T
Troja_abc: Det vart en ny blandare, men nu testar vi med att sätta tryckdämpare ifrån vvb och hoppas på att det hjälper.
4 svar · 2,1k läst
O
Osg: Jag behöver inte förlänga något så det är inga problem. Jag hittade ytterligare en variant där klämringar ingår. Denna sats kanske kan vara något för mig. Den gamla blandaren hade ju också 10 mm rör så detta bör passa i befintlig del av klämringskopplingen?
5 svar · 1,7k läst
·
Schenkmanis
Schenkmanis: [citat] Ok! Ska kolla om det kan vara ett alternativ. Det är ett tegeltak med huv så där ska det vara ok, gäller bara att få till anslutningen mellan stammen och huven helt enkelt :) Tack!
4 svar · 2,5k läst
·
B
Björn59: [citat] Den sista veckan har smutsen i vattnet ökat så jag bestämde mig för att prova trycka i en 20 mm slang i den befiinitliga och det gick! Behövde inte heller dra något bara trycka men med ganska rejäl kraft på slutet. Så nu har vi äntligen kristallklart vatten i vindskyddet :-) Tack för alla tips på vägen!!!
11 svar · 2,6k läst
Mazen
Mazen: Som ovan skrev, ja, kolla länken till Vatette alt till kopplingsetet RSK 1873802.
6 svar · 3,6k läst
·
J
_Julius: Tack för svaret! Jag har kört på det spåret och lyckades avlägsna baksidan och allting runtomkring. Satsar just nu på att ta en sticksåg och kapa skivan strax innan rören och passa in den i det nya skåpet, kapa skåpsbotten i bakkant för att passa in den, och sedan lägga en ny plastmatta och ha ett fall p.g.a nivåskillnaden. [bild] Känns som om det kan funka, måste bara kolla upp om
2 svar · 2,4k läst
L
lostinsweden: [QUOTE="omniself, post: 3970717, member: 394899"]Har i snart ett år haft en inte så trevlig lukt från avloppet i badrummet som kommer och försvinner med jämna mellanrum. Såhär ser mitt avlopp ut (se bild). Lukten kommer från utrymmet bakom den vita gummiproppen, som man kan plocka av. Min fråga till er som vet är helt enkelt hur jag kan lösa detta problemet? Kan jag täppa igen hålet
1 svar · 1,1k läst
·
O
Ovation: [citat] Du kommer aldrig få det tät om du letar efter brottning.. Du måste täta det där med rätt detaljer. Antingen lin, tråd eller gummitätning. finns övergångar till R20 att köpa med gummitätning. Jag vill inte vara negativ men det kan bli olyckligt om du inte får det där bra...
6 svar · 1,2k läst
·
S
Sweedbanana: Nu hamnade mina ca 35cm under marknivå (mätt från rörets överkant). Kunde inte hjälpas, befintligt rör som det skulle anslutas mot låg på detta djupet och gick vidare in under plattan på huset och vidare till kommunalt. Nu var denna lilla tarm främst avsedd för kondensvatten från luft/vattenvärmepumpen och en värmekabel var ändå tänkt att vara i ett rör som skulle gått ovan
9 svar · 19,6k läst
G
Gue: Ja det sitter ett vatten lås vid golvet bara att lyfta upp och rengöra
1 svar · 3,8k läst
·
M
Mauritzs: [citat] Tror det ska vara lugnt med lukt osv. Så tror det blir enklast att göra så. Behöver ju inte vara svårare än vad det är :) Tack
2 svar · 1,8k läst
·
L
lordi: Det är bra om du kan ordna samarbete med någon byggfirma så du har en grund att stå på. Är du duktig och har bra kundbemötande så behöver du inte leta kunder sen. Det blir kunderna som söker upp dig.
3 svar · 1,4k läst
J
joasag: Har köpt en IDO Glow toalettstol som är gjord för att monteras ända mot vägg. Detta gör tyvärr att vattenanslutningen hamnar för nära toalettstolen. Detta går att lösa då denna toalettstolen kräver en anslutningssats för att koppla in mot golvanslutning. Men då blir den inte helt centrerad över anslutningen. Skulle behöva förskjuta anslutningen cirka 3-4 cm. Men kan inte hitta
0 svar · 1,4k läst
B
b8q: Såna här kan du kränga på i efterhand: https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-rorbojningsstod-pe-x-16mm-2/
9 svar · 8,3k läst
·
BerraBo
BerraBo: Du verkar ha haft tur att detr är avloppet som inte är tätt. Ser på bilderna att du har järnrör på kallvatten. Brott på dom ger betydligt större skador. Mitt tips är att stänga av vatten som går i järnrör eftersom det bara är en tidsfråga till du får större problem där.
