Senaste räkningen för januari var vattenkonsumtionen på 13 m3.

Vi flyttade in i huset i somras och vet att jag reagerat på den höga konsumtionen (ännu mer i höstas) men tänkte att det ändå kanska kunde stämma pga en fiskdamm.
Annars har huset vattenburen värme (pellets o elpanna med golvvärme och element) och för tillfället endast ett badrum med enbart dusch. 3 personer i hushållet och ”normal” användning av disk o tvätt.

Jag läste av vattenmätaren i huset 11/11 och då var den på 491 m3 och 12/2 var den på 517 m3, dvs 26 m3 på 3 månader. Låter också högt i mina öron men ändå lägre än räkningen på 13 m3 för en månad...

Vad tror ni, är det här hyfsat normalt eller är det en läcka eller nåt annat..?

P
Nu minns jag inte exakt men har för mig att per person förbrukar man normalt 50m3/år.

Handyman 1 skrev:
Nu minns jag inte exakt men har för mig att per person förbrukar man normalt 50m3/år.
Men isf har vi normal förbrukning... hmm

Nu har jag googlat lite (som jag borde ha börjat med) och snittet är ca 140 liter/dygn/pers och det blir ca 50 m3/pers.

Mycket i mina öron men bara att acceptera...

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Har samma förbrukning, det går åt mer vatten än vad man tror. Visarna på vattenmätaren ska stå stilla när inget vatten spolas ett enkelt sätt att ha koll på läckor.

P
Ja,vattenmätaren är ganska känslig faktiskt:)

Claes Sörmland
Y Yonaz skrev:
Nu har jag googlat lite (som jag borde ha börjat med) och snittet är ca 140 liter/dygn/pers och det blir ca 50 m3/pers.

Mycket i mina öron men bara att acceptera...
Och nu i pandemitider så kanske ni är hemma mer. Då går det ännu mer vatten.

HeineA HeineA skrev:
Har samma förbrukning, det går åt mer vatten än vad man tror. Visarna på vattenmätaren ska stå stilla när inget vatten spolas ett enkelt sätt att ha koll på läckor.
Men vad händer om det är läcka nånstans från tomtgränsen till husets vattenmätare?

Claes Sörmland
Y Yonaz skrev:
Men vad händer om det är läcka nånstans från tomtgränsen till husets vattenmätare?
Då kommer så småningom en gubbe från kommunen ut och lyssnar efter läckan. Om det inte redan är ett träsk.

Då kanske det blir skridskobana på tomten och vattnet kommer upp i ytan och det är din ledning från gatan och in. Men någon mätning av förbrukningen blir det inte om mätaren sitter i huset.

P
Skickar ni in avläsningen?

Det gjorde jag varje månad första året och då rättade det till sig. Förra familjen tvättade nästan varje dag, badade och använde betydligt mer än oss.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.