar på att montera detta råttstopp i våra avloppsrör ut mot samlingsbrunnen. Vi kan endast montera horisontellt där så de vanliga vertikala fungerar ej. [bild] Någon som har erfarenhet av denna typen? //Anders
Hank_Ö: Ah, det var ju väldigt bekvämt. Visste inte det. Man tackar!
borsno: Har en mellankoppling i krypgrunden som är bökig att hålla koll på för ev läckage,på inkommande vatten från egen brunn , funderar att placera en fuktsenor ,ev trådlös, är detta lämpligt eller är det risk för att kondens kan ge larm ? Slangen har värmekabel Tips på lämplig fuktsensor uppskattas isåfall!
GK100: Ja har du beredare där är det nog i så fall därför den har satts dit det är i princip vad som brukar sättas före vissa beredare fast i mer kompakt form som ett ventilrör. Har du inte problem med att den börjar läcka så låt den vara kvar, den kan göra nytta vid osannolika fall med avstängd kran och avsvalnande beredare. Om du bygger om mer där eller byter VVB kan du ju städa då.
lordi: Det är en vanlig lösning idag. Mycket bättre än att gömma luckan bakom tvättmaskinen i badrummet, som också är vanligt, tyvärr.
Toplund: Hej, tittar lite på ett fritidshus och blir fundersam på avloppslösningen som finns. Jag är novis på ämnet och har därför kollat runt på nätet. Se bilden. Jag har inte sett någon liknande konstruktion trots intensivt googlande. Man kan ana inloppet till vänster, utloppet syns tydligt. Frågor: Detta är väl en trekammarbrunn? Ser det normalt ut (ser den ut att fungera)? Kan den vara
Ulltand: [citat] Lyssna med labbet? Gör om testet?
kulle: Man kan få späda pumpen rätt många gånger innan den kommer igång. Ser ingen film
Mats-S: Min erfarenhet är att om pumpen går ofta och kort så har man för lågt mot-tryck i trycktanken. Testa att höja det, ska lätt fixas med en enklare "handbilpump". Och ja, stäng pumpen, släpp på trycket genom att öppna en kran, pumpa sedan upp trycktanken. Jag tror att jag brukar ha typ 1.5 bar i min pump ... inte 100% säker, kan inte kolla eftersom den är 30 mil härifrån :) Jag mäter
S_B_O: Är det typ bara en sådan här skarvkoppling som har gått sönder? Fast en annan dimension antar jag än den på bilden. https://www.biltema.se/fritid/tradgard/bevattning/slangkopplingar/skarvkoppling-2000020702 [bild] Ps. Min slang är antagligen 18mm.
jonaserik: Den du visade på första bilden är en unionkoppling
lostinsweden: [citat] Har du en bild? Konstigt att fördelaren har M22.
chris_m: Yes! Den är det! Kanske hittar instruktioner nånstans då. Tack!
roband915: Prutt också! Misstänkte det dock. Tack för snabbt svar!
munspelarn: ah, oki, skall göra detta. Det är bästa metoden för att greja till det så det blir tätt antar jag...
fredrik.johansson: Själva röret är inga problem att böja lite, men jag skulle försöka hålla emot så att du inte knäcker i kopplingarna, för där är det större risk för problem. Stäng vattnet innan, för säkerhets skull!