En av tre renspluggar under diskbänken går inte lossna. Hållit på med den i 20 år nu och nada hjälper. Jäklar vad jag ångrar att jag gjort rent de sista resterna av expressomaskinens kaffebytta i vasken. Det är troligen kaffesump som ligger mellan diskhon och vasken. Röret till diskhon och vasken är nyrensat för de renspluggarna går att lossan men inte den viktiga i mitten. Finns det något anti-kaffesump medel man kan använda för att lösa bort skiten för nu är det bomstopp? Blir väll att byta till plaströr i framtiden.

Fastrostad rensplugg under diskbänk med synliga kalkavlagringar och korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
En vaskrensare brukar ofta göra underverk när det är stopp i avloppet,
[länk]
Tyvärr gör den endast att vattnet går mellan diskhon och vasken.

Du får givetvis plugga igen andra hon, tex genom att lägga en gummiduk över hålet och någon tyngd på samt fylla på med vatten.

Demmpa Demmpa skrev:
Du får givetvis plugga igen andra hon, tex genom att lägga en gummiduk över hålet och någon tyngd på samt fylla på med vatten.
Testat det också. Jäkla fett och kaffesump ihop :)

johnjensen johnjensen skrev:
Testat det också. Jäkla fett och kaffesump ihop :)
Två rensare är melodin, en för att rycka (stoppet släpper betydligt lättare om du "rycker" uppåt än pumpar neråt) och en för att hålla emot i den andra vasken.

C
Om du har prylarna - borra ett lagom stort hål i renspluggen och slå i en torx-bit modell större (typ T50) och dra loss den med mutterdragare.
Du kan ju också skruva loss hela vattenlåset.

J jonko skrev:
Två rensare är melodin, en för att rycka (stoppet släpper betydligt lättare om du "rycker" uppåt än pumpar neråt) och en för att hålla emot i den andra vasken.
Funkar inte med rensare i diskhon då hålet är litet och för nära kanten så använde en propp och lade hela min tyngd på den medan jag pumpade med den andra handen. Ska prova att bara rycka uppåt än pumpa neråt.

C cpalm skrev:
Om du har prylarna - borra ett lagom stort hål i renspluggen och slå i en torx-bit modell större (typ T50) och dra loss den med mutterdragare.
Du kan ju också skruva loss hela vattenlåset.
Det blir att handla i så fall. Skrev fel innan och inte 20 år jag försökt få av den där renspluggen. Det är 27 år så man kan kalla den elak. De andra två under vardera vask är lätta att bort. Men den i mitten är svår och funderar på om den inte är svetsad :)

Testa att värma upp pluggen ordentligt, gasolbrännare eller varmluftspistol eller vad det har tillgängligt och lägg sedan på med din största rörtång eller vad du har för verktyg tillgängligt. Funkar det inte med värme och våld så brukar det funka med mer värme och våld.

Byt avloppsröret, tror att det är enklast.

• Gilla
johnjensen
  • Laddar…
Fixat nu. Blev lite olika förslag på lösningar från de som svarat i tråden. 5.56 och vänta några dagar sedan största rörtången och skruva på själva mässingsproppen, inte bulten, Då fick man loss den efter 27 års försökande. Fram med 5 meter rensband och efter tre turer lossnade det. Proppen satt verkligen djupt men nu rinner det bra. Skruvade bara dit mässingsproppen till hälften och försöka få tag på en som har ett helt huvud.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
johnjensen johnjensen skrev:
Skruvade bara dit mässingsproppen till hälften och försöka få tag på en som har ett helt huvud.
Bra jobbat! Nya proppar säljs lite varstans för ca en tjuga. Se till att du får rätt storlek bara.
Fanns proppar i nylon som inte rostar fast, men jag tror inte de går att få tag på längre. Någon tipsade om att dra ett varv gängtejp på gängan för att hindra att den rostar fast.

Blir att leta för förr eller senare kan det bli ett stopp igen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.