E
englastad: [citat] Ättika och sådant har jag redan provat och det fungerar inte. Så hoppas denna rensning ikväll ska fungera. Annars får jag kontakta min brf angående detta problem för det är inte okej då lukten måste komma från något jag inte kan rå på. God Jul till dig!
20 svar · 26,5k läst
·
T
Thomseck: Hej Jag har en fråga. En vän till mig köpte en fastighet här finns kommunalt VA Med i detta köpet ingick en fd industri fastigh. + en bostad som numera inte finns mer Till denna bostaden fanns det kommunalt VA men är för dagen är denna anslutning bortkopplad inne på tomten. Innan min vän köpte detta så var industri fasth. Med tillhörande bostad en egen adress o tomt. Men numera
0 svar · 2,6k läst
M
Mawe85: [citat] Har du provat att lyssna på rören med ett stetoskop som jag föreslog? Vår backventil sitter nära vattenmätaren i källaren.
7 svar · 1,3k läst
L
Leif i Skåne: Vissa spolbilar har med sig en radiosändare i ”verktygslådan ” den monterar man på spolmunstycket och sänder in i systemet. Nu kan man med en detektor lokalisera var sändaren befinner sig även om den är många meter ner i marken. Typ mata in 5m mät och sätt ett kryss med märkspray, mata in 5 nya meter snart har du kryss som visar var rör och brunnar är. Jag hittade mina brunnar
6 svar · 4,0k läst
·
Christer G.V.
Christer G.V.: [citat] Du måste ha en avluftning ut genom taket. Endast vakumventil räcker inte som ventilation..
12 svar · 2,4k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Vi har gamla gjutjärnsrör och styvt toapapper i lite för stor mängd kan orsaka den där effekten här. Det blir inte generalstopp men någon gång i halvåret krävs några hinkar vatten för att få loss pappret. Måste krypa in i grunden och byta till plast i sommar. Skulle ha hänt i somras men...
3 svar · 1,7k läst
Christer G.V.
Christer G.V.: [citat] I USA går det åt c:a 15 liter vatten vid en spolning. Det står dessutom kvar vatten i muggen nästan upp till kanten efter spolning. Ett u-land när det gäller sanitetsporslin. 75 mm avloppsrör används här i Sverige vid snålspolande toaletter. Dvs med sluten tank. Anledningen är att vattenspegeln blir större vid vekare rör och liten vattenmängd.
47 svar · 18,8k läst
·
D
Dublin: Ramlade över den här på nätet och kunde inte låta bli att lägga upp den här. Nån har varigt riktigt finurlig när han har skapat denna fotmanövrerade spritningsstation med vanliga vita pp-rör! [bild]
0 svar · 1,4k läst
·
janwide
janwide: Det kan vara svårt att få till protryckning av tappvatteninstallationer när man gör det själv. Det ska hyras grejer och så vidare. Jag passade på att installera vattenfelsbrytare då jag drog nytt vatten i delar av huset. Förutom att man får ett skydd mot översvämningar så får man regelbundna täthetstest. Det känns tryggt eftersom erfarenheten att installera är begränsad. [bild]
0 svar · 1,1k läst
·
H
Harrison: [citat] Citronsyra på kvällen (massor som får verka under natten) numera + spolslang. Metallfjäder är också bra, om man lossar urinslangen vid avloppsröret och drar ut alla beläggningar inuti slangen bakvägen och spolar även gummimanschetten i avloppet. Jag använder en låg plastbalja och spolar och rensar några gånger åt vardera hållet, efter att jag har dragit loss urinslangen
10 svar · 6,1k läst
S
steff25: [citat] Tack för svar. Jag trodde att det var en Aquastop eller en tryckstötdämpare.
13 svar · 21,2k läst
·
nikasp
nikasp: Min åsikt är att det alltid straffar sig att ge ena fingret och att på jour löses akuta problem till hyfsad taxa med folk som har just jour. Menar att vem fasen åker ut en fredag kl 21 och tar betalt för en kvart om det är vad det tar. Då är det bara att betala rejält eller vänta till nästa vecka, inte så svårt. Tror de som försöker utnyttja andra på det sättet är de som
31 svar · 7,1k läst
M
M911: Vart köper du en 25 kg tunna?
