Detta att röret idag går i en båge, skulle ju kunna tyda på problem med berg, att det var en framkomlig väg. Annars grävs väl raka vägen.

H hempularen skrev:
Detta att röret idag går i en båge, skulle ju kunna tyda på problem med berg, att det var en framkomlig väg. Annars grävs väl raka vägen.
Kan vara så, men troligen är det helt enkelt för att slippa ha brunnslocket mitt i gräsmattan, med nuvarande placering är det i den odefinerade arean mellan gräsmatta och tomtgräns (vi vet inte exakt var gränsen går)

Jag har försökt komma i kontakt med kommunen, men det var inte så lätt, man får ringa deras växel, förklara vad man vill, bli kopplad till "bygg",m, får förklara igen varvid tanten där skriver en "notering" om att handläggaren ska ringa mej, handläggaren är alltså tanten som var här och underkände :/ ..i alla fall har jag ofta svårt att svara i telefon på jobbet på random tider så hon har ju enbart lyckats ringa när jag inte kan svara förstås, jag frågad eom man inte kunde få hennes nummer, men det avr tvärnej.

Nu häromdagen så fick jag dock ett mail där hon konstaterade att jag var svår att nå, och med hennes nummer så jag kunde ringa, yay! ..har dock varit på tjänsteresa tills nu så jag har inte kunnat göra det, men ska asap.

Har även varit i kontakt med en lokal entrepenör som inte hade tid att göra jobbet men kanske kunde komma förbi och komma med lite goda råd, dom sa dock att vi borde gå på tidigare ägare om detta då det borde klassas som ett dolt fel.

Nu var ju vårat husköp en liten mardröm så HELST skulle man slippa ha kontakt med tidigare ägare (som är ett äldre par i 80års-åldern), men vad tror folket här, kan man klassa detta som dolt fel ? kan man vinna om man driver det mot tidigare ägare ?

Till saken hör att vid köpet så påpekade besiktningsmannen att infitrationen var förbrukad, varvid vi ville ha kompensation för det, men tidigare (dåvarande) ägare valde då att anlägga ny infiltration istället, nu visar det sej ju att dom varken sökte tillstånd för detta, eller ens tillfrågade kommunen, dessutom anlades den på ett citat "mycket olämpligt ställe", och vi fick inget kvitto på jobbet heller. (för "det behöver säljarna för sina avdrag" enligt mäklaren, detta gällde även andra saker dom gjort)

Vi utgick ju från att allt gjordes på rätt sätt, men kontrollerade heller inget. Ingen av oss har heller någon som helst erfarenhet av enskilt VA, min sambo har bott i lägenhet hela livet, jag har förvisso bott i två hus större delen av min uppväxt, men då med kommunalt VA, då betalade man räkningen bara så skötte nån annan allt.

Hatar att bråka om sånt här med privatpersoner, speciellt då vi redan kom på kant med dom i köpet på anra sätt, men om det är ett dolt fel som vi kan få ersättning för så vore det ju en stor hjälp ekonomiskt när det måste fixas, för det måste det ju.

Nu har jag ÄNTLIGEN kommit i kontakt med kommunen.

Hade en lång pratstund med en kvinna som verkade ha full koll på både ärenden och regler.

Hon sa i korthet.

- Skyddsklassen i vårat område är "Normal"

- JA, vi får göra allt själva, det är inget dom rekommenderar men gör man rätt så finns inga hinder

- Ja, man behöver tillstånd även om man välje rminireningsverk

- Nej, kommunen ha rinte krav på serviceavtal, däremot årliga provtagningar (beokstas av innehavaren förstås)

- Kommunens avgift för handläggningen är 9600:- och det kan ta max 12 veckor, oftast mycket mindre.

- Hennes rekommendation är infiltration, då det är en citat "robustare lösning", om det går så är det förstås bättre att inte ha en upphöjd, men det är svårt att avgöra vad som passar på tomten

- Pumpgrop är förstås en lösning, men rekommendationen är att försöka placera så att man slipper.

- Kraven på placering var i princip minst 6m från tomtgräns, minst 30m från borrad brunn, det gäller förstås även grannarnas brunnar.

- Om man använder "kasettblock" när man gör infiltrationen så har det två fördelar, dels kan man göra den mindre (en tredjedel tror jag hon sa) dels så kan man då få hjälp av leverantören att fylla i ansökan(?)

- Dom kräver ingen speciell certifiering eller liknande för den som ska utföra arbetet.

I allmänhet rekommenderade hon att ta in en entrepenör som sysslar med detta, gärna aktiv i kommunen sedan tidigare då det brukar förenkla, hon sa att om man vill spara pengar så kan man låta en entrepenör göra de "tyngre grejerna" och så gör man resten själv, det underlätta både tillståndet och att man undviker misstag.

Så jaa.. nu är jag mer inne på infiltration än minireningsverk, däremot hade en entrepenör vi varit i kontakt med tidigare haft ett ärende ute i trakten och passat på att åka förbi oss och titta (när vi inte var hemma tyvärr), han sa att det stället vi tänkt (f.d jordgubbslandet) inte var så lämpligt, då det dels kanske låg lite högt i jämförelse med brunnen, men framförallt var det svårare att komma dit med maskiner, han rekommenderad eistället att lägga infiltrationen precis vid vägen, antagligen 6m från tomtgräns då, det skulle bli enklast och därmed billigast.

