Vatten & Avlopp
iMicke: Jag håller med janus82 angående postnord.. Men bockfixturen finns också att handla på fler ställen. Hemmatema tex. Eller ahlsell om du har möjlighet att handla där.
JoWo: Det löste sig fint! Hittade en klämringskoppling till R10 med slät yta på R-sidan och bytte till en planadadapter på den andra. Visade sig att rostfria nipplar annars har en riktigt plan yta. Bra att veta till en annan gång.
jonaserik: Grovdamsugare finns för våt och torr, kolla noga, sen brukar dom vara med en längre slang, annars förlänga röret.
Tomtom79: [citat] Denna förutsätter att blandaren har raka rör som avslutning. 10mm rör alltså. Den normala är antingen 10mm rörände eller 3/8" eller 1/2" lekande mutter.
mikewse: Tackar! Med hjälp av det du skrev hittade jag nu att produkttypen heter "vattenutkastarskåp" och finns från flera olika leverantörer, bl a LK VUK: https://www.vvsobygg.se/sortiment/vvs/ror-och-kopplingar/pex-system-vatten-och-varme/fordelarskap/kopplingsskap-lk-vuk-kopplingsskap-lk-universal-pe-x-monteringsdetaljer.html
jonaserik: För att få till lite akutvård kanske , öppna en VV-kran, på blandaren finns en ratt med en markering + , - elller en symbol öka minska, samtidigt som du vrider den fram och tillbaka så knackar du med en hammare på metallen, den tål mycket.
mogge_73: Svavelväte kan på sikt sätta igen en jonbytare och risken är även att lukten då bara blir värre och värre. Självklart kan du köpa och installera sånt själv. Dom flesta vattenreningsföretag hjälper dig med tips och trix.
jnse: Du har nog mest troligt helt enkelt stopp i avloppet. Vi har enbart avluftning till WC/dusch och ingen till köket. Vi hade gamla gjutjärnsrör till köket som var nästan helt igensatt, även fast jag kört med "iller" så släppte inte speciellt mycket av det hårda stoppet (gammalt fett/rost m.m). Det brukade klucka och ha sig i diskhon efter man spolat där. Lösningen var att helt enkelt
jonaserik: Strömbrytaren p väggen där du startar och stoppar pumpen
jahallåja: Bra att du säger det, men jag ska absolut inte göra något innan det helt utrett, borde ha varit tydligare med det. Jag är på grubblar-stadiet och funderar på vad som kan vara aktuellt att undersöka närmare :)
Torpgubben: Badhus och jobb är långt bort, jul eventuellt utan varmvatten känns B. Köpte en epdm slang som klarar hett vatten till 12 bar. Skruvar ner tryck och temp och testar. Rapport kommer.
oleufven: Jag har köpt en ny Mora MMIX-blandare för tvättstugans ho (ny och ny, det är säkert nästan ett år sedan jag köpte den...). D en har anslutningar som jag tolkat kallas för Soft-Pex 10mm slätände (fast det är en minial upphöjning längst ut). I rör-kopplings-allti-allo-lådan hemma hittade jag inte som verkade passa, så jag ställde in mig på att behöva köpa en massa (säkert
slug68: Har en pumpbrunn för gråvatten till infiltrationsbädden som jag i dagsläget inte har något larm på, så det jag önskar förslag på är ett nivålarm gärna batteridrivet men inget krav samt koppling mot internet via wifi, finns det ?
hempularen: Jag har uppfattat att rejäl spolning (med spolbil, inte hobbysprutor), kan rensa upp lite och lösa akuta problem. Men bara för rätt kort tid. Så det kan vara en akutlösning som fungerar medan man väntar på att få infiltrationen utbytt.
frma71: Hej, har haft in ett "proffs" för att installera kall/brine-sidan på min värmepump då jag vill att allt skulle vara korrekt. Efter att ha kollat noggrannare på vad dom gjort inser jag att dom inte isolerat rören (för kallsidan) som går genom bjälklaget (som är av trä och fullisolerat med gulfiber). Dom har erbjudit att komma och skumisolera nu i efterhand. Är det en fullgod lösning ?
jonaserik: Ventilen måste vara på frostfritt djup och det måste finnas en dränering på den del som går upp till frostdjup. annars fryser det. Eller om det finns en kran i varmt utrymme som matar det, ska då vara en ventil inomhus för att tömma ledningarna .med.
Jockeikax: Tjena, är det någon som känner till något företag som tar på sig totalentreprenörsskapet i Huskvarna/Jönköping samband med mitt byte av stamnät. Har bara fått kontakt med skumma typer som pratar dålig svenska och gör allt jättebilligt och jättebra men inte vill lämna spec på vad de kommer göra.
Robbotten: [citat] Hej. Tack för svar och tips. OK, den gamla blandaren är väck. Det har ju gått några månader sedan du skrev och bad om råd. Kålltorp, också Göteborg. Området här är Tolered.
Marabouman: Relita var här igen och spolade. Det visade sig var en rejäl fettpropp som nu är borta. Problemet löst. Tack för era synpunkter.
salkin85: Ska montera en renslucka på stående avloppsstam. Hur gör man det smidigast? Har 110mm plast. När jag har sågat av röret och tryck dit rensluckan fattas det ju några cm rör, räcker det att trä på en skjutmuff så blir det rätt, eller ska man lägga i en rörsnutt där så det inte blir nå avbrott på röret?
Emil1979: Hejsan! Är på gång att byta till ett nytt tvättställ med en ny blandare.Den gamla blandaren är 8mm rör vilket också är måttet på röret på andra sidan kopplingen.Den nya blandareren har softpex slät ände.Vill helst sätta dit balofixer (8x10) och undrar om jag kan återanvända den nedersta mutter till balofixen? Tänker att man inte ska blanda olika fabrikat.Hittar inte något på
lostinsweden: Har du inte nån avstängning upp till radiatorsystem, vid cirkulationspumpen kanske? Har du golvbrunn i pannrummet? Om du köper samma ventil går det att byta ventilen utan att tömma systemet om du tappa ned trycket. Det blir lite spill men det gör inget om du har golvbrunn eller en spann under.
stugfar: Hej @A-Carlsson, jag lämnade in toan på service. Kabel + kontakt mellan kretskort och kontrollpanel behövde bytas. Den hade drabbats av de hemska förhållandena i enheten. Tycker den är lite klen och är förvånad över att de inte dragit något skydd över kontakten. Fick också FW uppgraderat, och så var det nog något mera jag inte minns just nu. När jag sedan kopplade in den igen
danneny: Tack för svar! Att byta ventilkägla fixade biffen!
oskar.valta: [citat] Faluplast har sin Y-nippel RSK 8082433 för anslutning till TT men den lirar inte ihop med muffen du har dock.
janwide: [citat] Nej. Det blir alldeles för tvära böjar. Det funkar om jag låter slangen gå utanför kanten på handfatet. Men det ser fördj-ligt ut! Kan lägga ut en bild när jag kommer hem så ser du.