Vatten & Avlopp
skips: Jo - jag har tänkt i sådana banor också. Plan B! Det ena stammen som är precis vid utloppet till gatan har en lågsinnade inspektionslucka. Denna stammen förväntar jag inget problem med, då från huset till gatan blev fixat av förra ägaren. Den andra stammen som jag bytte för 5 år sedan kan jag lätt lägga om till ett tillfälligt rör som jag dra over källargolvet och koppla på
GoC: [citat] Hur kan vasken i tvättstugan vara motbjudande? Mem skaffar du en sådan här, sätter den över hålet i vasken, fyller på med varmt vatten, lyfter lite på den så avloppsröret fylls med vatten och sedan juckar upp och ned med den. Då slipper du plocka isär vattenlåset innan det blir helt tätt och äckligt. Förövrigt funkar den lika bra i köksvasken och tvättställ och
P-plats: [citat] Hoppas det för ombyggnationen är nu i full gång... (y)
GoC: Så klart dom kan stänga serviceventilen fast det är vinter. Ventilen sitter ju långt ner i marken på frostfritt djup och manövreras med en lång järnstång. Den skall kunna stängas oavsett årstid.
jonaserik: Du behöver ingen vacumventil alls, den börjar nog att läcka så småningom. Det med kalk är ett otyg , lika i Skåne. Ett tips är för att ha VVB/TM/DM i någotsånär trim är att rengöra EL-patronerna i dom, det dom som först stryker med och ett billigt arbete. Kalken avsätts på patronerna varje gång dom är drift och till slut så blir inte patronen av med värmen och
Biclight: Jo, det hade känts bättre med kulventiler. Kör på det istället! Stort tack för hjälpen!
Idis: Gick super :love: Blev även skit snyggt! Tack för all hjälp.
Putt: [citat] Ja, Descale för mig används väl mest vid hårt vatten och svartvatten (urin). Vattnet i Stockholm är inte så kalkrikt och jag brukar inte slå en båge i diskon ;) Kanske ska testa med fosforsyra och diskmaskinstabelt.
Patzie: Bara låta de sticka upp för mkt och såga av i rätt höjd från färdigt golv sen:)
AndersKarlssom: Osäker på om man får länka här så skickar PM
jonaserik: Linda på så att det blir tjockare innerst och blöt med saliv, det fungerar det med, det är linet som ska täta genom att svälla med vätska.
magnu: Bra, såga i muffen blir det, en vardag när man kan köpa nya delar. Jag gissar att man slarvat med gradingen av röret innan man monterat på muffen. Rörets skarpa kant har sedan skadat packningen. Vi får se när jag plockat isär eländet.
Simon83: [citat] taket kan vara en möjlig väg! Annars fanns en fundering högt upp på väggen över en bänk. Finns det inga regler på placeringen så länge skvallerrör finns och mynnar ut i säkert utrymme?
Demmpa: Ja, men när jag började skriva inlägget så fanns inte det inlägget.
torporoman: Idag mätte jag med skjutmått på klämringarna. Det är sprickor i godset invändigt, och på samma ställe som sprickorna är, var klämringen 22mm bred. I den del där det är en rörbit svetsad var klämringen 16mm. Det säger mig att orginalbredd är 16 mm. Jag slog ihop ringarna med hammare och städ så att de nu håller måttet 16mm runtom. Godset är 3mm tjockt, och jag tror inte 6bar
Ovation: Om du kan dra avloppet i väggen mellan wcstolarna så kan du klara att koppla ihop dem vid den sista. Du vrider alltså första anslutningen i sidled
Prodigys: [citat] Du binder fast en tyngd i ett snöre som du sen skickar ner i brunnen. Lyssnar efter när tyngden slår mot vattenytan och markera på snöret. Sen drar du upp det och mäter från tyngd till markering så har du djupet till vattenytan, dra av foderrörets höjd över mark.
Derbyboy: Ahh tusen tack, undra vad kakelnissen trodde du skulle ha där :crysmile: ok, du la en distans mot den bakre väggen på typ 10mm om du hade en 70-vägg?
janwide: [citat] En variant är att du sätter en avtappning för droppbevattningen innan vattenfelsbrytaren.
Torpgubben: Ny här, jag misstänker att detta redan diskuterats... Jag har en lite ovanligt väldigt stort vattenfilter. Det står speciellt att det är gjort med stor intern volym för att få långa intervall mellan backspolningar. Nackdelen är ju att det går väldigt mycket filtermaterial i det... Firman "EG Vattenfilter" finns inte längre men själva filtret är ihopsvetsat i tjock syrafast plåt och
oscarwww: [citat] Det är en yttervägg, måste gräva lite för att se men den ligger nog ca 10-15cm under marknivå. Framsidan har en gräsmatta så kan absolut vara en gammal vattenutkastare.
Ovation: Hur är det klammrat i din diskbänk? Det är noga med klammringen