S
S_B_O: [citat] Perfekt, känns som att det är precis vad jag söker! Återkommer med resultatet...
7 svar · 2,3k läst
·
T
tergo: [citat] den reglerar hur mycket du kan lyfta handtaget går att justera lite. lär inte ha något glappet att göra
1 svar · 1,0k läst
·
H
Harald Blåtumme: Varför lägger du in inägg iflera trådar om samma sak? I denna tråd har du inte ens någon bild så vad kan någon kunna säga om hur ditt läckage kan fixas
1 svar · 404 läst
T
TompaJ77: [bild] Det har börjat droppa där jag beskrivit på bilden väldigt gamla rör, har letat efter en ny koppling men inte lyckats hitta nån. Funderar på om man kan skruva isär och lägga ny gängtejp eller packningspasta och dra åt eller om det finns risk att det inte fungerar och blir värre så att det slutar med rörmokare.
0 svar · 294 läst
·
T
TompaJ77: [bild] Det har börjat droppa där jag beskrivit på bilden väldigt gamla rör, har letat efter en ny koppling men inte lyckats hitta nån. Funderar på om man kan skruva isär och lägga ny gängtejp eller packningspasta och dra åt eller om det finns risk att det inte fungerar och blir värre så att det slutar med rörmokare.
0 svar · 281 läst
·
L
lostinsweden: Vill man jobba på VV ledning under en VVB räcker det med att stänga inkommande på kombiventilen, öppna blandningsventilen helt och tömma VV så att vattnet kommer under utlopp rörets nivå? Släppar blandningsventilen igenom vatten från kall sidan till varm även om den är helt öppen?
0 svar · 664 läst
Janus82
Janus82: Det bästa är ju om du kan dra helt nya rör till fördelarskåpet. Om det inte går och du redan har kopparrör som kommer ut i badrummet så är det bättre att låta dem vara där de är och koppla in dig där. Kopplingen kommer ju innanför tätskiktet så det blir ändå en säker lösning.
1 svar · 1,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Det vet vi ju inte! [bild]
9 svar · 14,3k läst
·
X
xLnT: [citat] Det är kanske så att du har saltrikt vatten (hög ledningsförmåga) vilket medför snabb utfällning på offeranoden. Jag är tyvärr inte tillräckligt kunnig för att avgöra hur mycket som är normalt, det står dock att man bör kontrollera offeranoden med minst 1års mellanrum.
4 svar · 2,0k läst
·
S
Stefan1972: Är det inte bara en äldre kallvattenledning som fortfarande är inkopplad då? Att det inte sprutar kan ju bero på att röret rostat ihop nånstans om det inte varit i bruk på länge. Borde ju framgå vid inkommande vatten om man fortfarande har matningar som går ner i golv.
9 svar · 2,1k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Det är nog bättre att de enstaka som vill ha dessa data begär ut det som offentlig handling. Jag har gjort det för några år sedan.
15 svar · 47,0k läst
K
katten12: [citat] Tack för svar =)
4 svar · 2,4k läst
FredrikR
FredrikR: Eller får man till det jag beskriver ovan med 90böj på röret och sedan en koppling uppåt från väggbrickan?
7 svar · 2,0k läst
C
CM1234: Tack så mycket för responsen! Blir att först kolla med kommunen vad dom rekommenderar för lösning, och sen vidare med att hitta ett företag som sköter allt på totalentrepenad och passa på att byta ut hela anläggningen :sweat: Tack igen (y)
8 svar · 3,2k läst
A
Avemo: [citat] Om jag inte misstar mig så är poängen med att kabeln är självreglerande inte i första hand att minska energiförbrukningen utan just att minska risken för legionella. Effekten sjunker när den värms. Därför blir det inte så varmt.
28 svar · 9,3k läst
·
V
vincentt: Så... nu har man löst den lustiga blandaren. Det visade sig att mor min hade bytt munstycket till en strålsamlare och den gjorde så att blandaren spökade. När vi bytte tillbaka till "original" munstycke... då fungerande allt. Det visade att att trycket var för högt och att munstycke var någon form av reduceringsventil som används för svenska/nordiska markanden... det spekularen
6 svar · 6,1k läst
K
Kristoffer Hamberg Lind: [citat] vad vi kan se så är det inget läckage mellan pump/brunn eller pumpen till stugan. Dock har det kommit sjukt mycket skit i pumpen så rengjort allt nu. Samt vi precis bytt tryckvakten. jag va mest inne på att det är bottenventilen iom att när vi stänger av pumpen så försvinner vattnet ur systemet. [citat]
3 svar · 2,2k läst
N
neutronen: Vill bara återkoppla och avsluta tråden. Jag lyckades ta upp ett hål i frontluckan (se bild), och komma åt återställningsknappen. Nu fungerar beredaren igen :-)
11 svar · 3,9k läst
·
T
tarevarg: Haha, där ser man, alltid kommer något nytt och användbart :D Här löstes det bara med en vanlig hängränna.
30 svar · 5,0k läst
·
Karlia
Karlia: [citat] Prova du att starta en egen tråd. Den här är från 2007, TS var senast online 2014.
46 svar · 135,6k läst
N
NoOne2k: Det låter som om du har ett litet läckage någonstans i systemet. Finns det fler ställen som du kan stänga sv vattnet på för att sektionerna systemet?
3 svar · 1,9k läst
Mazen
Mazen: [citat] Först så är Admiral kopplingar sisådär, har själv köpt och använt dessa och ja vissa glappar mer än andra. Inte alls lika tighta som tex Vatette.. Ja, då är Ballofixen 12x12 och det som behövs är en förminskning 12-10, hittar ingen på Bauhaus, men rätt art för Ballofix är ..
7 svar · 2,1k läst
·
L
larsson r: [citat] Får alldrig koppla urinen till bdt
1 svar · 666 läst
ådal
ådal: Det ska gå utmärkt, bara att peta ur den röda pluggen och sen sätta dit med en slangklämma.
1 svar · 735 läst
·
En apelsin
En apelsin: [citat] Gel kan nog funka. Det har ju lite samma effekt som papper eller bomull, alltså att produkten ligger kvar länge på fläckarna utan att rinna av eller dunsta. Bra att du söker alternativ innan du går på med klorin, som med tanke på att det är dåligt för miljön bör vara sista utvägen.
8 svar · 10,6k läst
A
astolf: Tiden är nu utmätt för stenkistan och varmvattenberedare i köksskåp! Här ska byggas riktig toalett, nytt kök och därmed flyttas även varmvattenberedaren till källaren. Medans bygglovet ligger och brinner hos kommunen får man helt enkelt ta tag i det man kan och får. Sagt och gjort. Ny varmvattenberedare tänker jag monteras i källaren. Min egen taffliga ritning nedan [bild] Jag
0 svar · 2,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det första så är det inga termostater utan bara helt manuella radiatorventiler. Ser ut att vara ett ettrörssystem. Det går att byta/packa om insatsen Det går även att byta radiatorventilen till en termostatventil.
1 svar · 2,0k läst
·
O
olotor: En kompletteringsfråga: Går det att sätta en kulventil (ballofix) direkt på 12 klämringens gängor? Ska väl i så fall vara R10 invändigt med lin och pasta? Oavsett om det är en plan eller en "vass" ände?
7 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.