Vatten & Avlopp
Lenashus: [citat] Tack för tips. Nu fick jag ut vattnet ur beredaren.
ÉlPon: Jo låter vettigt. Enda som inte stämmer är att bakfallet i detta fall snarare borde stoppa bubbel, inte underlättade. Nät man spolade främst i köket så bubblade det i badrummet och bakfallet var mellan kök och badrum. Hade bakfallet varit efter köket hade det varit mer logiskt. (Se bild i första inlägget). Men jag spolade också rent rören efter köket så det kanske var en propp
lostinsweden: [citat] Här är anledningen: OBS! För att inte stödhylsans o-ringar ska skadas eller skjutas ur sitt läge måste röret vara vin- kelrätt kapat och dessutom fasat invändigt.
PetrusLingonsylt: Har problem med avrinning av gråvatten (dusch, tvätt etc) och det har blivit bättre av att jag spolat rören med högtryck men känns som det ganska snabbt blir stopp med långsam avrinning. När jag skruvade isär rören upptäckte jag denna plastliknande grej i de röret som sedan går in under mark eller liknande "svåråtkomligt". Logiskt är väl att det är något slags filter som
Claes Sörmland: Det är inte bara julmaten som smugit sig ned via köksvasken och gött anläggningen med kolhydrater?
Ovation: För det första skall ett lock sitta på din ventil. Nr2: du skall ha avstängningen åtkomligt ovan diskbänk. NR3: hur skall vattenslang föras genom bänkplåt? Du behöver byta till en blandare med diskbänk uttag. Eller montera en bänkgenomföring på din ventil och sedan ha en avstängning på vinkeln till genomföring en.
Anonymiserad 403100: [citat] Så att bryta upp golvet är enda lösningen för att få bukt med det tro? Tack för svar.
mxjolle: Uppföljning, rörmokaren sågade den extra (vita) slangen. Inväntar korrigering enligt branchpraxis med bl.a avstängningskran och raka genomföringar.
oscarwww: Om jag låter betongröret ligga kvar är det väl bara plugga igen och fylla med betong?
tommib: Här är ett exempel https://www.vvsobygg.se/sortiment/kok-och-tvattstuga/blandare/kok-och-tvattstugeblandare/oras-swea-koksblandare-397.html Blandare av vettig kvalitet kostar tyvärr en del. IKEA har också men det pratas ibland om att de inte är godkända för säker vatten. Det behöver inte vara ett problem och IKEA är såpass stora att de oftast har ok nivå på sina produkter (eller
SolenSkiner: Om någon skulle hitta denna tråden i framtiden så kolla att pumpen fungerar. Gjordes genom att skruva på en övertrycksventil precis innan hydropress. Om den ger vatten kolla tryck ventilen för hydropressen. Görs genom att bryta ström och sedan slå på. Bör höra att den börjar jobba. Om inte mät spänningen över fas och nolla. Kolla motorskyddet, ev har en säkring gått.
jonaserik: Klart vet du att vattenslangen ligger frostfritt samt ingången till brunnen med, så behöver du bara ca 3 meter för att komma ut och ner i jord. Det gäller för dig att det inte fryser i slangen då du har en punpautomat, får den inget vatten går den varm och smälter invärtes ( plastgrejer i impellerhuset ). Bäst är att ha V-kabeln i slangen, då kan den tinas upp på några timmar on
Moribusken: Tack för alla svar! Ni är otroliga(y). Vilken tillgång detta forum är:love:. Blir en utkastare, backventil, T-kopplingslösningen och en ny kran utan vaccumventil, om inte annat för att se om "snarkandet" i ledningarna försvinner. Har en lika dan kran i pannrummet, så den lär också bytas. Tack för alla tips och råd! Gott Nytt År! / Moribusken
Ssv225: Tack återigen @lostinsweden för finfint svar. Då får vi hoppas att linandet som jag gjort gör att det sluter tätt.
Krilleman: Den gamla dartkopplingen får ett hedersomnämnande såhär på årets sista dag. :crysmile:
a.o.f: [citat] Missade ordet slamtömning och har med det så är det väl eget avlopp. Kontakta försäkringsbolaget kan man ändå försöka med.
LeifE: Jag har ett hus med borrad brunn där det sitter en dränkbar pump / borrhålspump av märket Grundfos SQ. Det var förra ägaren till huset som installerade den och det enda jag vet är att den installerades någon gång mellan 2010-2015. Problemet är att vattnet har försvunnit i kranen ett par gånger i år och jag funderar på om det är pumpens fel eller om det är vattnet som tagit slut. *
MarilynL: Nej har inte kollat avloppet inne i huset , bara utanför. Men vattnet rinner som det ska! Men jag ska plocka ner avloppet under diskbänken och spola rent så får vi se om det stoppar. Tack för tipset!
GK100: Om du tar bort gamla klämringskopplingarna och sätter nya in i muffarna passar säkert R20, G20, 3/4" där, Så byt ut länkade kopplingen till 15 x G3/4 utvändig i stället.
Hejhejho: [citat] Tack för hjälpen, ska kolla om jag får tag i såna imorgon. Jo slangen kanske inte var helt rätt men finns det någon bättre slang att köpa som funkar direkt i så fall?
badano: Idag har vi en Micronizer Luftinjektor som inte funkar bra till hydroforen tappar trycket hela tiden, tänkte byta till annan sort men hittade inget som kan ersätta den. Någon som har tips
MrScanner: Var uppe på julafton och köpte en trattskål. Den har fortfarande en liten lutning i rörkopplingen, men nu gick vattenlåset ihop igen. Så går det när man ska vara snäll och rengöra saker och ting... läckage från alla jäva håll och kanter och en julafton med en hink under vasken. Av någon anledning är det alltid vid jul, nyår eller annan valfri helgdag som saker och ting går
BRATO073: Eller kanske det är en bättre idé att "kondensisolera" bara själva kopparsnutten och sedan lätta på kopplingarna en gång per år inför vintern för att låta eventuellt kvarvarande vatten efter avstängning sippra ut? Då bör ju frostsprängningsproblematik undvikas helt.
Manitoba: [citat] Jag gjöt fast allt med betong när avloppet var klart. I mitt fall var lutningen så pass bra ut i trädgården så jag var aldrig orolig för bakfall.
roke: Låter som tryckslag i röret. Kan vara att kranen som orsakar problemet stänger av vattnet för snabbt/våldsamt och då börjar det självsvänga inne i röret. Och att säkerhetsventilen, tror jag, öppnar och stänger och därmed står för att ”hålla takten” i svängningarna. Kolla upp/byta säkerhetsventilen men kanske först och främst byta blandare/kran som orsakar tryckslagen till
AnnseO: Ah, min skruv satt i reglaget (alltså inte exakt lika som din skiss) vilket nog underlättade. Då har du alla roliga/omöjliga steg kvar
in-ka: Har en grävd brunn som jag önskar använda till ett gästhus, problemet är att det är för högt mellan brunn och huset, brunnen ligger långt bort med en polyeten slang till en vanlig pumpautomat om jag tar bort pumpautomaten och sätter dit en ejektor på slangen som går till brunnen och två slangar upp till gästhuset och ställer en ejektorpump uppe vid huset skulle det fungera?