2 svar · 1,9k läst
·
M
MackanM: Hej Hur kopplar jag på en trädgårdsslang på BACKVENTIL Dy 22 x lekande mutter 22 https://www.vatette.se/produkter/ovrigt/vattenmatarkonsol/product/FG0986011/backventil-dy-22-x-lekande-mutter-22/ Funkar nedan? KRANANSLUTNING 1/2"-3/4" ALU Art. 14-035 Passar kran med utv. gänga 1/2" och 3/4" https://www.biltema.se/fritid/tradgard/bevattning/slangkopplingar/krananslutning-2000021714#
0 svar · 1,1k läst
J
jonaserik: [citat] Här du hur den ser ut, det är en ram som sätts i och luckan är en hel enhet som kläms dit https://www.google.com/search?q=hillalucka&oq=&aqs=chrome.0.69i59i450l8.4529335j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
5 svar · 2,6k läst
·
fahlis
fahlis: M10x1 har innerdiameter 8,7 mm
3 svar · 1,7k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] :rofl::rofl::crysmile::crysmile::crysmile: Nej, inte yrkesskadade. Detta är normalfallet hos homo sapiens-släktet. Alla har mer eller mindre rörmokar-gener latent från födsel... https://sv.wikipedia.org/wiki/M%C3%A4nniskor (y)(y)(y)(y):p
20 svar · 7,2k läst
·
J
jonengs: Mkt tack, ja då blir det till att göra lite spår i cellplasten imorgon men det är korta avstånd det rör sig om så det blir enkelt. Har 200 mm isolering.
2 svar · 2,0k läst
GoC
GoC: https://www.biltema.se/bygg/vvs/blandare/blandartillbehor/inloppsslang-2000022605
2 svar · 1,6k läst
J
jonaserik: Sitter en gänga i pumpen så plastnippel går att gänga bort och koppla en slang direkt på om man vill.
9 svar · 2,5k läst
·
oskar.valta
oskar.valta: [citat] Kommer att fungera bara fint att låta den vara kvar där den är.
1 svar · 1,7k läst
·
B
byggboi: Det här eventuellt en kandidat och en grej jag funderat på! Kanske svårt att avhjälpa annat än med tak mellan vedbod och hus? [citat]
8 svar · 1,7k läst
·
K
koppla: [citat] Tack! Jag har funderat på varför det var en sån konstig böj där. Bra att veta att den kan tas bort. (y)
9 svar · 4,1k läst
·
B
basseman: Det kan gå, Tollco har bra produkter för att förebygga vattenskador https://tollco.se/vattensakert-kok-lackageskydd/tatning/
1 svar · 778 läst
L
Lillekitte: Gammal tråd, men fyller på ifall någon ny hittar tråden: I min kommun (Stockholmsförort) gäller det som Claes Sörmland skriver: Lägger man till en till ”bostadsenhet” (t ex en inreder en extra lägenhet i villan, eller bygger ett attefallshus), så får man betala en engångsavgift på ca 25 000, och sen blir det ca 2 000 i årsavgift för förbrukningen. Gäller oavsett om det bara
8 svar · 5,2k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Du råkade få med en nolla för mycket, Här är rätt nummer: 0480-420730
14 svar · 3,2k läst
J
JohanGH: Jag vet att det finns andra trådar i den här kategorin, men jag har inte hittat någon som överensstämmer med mitt problem. Kortfattat så upptäckte jag efter en avslutad disk att vattenkranen i instrumentpanelen var tänd (se bild). Enligt instruktionsboken så betyder symbolen problem med vattentillförseln. Jag lyckades med instruktionsboken lokalisera det lilla filtret i aqualock och
0 svar · 4,8k läst
·
F
Freddy_kruger: Bäst svar får du säkert av försäkringsbolagen! Ring/ maila och fråga;)
2 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.