Jag behöver ett järnfilter har jag förstått.

Hittat följande leverantörer/filter:
Aquagruppen: Rex100
BraVatten: Excellent JC 400
Jädra Rent Vatten: Järnfilter Pro 100
VästKustFilter: Supreme Gold

Dessa filter höjer PH och sänker järn o mangan. De verkar likvärdiga, men vissa leverantörer påstår att deras filter även reducerar lukt, smak, turbiditet, partiklar, tungmetaller och humus.
Frågan är om detta bara är marknadsföring? Behöver jag det ens?

Misstänker att min något höga turbiditet på 5 (gränsvärde 3) beror på de förhöja järnhalterna 1,51 (gränsvärde 0,5)

Filtrena backspolar 300-400l typ var tredje dag.

Verkar dessa vettiga? Lutar mot BraVatten och deras filter Excellent JC 400.

Tack på förhand. Resultattabell från vattenanalys visar värden för turbiditet, metallsmak, partiklar och kemiska ämnen som järn och mangan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

/Micke.

Det låter vettigt. Vissa filtermassor tar även bort de ämnen som du nämner, ex. humus och tungmetaller.
Det handlar bara om att företagen använder olika filtermassor(Birm, Katalox Light, mangandioxid m.m.) för att åtgärda problemet. Vissa filtermassor är bättre än andra, men med rätt förutsättningar så borde det inte skilja så mycket. Räknar med att företagen har koll på det!
Om du inte har en hydrofor så skulle jag föreslå det.

Tänk även på att hårdheten i ditt vatten lär öka lite med ett av dessa vattenfilter. Men om kalk blir ett problem senare lär du märka, när järnet försvinner så kommer kalken fram :)

Hoppas det var till någon hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.