Jag drar nytt tappvatten till badrum och kök i en stor gammal villa. Köket och badrummet sitter på samma stam från värmepumpen men badrummet ett stick upp till andra våningen. Dvs ett stick på 4m Köket sitter sedan längst bort på stammen på första våningen 10m längre bort. Rören dras i tak i källaren och upp till badrummet går de i ett schakt. Dvs. jag kommer åt att sätta returen ca 2 m från kranen i badrummet.
Kan jag dra returerna från kök och badrum till en punkt och sedan tillbaka till värmepumpen i en ledning? Hur säkerställer jag att jag får cirkulation till både kök och badrum?

Jag har lagt in en bild som visar principen. Mina frågor är; Kommer detta att fungera? Behöver jag strypventilerna vid A på returledningarna för att vara säker på att mitt vv cirkulerar i båda slingorna? Finns det något enklare sätt att göra detta på? Något övrigt att tänka på?

• Schematisk bild av VVS-installation, visar värme och vattenledningar till kök och badrum märkta med A.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du tänker på att ta ut cirken på VP så går inte det , finns inga anslutningar för att koppla en cirk , det måste göras på utsidan av VP

• Gilla
Badad
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om du tänker på att ta ut cirken på VP så går inte det , finns inga anslutningar för att koppla en cirk , det måste göras på utsidan av VP
Där har du säkert rätt. Jag tänker mig komma ner med cirken till kallvattenledningen som går in i varmvattenberedaren. Jag har förstått att jag måste sätta en backventil för att inte få in varmvatten i kallvattenledningen.

Att återföra cirken till KV före blandningsventien fungerar inte, nu har jag inte kopplat cirk , men den ska sättas på utgående VV med en blandningsventil , det finns flera här som vet mer, så avvakta lite så kommer det kanske någon form av skiss på en koppling. Det måste gå att återföra en del flöde från cirken till VVB och det ska blandas i en termostat med VV från VP , så vara den kopplingen ska kunna vara vet jag inte utan att göra om in VP rätt mycket.

• Gilla
Badad
  • Laddar…
  • Schematisk illustration av rörinstallation för värmeväxlarsystem med VVC-pump och givare.
    Skapa konto
  • Gilla
lostinsweden och 1 till
  • Laddar…
C
B Badad skrev:
Hur säkerställer jag att jag får cirkulation till både kök och badrum?
Frågan är om du behöver cirkulation ända fram till tappstället? I flerbostadshus kör man ju bara cirkulation i stammen och inte i några avstick. 4 m torde inte upplevas som något problem, åtminstone inte om sticket går i rumstemperatur.

• Gilla
snuttjulle och 1 till
  • Laddar…
Vad lite otydlig på skissen med anslutning till kök,bad lite mer kommer här.

• Skiss av VVS-installation med markeringar för VVC-pump, anslutningar till kök och bad, och varmvattenutlopp.
    Skapa konto
  • Gilla
Badad
  • Laddar…
Tack! Nu drar det ihop sig och jag sitter med inköpslistan.
Vad väljer jag för rör till returledningen för varmvattencirkulationen?
[bild]
Stammen till köket blir koppar 22mm nästan ända fram och PEX på slutet upp genom golvet. Till badrummet är det också PEX RiR 20 mm.
Räcker det att dra PEX 12 eller 15 som VVC retur till punkten A i min skiss och sedan hård koppar alt PEX 15 till VVB?
Jag tänker mig isolera varmvattenrören för att spara energi. Är det lämpligt att dra returen i samma isolering som VV röret? På så sätt får jag inte så många synliga rör i källartaket.
Är det någon som har tips på strypventiler vid A? Räcker det med vanliga kulventiler?

• Gilla
Brainrup
  • Laddar…
Det räcker gott med 12 eller tom 10 och blir över och du kan gå tillsammans med VV-röret då det är samma temp på båda genom cirken.

• Gilla
Badad
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.