Claes Sörmland
oscarwww oscarwww skrev:
Det går nog om jag bilar lite bredare och lägger de precis bredvid varann.

Ute i gatan finns en kombinerad dagvatten/spillvatten så jag kan inte koppla på någon ledning där, det är isf om jag drar egen spillvattenrör fram till husväggen så underlättar det iaf framtida byte till separata ledningar enligt nedan skiss.

Hur skulle du gjort?

[bild]
Ja, känns mer förberett för framtiden att separera spillvatten och dagvatten. Och blir det stopp i dagvattenledningen under huset så funkar fortfarande spillvattnet. Och vice versa.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, känns mer förberett för framtiden att separera spillvatten och dagvatten. Och blir det stopp i dagvattenledningen under huset så funkar fortfarande spillvattnet. Och vice versa.
Bör jag även då koppla in en backventil på den separata 110mm spillvattenledningen? Kan denna gjutas in eller bör jag istället sätta den på den vertikala ledningen? För att undvika översvämning om proppar igen längre ner, för vatten kommer då tryckas upp i genröret och fylla både dagvatten och spillvattenledningen.

Schakten är ca 50cm djup, är det tillåtet att lägga ett 110mm rör över ett 160mm rör? isf slipper jag bredda schakten. Räcker det isf med ett lager sand emellan rören?

Blev en separering till slut, verkar funka bra.
Bara dagvattenledning som har kass lutning men det kan jag leva med.

Rörinstallation i grävd ränna med orange och grå dagvattenledningar och verktyg på en betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

oscarwww oscarwww skrev:
Vilken övergång ska användas när man går från större rör till mindre? Tex 160mm betongrör innerdiameter till 110mm plast?

Finns det övergångar som är koniska för att undvika att skit fastnar i skarven/kanten?
Hej!

Måste vara något slags rekord at väcka liv i en över 12 år gammal tråd... Svaret stod några poster upp. Om gerjerna finns kvar ett decennie senare!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.