En annan irriterande sak är att hon sa att man ska gräva provgropar och dom ska åka och titta i dessa, jag sa ju då att om jag gräve rprovgropar idag är dom troligen snustorra, men gör jag det i mars under snösmältningen så är dom dyngsura var jag än gräver, och hon sa att "ja jo men man får försöka TÄNKA sej hur det blir under värsta förhållandena"

Suck, det är ju det jag sa från början, hade dom inte kommit hit under snösmältningen så hade dom väl troligen aldrig underkänt..

Nu har vi haft en firma här, eller ja, en person som ritar avlopp (f.d anställd på kommunen, och sysslade då med just privata avlopp) och en grävmaskinist som kan tänka sej att göra jobbet.

Dom totalsågade lösningen att ha infiltrationen i f.d landet, eller att ha den på nuvarande plats, "det GÅR ju, men du kommer att få bygga upp en stor kulle med grus", dom ville först lägga den i skogen bakom huset, men kom fram till attd et nog blir lite bökigt att få dit maskiner och material.

Sen grävde dom två provgropar brevid infarten mellan trekammarbrunnen och vägen, och konstaterade att betingelserna var perfekta där, typ 40cm jord och sen bara ren sand under. Då tyckte båda att det var perfekt att lägga infiltrationen där, men tyvärr måste man ha en pumpgrop mellan pga den lilla skillnaden i nivå.

Sen fyllde han igen den ena gropen och lät den andra stå öppen för att kommunen skulle kunna inspektera. ..Tyvärr ÖSREGNADE det idag, blir intressant att se hur den ser ut i morgon, men med tanke på sanden och torkan lär det väl rinna undan fort.

Så nu ska killen som ritar avlopp rita nåt och hjälpa oss att fylla i ansökan, sen ska den skickas in och när kommunen godkänt den ska grävkillen säga vad det kommer att kosta, tyvärr tillkommer ju pumpgrop och pump nu då, så gissningsvis 20k extra ?

Killen som ritade förespråkade dessutom nån speciell form av kasetter för att minska arean..

Det största felet med denna lösning är att vi har tre stora fina vinbärsbuskar och en del andra växter där.. får se hur mycket som kan flyttas isåfall.

• Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Glöm vinbärsbuskar och lite andra växter, på 2-3 år har du dem uppväxta igen.:DSe till att fokusera på en bra avloppsanläggning för den är ni till 100% beroende av och ska leva med i 25-30 år framöver.

Om du klipper ner buskarna klarar de av att bli uppgrävda och återplanterade

Går det inte att placera prylarna så att det blir självfall? En pump kostar energi och kräver alltid någon form av underhåll...

R
GlennB GlennB skrev:
Nu har vi haft en firma här, eller ja, en person som ritar avlopp (f.d anställd på kommunen, och sysslade då med just privata avlopp) och en grävmaskinist som kan tänka sej att göra jobbet.

Dom totalsågade lösningen att ha infiltrationen i f.d landet, eller att ha den på nuvarande plats, "det GÅR ju, men du kommer att få bygga upp en stor kulle med grus", dom ville först lägga den i skogen bakom huset, men kom fram till attd et nog blir lite bökigt att få dit maskiner och material.

Sen grävde dom två provgropar brevid infarten mellan trekammarbrunnen och vägen, och konstaterade att betingelserna var perfekta där, typ 40cm jord och sen bara ren sand under. Då tyckte båda att det var perfekt att lägga infiltrationen där, men tyvärr måste man ha en pumpgrop mellan pga den lilla skillnaden i nivå.

Sen fyllde han igen den ena gropen och lät den andra stå öppen för att kommunen skulle kunna inspektera. ..Tyvärr ÖSREGNADE det idag, blir intressant att se hur den ser ut i morgon, men med tanke på sanden och torkan lär det väl rinna undan fort.

Så nu ska killen som ritar avlopp rita nåt och hjälpa oss att fylla i ansökan, sen ska den skickas in och när kommunen godkänt den ska grävkillen säga vad det kommer att kosta, tyvärr tillkommer ju pumpgrop och pump nu då, så gissningsvis 20k extra ?

Killen som ritade förespråkade dessutom nån speciell form av kasetter för att minska arean..

Det största felet med denna lösning är att vi har tre stora fina vinbärsbuskar och en del andra växter där.. får se hur mycket som kan flyttas isåfall.
Åk och köp en dränkbar pump så kan du pumpa torrt efter regn.

• Gilla
TP3:7
  • Laddar…
Uppdatering:

Jag skickade ju in den där utredningen och fick godkänt, sen hade inte grävkillen tid förräns nu.

I måndags eftermiddag började han gräva, och tisdag eftermiddag är det klart.

Elen är bara temporärt inkopplad med skarvsladd och vinbärsbuskarna är flyttade till typ mitt i gräsmattan men det är iaf fungerande.

Vi får väl se om kommunen godkänner, och hur stor fakturan blir. (har ju givetvis fått ett pris, men hoppas det blir lägre)

Allt detta med typ 40 dagar till utsläppsförbudet.

• Gilla
Love Franck
  • Laddar…
Vad hände sen?

• Gilla
Love Franck och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.