Entreprenör har lagt ner nya avloppsrör. Tagit bort gamla cementrör och istället lagt ner 110 mm plaströr. Tyvärr visade det sig att ca två meter av det gamla cementröret gick in under torpargrunden och att man under grundstenarna på huset gjutit fast detta cementrör. Detta innebar att entreprenören inte kom åt att byta även de ca 2 meter av cementrören som går in under grunden. Man hade då behövt bila sönder där man gjutit under grundstenarna och det kändes riskabelt. Istället valde man att ansluta 110 mm plaströret med återstoden av cementröret. Plaströret stacks alltså in i det gamla befintliga cementröret och någon form av "muff" etc sattes dit. Detta skapade en mindre kant som sticker ut i röret.
Hur ser ni på detta? Funkar denna installation eller borde man hittat en annan lösning?
Jag oroar mig för att den kant som skapats ska ställa till problem med att saker fastnar i röret.
Eller, kommer det att fungera bra?
Tacksam för goda råd!
Hur ser ni på detta? Funkar denna installation eller borde man hittat en annan lösning?
Jag oroar mig för att den kant som skapats ska ställa till problem med att saker fastnar i röret.
Eller, kommer det att fungera bra?
Tacksam för goda råd!
Går nog ej att svara på med den information du har givit i inlägget. Man måste veta fallriktning och hur det är kopplat.
Bild, skiss så att man förstår hela installationen lite bättre. För det kan både vara ok och ej ok.
Bild, skiss så att man förstår hela installationen lite bättre. För det kan både vara ok och ej ok.
Vi hade en sådan skarv på vårt avlopp, plast till cementrör. Det blev stopp på det stället hela tiden. Vi gjorde om allt och drog nya plaströr i de gamla cementrören så nu är det plast hela vägen
Det är ju inte säkert att ni får problem. Men om fallet är litet så är ju dessa kopplingar inga höjdare.
Det är ju inte säkert att ni får problem. Men om fallet är litet så är ju dessa kopplingar inga höjdare.
Jag har lagt nya ledningar från kommunens ordinarie stamledning ca 20 meter ut på gräsmattan och in till precis vid fasaden på huset. Där tvingades man "skarva" den nya 110 plastledningen med det gamla betong-cementröret som fortsatte in ett par meter till in under torpargrunden. Eftersom inte min grund är krypbar i denna del av huset kunde hantverkaren inte ta sig in under grunden för att även få bort dessa ca 2 meter betong-cementrör utan var tvungen att skarva, sätta någon form av koppling mellan plast- och betong-cementrör. Tydligen hade det gamla betong-cementröret gått av precis vid fasaden. Det gjorde det inte heller enklare då man vid grävning inser att de gjutit fast detta betong-cementrör under grundstenarna. Hantverkaren vågade inte börja bila sönder denna betong..
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag har uppfattat att det är rätt vanligt med dylika skarvar mellan cementrör och plaströr. Och är det rätt gjort så fungerar det nog för det mesta. Men JAG vet inte hur ett korrekt utförande skall se ut.
Mest vanligt är nog att man går från plaströr inifrån huset ut mot befintligt cementrör som går till kommunens avlopp. Detta brukar inte vålla några större problem men att som i detta fallet att gå ifrån cementrör inifrån ut mot ett plaströr borde ge en övergång som möjligen har en kant med risk för påbyggnad.
Det man kanske skulle gjort är att utanför huset, i plaströren, installerat en spolbrunn dvs vinklat upp en gren i en 45/45 gren mot markytan som man då enkelt kunde spolat övergången med en högtryckstvätt eller bara en slang med ett enkelt munstycke på.
Det man kanske skulle gjort är att utanför huset, i plaströren, installerat en spolbrunn dvs vinklat upp en gren i en 45/45 gren mot markytan som man då enkelt kunde spolat övergången med en högtryckstvätt eller bara en slang med ett enkelt munstycke på.
Jag kanske hade tur men jag kunde trycka ett 110mm plaströr genom dom gamla cementrören...
Inte svar på din fråga men en idé som jag fick, kan man inte köra någon typ av Renlining genom det gamla cementröret?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Inte svar på din fråga men en idé som jag fick, kan man inte köra någon typ av Renlining genom det gamla cementröret?
Är det en excentrisk muff dom använt så är det nog okej.
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large/88471
http://images.biltema.com/PAXToImageService.svc/article/large/88471
Jag har satt en Fernco koppling men blir ju ändå en liten liten skarv mellan plast och betong in detta fall skarvar jag plast 160 mot 150betong, betongrören går ut mot kommunavloppet med fall.
Tror ni det funkar över tid eller ska jag reducera ner 160 plast till 110 och sticka genom betongröret?
Tror ni det funkar över tid eller ska jag reducera ner 160 plast till 110 och sticka genom betongröret?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Är den skarven vid ytterväggen ut mot avloppsnätet?
Om så hade jag personligen försökt trycka in 110mm rör så långt att det är utanför ytterväggen. I ett senare skede när/om du behöver göra om utanför, så är det enkelt att skarva på 110-röret efter att ni delat cementrören. Då slipper ni öppna plattan igen.
Om inte, så kommer det fungera, det är rätt vanligt att det byggs så.
Men jag hade sett till att det finns möjlighet att gå med spolslang på något sätt. Tex genom en 75mm påfart för handfat eller spolbrunn vid något vägg.
Om så hade jag personligen försökt trycka in 110mm rör så långt att det är utanför ytterväggen. I ett senare skede när/om du behöver göra om utanför, så är det enkelt att skarva på 110-röret efter att ni delat cementrören. Då slipper ni öppna plattan igen.
Om inte, så kommer det fungera, det är rätt vanligt att det byggs så.
Men jag hade sett till att det finns möjlighet att gå med spolslang på något sätt. Tex genom en 75mm påfart för handfat eller spolbrunn vid något vägg.