2 968 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Dricksvatten från sjö
Hej! Ska i höst bygga hus på Hammarö och ska välja anläggning för dricksvatten.
Hammarö är lite känt för dåligt vatten med mycket salt i när man borrar tydligen.
Har en sjötomt och tillgång till sjövatten 150m från huset. Grannar har använt sig av denna metoden och är nöjda, enda nackdelen är att de aldrig får vattnet riktigt kallt på sommaren...
Någon som har några tips, råd eller erfarenheter? Vi kan verkligen ingenting om detta...
Hammarö är lite känt för dåligt vatten med mycket salt i när man borrar tydligen.
Har en sjötomt och tillgång till sjövatten 150m från huset. Grannar har använt sig av denna metoden och är nöjda, enda nackdelen är att de aldrig får vattnet riktigt kallt på sommaren...
Någon som har några tips, råd eller erfarenheter? Vi kan verkligen ingenting om detta...
Välkommen till ön!
Det jag vet är ju att kommunen drar vatten och avlopp till allt fler ställen, det är ju värt att kolla tidplanen för det, så att ni väljer en lösning i förhållande till det.
Dvs om det snart kommer kommunalt vatten kan ni välja en billigare lösning, om det dröjer eller inte planeras alls är en dyrare lösning okej. Tynäsudden har ju tex fått nu, var mycket tjafs om kostnaden som blev 30% högre eftersom de fått överklagat och därmed minskat antalet nya tomter.
Det jag vet är ju att kommunen drar vatten och avlopp till allt fler ställen, det är ju värt att kolla tidplanen för det, så att ni väljer en lösning i förhållande till det.
Dvs om det snart kommer kommunalt vatten kan ni välja en billigare lösning, om det dröjer eller inte planeras alls är en dyrare lösning okej. Tynäsudden har ju tex fått nu, var mycket tjafs om kostnaden som blev 30% högre eftersom de fått överklagat och därmed minskat antalet nya tomter.
Att kyla vatten är ju inte så svårt. Gräv ned slangen på frostfritt djup under mark på vägen från sjön och hela vägen till trädgården. Mät upp hur mycket temperaturförlust du får från sjön till huset (efter ett tags användning)och förläng slangen i med slingor under mark i trädgården med så mycket mer sträcka att det motsvarar den ytterligare kylning du behöver (betänk här att temperaturdeltat nu är lägre och att du därför behöver kompensera med mer slang). Du kan också fundera på att ha en lite större tank under mark i trädgården och låta denna blanda upp/kyla vattnet.
Där min svärmor bor (en bit norröver från Stockholm räknat) kyler markkylan ned inkommande vatten till ca 4 grader, från ca 15 grader på inkommande vatten från älven (på sommaren). På vintern är temperaturen på vattnet fortfarande ca 4 grader även om inkommande vatten är kallare än så. Jag kan tipsa om att det blir mycket kondens vid toalettstolarna pga det kalla vattnet, framförallt på sommaren...
Där min svärmor bor (en bit norröver från Stockholm räknat) kyler markkylan ned inkommande vatten till ca 4 grader, från ca 15 grader på inkommande vatten från älven (på sommaren). På vintern är temperaturen på vattnet fortfarande ca 4 grader även om inkommande vatten är kallare än så. Jag kan tipsa om att det blir mycket kondens vid toalettstolarna pga det kalla vattnet, framförallt på sommaren...
Hej.L lindawillbagge skrev:Hej! Ska i höst bygga hus på Hammarö och ska välja anläggning för dricksvatten.
Har ett fritidshus på hammarö. Letar också efter ett filter för att kunna använda sjövatten till dricksvatten.
Ett uv ljus behövs och ett humus. Sen behöver jag också hjälp.
Ett filter mot partiklar, ett kolfilter mot humus och avsluta med ett bakteriefilter med UV-ljus. Det är vad jag skulle rekommendera! Kolla med lite olika företag vad de skulle rekommendera, men jag tror dom flesta skulle säga samma sakD dankje skrev:
Klicka här för att svara