1 svar · 1,7k läst
Staffans2000
Staffans2000: Kanske inte helt relevant. Men jag kurerade mina akvariefiskars "fenröta" med nämnda substans. Hela akvariet färgades lila. Riktigt vackert och fiskarna som simmade i det överlevde. Staffan
23 svar · 8,3k läst
·
M
mogge_73: Nja! Det är mer pengar än man tror, skillnaden mellan mjukt och medelhårt vatten gör att man i snitt slänger ca 40% av tvättmedlet rakt ut i avloppet. inte bra vare sig för miljön eller plånboken. Dessutom försvinner behovet av sköljmedel helt med ett avhärdat vatten. Tittar man på processsidan resturang och dyl. Avhärdar man alltid vattnet. Även på din diskmaskin hemma så finns
7 svar · 2,5k läst
M
martin1973: [citat] min släpper aldrig ut något vatten,fuktar lite från slangen ibland
11 svar · 3,5k läst
·
M
mogge_73: Låter dessvärre som lera, prova att lyfta upp pumpen så långt det går och hoppas att inträngninger sker långt ner. Så här års (Hösten) är grundvattnet som högst och trycket ner mot berget är som högst. så ev. Sprickor i berget som kan leda ner det sk. Ytliga grundvattnet kan variera i färg. Lera kan man enbart reducera det går inte att ta bort helt. Har man berg i dager kan
1 svar · 2,5k läst
F
fredand44: Hej Tackar för tipset, hörde just från 4evergreen att det ska gå att se ljuset när det är tänt. Ska kolla så fort jag kan. Mvh Fredrik
2 svar · 1,8k läst
·
R
RoRos: [citat] Tack för svaret. du är ett proffs. Tack igen
5 svar · 1,2k läst
B
Bigfoot: Det var i alla fall inte lika pinsamt som när jag gjorde rent vattenlåset i en golvbrunn här hemma för några veckor sedan. Efter att vattenlåset och diverse rördelar från duschavloppet legat i blöt ett tag och blivit renskurade så satte jag tillbaka det och tänkte att det skulle bli skönt att slippa lukten. Åtskilliga timmar senare började jag fundera på varför det fortfarande
26 svar · 24,3k läst
E
El-Löken66: [citat] Det ingår ett och annat faktiskt. Här ett axplock: https://www.ekonomifokus.se/bostad/flyttstadning-checklista-och-tips Men jag ser att han glömt ta med avlopp+brunn i köket - Slarvigt..
28 svar · 7,4k läst
·
S
skyisthelimit: Hej, Har kört sönder ett antal pumpar under åren, ej gråvatten, men i annat smutsigt vatten och från början gick jag bara på datablad och pris, dvs det blev plastpumpar som den du länkade till. De höll aldrig länge för mig och funkar nog bäst för att pumpa rent vatten eller enstaka användning för smutsigt vatten. Skulle aldrig köra de i en gråvatten anläggning. Finns en del
3 svar · 8,3k läst
·
R
radhusandreas: [citat] Jag snubblade in på denna tråd, har en annan lyftventil till mitt Svedbergshandfat men hittade tack vare denna post rätt här: https://www.pricerunner.se/pl/726-3200025823/Vatten-Avlopp/Hansgrohe-Vingpropp-40-mm-(96026000)-priser
10 svar · 6,8k läst
·
janwide
janwide: [citat] Ok. Så skulle det ju kunna vara men jag tror inte det i det här fallet. I monteringsanvisningen står det anslut med valfri Vatette Dy15. Så det är enligt instruktionen tror jag.
22 svar · 4,7k läst
·
M
Mr L: [citat] Den är längre bort i hallen. Upp genom vinden. Så det kan bli så att jag får komplettera med en extra avluftning på röret från köket.
6 svar · 4,2k läst
·
J
jonaserik: [citat] Du har kanske som jag, dåligt med syre i vattnet, då kommer vattnet att äta upp luft/syre och tanken blir full av vatten och pumpen får hicka, så gör som jag skrev och andra med, töm hela tanken så går inte pumpen så ofta.
13 svar · 4,9k läst
·
G
George_007: Stort tack för alla svar! Mycket snällt att ni tar er tid att hjälpa! :D
9 svar · 4,0k läst
·
H
Harrison: [citat] Ibland behövs ett pumpavlopp, "en villapumpstation" som det så vackert låter. Men om du kan slippa, är det värt besväret. Jag spenderade 30.000 kr i "snigeldynamit" och borrning med tryckluftsborr hyrd från Cramo. Jag hade ett vanligt avlopp vid vägen med stort lock för avloppet. Pumpavloppen läggs där det inte går att få fall för stamledningen under vägen. Men att lägga
67 svar · 24,6k läst
·
I
iMicke: Jag håller med janus82 angående postnord.. Men bockfixturen finns också att handla på fler ställen. Hemmatema tex. Eller ahlsell om du har möjlighet att handla där.
13 svar · 6,1k läst
·
J
JoWo: Det löste sig fint! Hittade en klämringskoppling till R10 med slät yta på R-sidan och bytte till en planadadapter på den andra. Visade sig att rostfria nipplar annars har en riktigt plan yta. Bra att veta till en annan gång.
4 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.