Hej,

Monterade för nån månad sedan en Gustavsberg självdränerande vattenutkastare (https://www.gustavsberg.com/se/prod...huskran-med-nyckel-sjalvdranerande-30-400-mm/). Igår började den läcka rejält ur tapphålet, alltså inget litet droppande utan ett ganska bra flöde. Öppnade upp och kan inte se någon skada invändigt på packning eller så eller nåt annat som gör mig klok på varför, det var dock vinterns kallaste dag hittills så jag misstänker det har med saken att göra, var nere en bit under -10 på natten.

Är det så att kranen ska stänga på insidan av väggen och att klämringskopplingen där kanske kan ha "glidit" ut en bit som orsakar problemet? Någon som har bättre koll på hur dessa vattenutkastare tätar och har nåt annat förslag? tack på förhand.
 
Har du någon Gardenakoppling eller liknade på gängan på utsidan?
Är så fallet dränerar den inte riktigt och frysrisken är stor.
 
P-plats P-plats skrev:
Har du någon Gardenakoppling eller liknade på gängan på utsidan?
Är så fallet dränerar den inte riktigt och frysrisken är stor.
Nej där satt ingenting kopplat.
 
optimum
Det finns en hel del skrivet om det här på forumet.
Massor med bra tips om orsak och hur man fixar.
 

Bästa svaret

ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Nej där satt ingenting kopplat.
Bra för det får inte sitta något alls där.
Som du skriver så tätar käglan mot 90'vinkeln på insidan och din teori är möjlig.
 
  • Gilla
ppoonnttuuss
  • Laddar…
Jag råkade ut för samma vid nyinstallerade utkastare, andra gången gick det inte att stänga helt!
Efter att lossat kranen dragit ut stången med ventilkäglan öppnades huvudkranen och ut kom en liten bit frigolit som troligen hamnat i ett pexrör.
 
Med vetskapen att käglan ska täta på insidan av väggen, släppte jag på klämringskopplingen där inne och knackade på röret några millimeter och nu är det tätt igen. Tack för hjälpen alla :)
 
  • Gilla
P-plats
  • Laddar…
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
Hej! Det är viktigt att dra åt kopplingen innanför väggen ordentligt då det är den krankäglan tätar mot. Flyttas kopplingen det minsta så når inte käglan in. Om krankäglan ser bra ut skulle jag nog lossa kopplingen innanför vägg o se om den glidit isär. Du mäter ju lätt från klänningen flyttats så att röret inte längre bottnar i kopplingen.

Monterade för nån månad sedan en Gustavsberg självdränerande vattenutkastare ([länk]). Igår började den läcka rejält ur tapphålet, alltså inget litet droppande utan ett ganska bra flöde. Öppnade upp och kan inte se någon skada invändigt på packning eller så eller nåt annat som gör mig klok på varför, det var dock vinterns kallaste dag hittills så jag misstänker det har med saken att göra, var nere en bit under -10 på natten.

Är det så att kranen ska stänga på insidan av väggen och att klämringskopplingen där kanske kan ha "glidit" ut en bit som orsakar problemet? Någon som har bättre koll på hur dessa vattenutkastare tätar och har nåt annat förslag? tack på förhand.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.