Det frös i källaren här. Vattenpumpen står långt från yttervägg.
Kupevärmare har gjort susen så inget fruset men inget i kranarna.

Välfyllt pumphus med högt tryck så det sprutade vatten i ansiktet när jag lossade på skruven. Renoverad på något ABB-ställe men åren går...

Tömt hydroforen (150l)så jag hör att den fylls men hur många timmar ska man våga låta pumpen gå?

Inget läckage som syns.

Mätklockan på hydroforen funkar nog inte och mätröret är inte genomskinligt längre.

Brytaren fungerar.

Det vita röret är väl något slags skvallerrör? Kommer inget vatten när jag trycker där men det kan ju bero på annat. Sitter mellan pump och hydrofor.

Djupborrad brunn. 96 meter.

Var ska jag börja nysta?
MYCKET tacksam för tips.
Gammal rostig vattenpump i källare med rörkopplingar och en läskflaska på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostigt ID-märke på en Grundfos vattenpump CP-E 3-80 i ett pumphus, omgivet av korrosion och slitna ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hydrofor i en källare med anslutningar och en mätare, synliga rörledningar och en tryckvattenpump syns till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en gammal hydrofor med teknisk information och en etikett med texten "INVÄNDIGT PLASTBEHANDLAD".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpumphus med rör, rostiga kopplingar och en tom PET-flaska i en källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om vattnet har runnit i på något vis från pumphuset, det är en ejektorpump du har och dom tppar vatten direkt om det kommer luft i dom. Uppe på höger sida sitter det en luftskruv, har du en ventil ( plastslangen ) mellan tanken och pumpen stänger du den, samt den ventil som sitter nere på pumpen. Stäng av pumpen ta bortpluggen, fyll med vatten ( det kan klucka några ggr ) ända tills det inte går i mer. Sätt tillbaks pluggen, starta pumpen och öppna den lilla skruven på pluggen ( bäst att lossa den lite innan start pump ) när pumpen startat så öppnar du lite försiktigt på avluftningen, det ska komma med sprut som en dimma där. Avtar sprutet så stäng, kan bli så du måste fylla vatten igen. När det blir som en dimma så öppnar du ventilen lite försiktig på plastslangen, då om vattnet kommer ska det fräsa i ventilen, kör så en stund och öppna lite till, osv. tills pumpen stannar. Den nedre ventilen öppnas och den är för att inte pumpen ska varm/torr. Den övre slangen på pumpen trycker vatten tillbaka till brunnshålet ( är säkert djupt ) för att skapa ett tryck uppåt.
Hoppas att det förklarar starten.

Edit var sitter tryckströmbrytaren
 
]

J jonaserik skrev:
Edit var sitter tryckströmbrytaren
Tryckströmbrytaren sitter på röret som går upp till vänster om skvallerröret (sista
bilden)
När jag skruvade bort skruven på avstängd pump innan så sprutade det vatten rakt upp i ansiktet.
Jag har fyllt vatten där någon gång när det krånglat men då har det bara varit att starta sen.
Ska testa det du beskriver när jag kommer hem.
Tack.
 
Ledsen för duschen, du stängde inte ventilerna. Då fanns det tryck och om man öppnar avluftningen utan att stänga ventiler ska luften åka ut. Kanske det är skit i röret som går till tryckströmbrytaren så den inte stänger av puimpen, starta allt och ta en hammare och knacka på T-röret under den. Det är ett pyttehål som brukar sättas igen och kan bli så att pumpen inte stannar vid tryck. Det går att rengöra, ett foto hur den sitter är bra.

Edit , dum fråga men i samband allt annat som hände Du har inte stängt någon kran/ventil och
glömt öppna eftersom det inte finns vatten i kranarna men tryck i systemet.
 
J jonaserik skrev:
Ledsen för duschen, du stängde inte ventilerna. Då fanns det tryck och om man öppnar avluftningen utan att stänga ventiler ska luften åka ut. Kanske det är skit i röret som går till tryckströmbrytaren så den inte stänger av puimpen, starta allt och ta en hammare och knacka på T-röret under den. Det är ett pyttehål som brukar sättas igen och kan bli så att pumpen inte stannar vid tryck. Det går att rengöra, ett foto hur den sitter är bra.

Edit , dum fråga men i samband allt annat som hände Du har inte stängt någon kran/ventil och
glömt öppna eftersom det inte finns vatten i kranarna men tryck i systemet.
Tryckströmbrytare har jag faktiskt bytt ett par gånger och den verkar fungera. Kontaktytorna har svetsats ihlp när jag inte tömt hydroforen i tid.

Duschen var före dina tips så den är du oskyldig till.

Nej det kommer bara ytterst lite till hydroforen och bara ventiler i källaren. De har jag koll på.

Det pyser när jag luftar men inget dimsprut. Kommer inget förrän vattnet kommer som en stråle.

Den som konstruerade pumpen och satte ett sluttande hål på baksidan skulle man vilja ha ett snack med.
Går ner och provar en fjärde gång snart och knackar på grenröret men något tips om hur man får i vattnet lättast? Får snart fylla med köpevatten

Foto kommer om en stund.
 
Jag kan inte ställa upp tryckbrytaren mer för då slår inte pumpen av (när den funkar)
 
  • Tryckbrytare för pump i genomskinligt hölje monterad på en vägg, trådar synliga inuti, svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tryckbrytaren med synlig fjäder och mätarskala i kPa, ansluten till rör och elkablar, monterad i en vattenpumpsanläggning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Beatas skrev:
Kontaktytorna har svetsats ihlp när jag inte tömt hydroforen i tid.
Svetsar då pumpen studsar , beror på ingen luft i tanken.
B Beatas skrev:
Duschen var före dina tips så den är du oskyldig till.
Tack för det:)
B Beatas skrev:
Det pyser när jag luftar men inget dimsprut. Kommer inget förrän vattnet kommer som en stråle.
Pyser inte luft då ? En stråle, det ska vara bra fart och bli nästan som dimma, har du stängt alla ventiler som går till tanken ? Annars inget ordentligt tryck där, pumpen är nog god för ca 6 bar,, kör på ett tag med hink eller annat att ta vattnet i .
 
J jonaserik skrev:
Svetsar då pumpen studsar , beror på ingen luft i tanken.

Tack för det:)

Pyser inte luft då ? En stråle, det ska vara bra fart och bli nästan som dimma, har du stängt alla ventiler som går till tanken ? Annars inget ordentligt tryck där, pumpen är nog god för ca 6 bar,, kör på ett tag med hink eller annat att ta vattnet i .
Hällde 12 l vatten med vattenkanna och det blev inte fullt. Pumpen är nog kass.
 
Då du fyller på i hålet så ska det till slut bli fullt, det sitter en backventil i botten i ejektorn, hela ejektorn kan ha sagt upp sig, finns ett litet rör inbyggt i ejektorn som ska spruta vatten uppåt ,det trycket kommer från slangen som är kopplas på topp av pumpen. Sjunker trycket om pumpen stannar, du måste ha en ny manometer först för att se ev ett tryck, oavsett annan åtgärd. Lätt byte med noll tryck på vattnet.
 
Det sitter ingen manometer vid pumpen
 
Ska sitta en efter pumpen, så att man kan se trycket som pumpen levererar, samt ställa till och frånslag på tryckströmbrytaren, annars vet man NADA om tryck och arbetsmoment på vattnet.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.