Hej

kikar på ett hus som är från början av 60-talet. Alla rör inne i huset är utbytta. Dock är det gjutjärnsrör i plattan och ut till kommunens servis.
Funderar på om det blir aktuellt renovera detta genom relina dessa invändigt istället för utbyte helt. Förstår ju att byta generellt är bättre men att bila upp plattan och gräva upp halva trädgården låter väldigt dyrt.
Vad finns det för erfarenhet här på forumet av detta. Knäpp idé, eller prisvärt ok alternativ?

Det är väl knappast gjutjärn utanför huset? Det brukar vara cementrör. Gamla gjutjärnsrör brukar bli smala invändigt med tiden. Möjligen fräser en reliningfirma bort en del för att få plats.
Kostnadsmässigt är jag ju tveksam till om relining är att föredra framför att byta några meter rör.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
är väl knappast troligt att det är gjutjärn under plattan. Brukar vara gjutjärn som går ner i plattan och eventuellt en 90graders böj i gjutjärn. Sedan betongrör eller kanske till och med glaserade keramiska rör till brunn utanför huset och betongrör därifrån till kommunala avloppet.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ni kanske har rätt i att det är cement. Det är som sagt bara ett potentiellt köp.
Att gräva på utsidan känns kanske vettigt, men bila upp plattan lite mastigt.
Hur förhåller sig relining i kostnad till att bila/gräva

J kalle_k skrev:
Ni kanske har rätt i att det är cement. Det är som sagt bara ett potentiellt köp.
Att gräva på utsidan känns kanske vettigt, men bila upp plattan lite mastigt.
Hur förhåller sig relining i kostnad till att bila/gräva
Att bila upp plattan i källaren är ingen stor grej.
Men helt bortkastat om det inte är fel på rören.
Och varför skulle det vara fel på betongrören under plattan?
Utanför för huset är en annan sak. Där kan trädrötter leta sig in mellan skarvarna i rören och förorsaka stopp i avloppet. Men åter igen bortkastade pengar om inte det är återkommande problem med tätt i avloppet.
Releining företag hävdar att betongrör har en livslängd på 50-60 år. Men den är snarare det tredubbla om de inte är dåligt förlagda och det uppstår sprickor i dom.
Värsta fienden är trädrötter som har en enorm förmåga att leta sig in i skarvarna även om rören har gummiringstätning. Men ta bort träden och rensa rören med rotskärande avloppsrensare så är det problemet borta.

Intressant. Jag har varit i branschen i många herrans år men aldrig sett betongrör inne i själva huset under plattan. Har alltid varit gjutjärn innan plasten tog över. Däremot utanför huset har jag såklart stött på betongrör. Ofta på gamla hus finns en renslucka/ inspektionslucka i golvet. Leta efter den. Lyft på luckan så ser du om det är gjutjärn.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Krille-72 Krille-72 skrev:
Intressant. Jag har varit i branschen i många herrans år men aldrig sett betongrör inne i själva huset under plattan. Har alltid varit gjutjärn innan plasten tog över. Däremot utanför huset har jag såklart stött på betongrör. Ofta på gamla hus finns en renslucka/ inspektionslucka i golvet. Leta efter den. Lyft på luckan så ser du om det är gjutjärn.
Ja om du är i branschen som reparera avloppsrör så är det så klart gjutjärnsrören du stöter på. Men skulle tro att det är minst lika vanligt med betongrör eller för den skull saltglaserade keramiska rör i gamla hus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.