Hej! Försökt leta runt lite men hittar ingen fråga identisk med min.

Lång historia kort: Renoverat och byggt en ny tvättstuga i en hall där det inte varit vatten tidigare. Avloppsbrunnen i tvättstugan har dock svämmat över några gånger på senaste. Vvsarn som gjort det satte en avluftare men det svämmade lik förbannat över. Häromdagen gick jag ner i krypgrunden och det visade sig vara stopp då det backade upp vatten och annat gott ur brunnen. Inte konstigt att tvättstugan krånglat (dock inget annat som krånglat, tvättstuga och kök går på samma stam ner i krypgrunden och 2 toaletter på andra stammen, sen möts de) Jag ringde spolbil som rensade hiskeliga mängder med fett och löste problemet tillfälligt. Efter att ha kört med kamera meddelar han att gjutjärnsrören ut från huset är slut. Det står för mycket vatten i dem och det var även sten och på något ställe hål i rören.

Nu till min fråga.. vart kan jag förvänta mig av ett sådant här projektet? Vi snackar kanske bila upp 2-3 meter men sen går resterande delen av rören i krypgrunden där det verkligen är krypa som gäller och inget cementgolv.

Jag som är helt värdelös på sådant här behöver få reda på omfattning av jobbet, kanske någon som har ett hum om kostnad. Utanför huset kanske man behöver gräva 3-4 meter och sedan slutar tomtgränsen och kommunen får göra sitt. Jag förstår inte riktigt hur man ska kunna gräva ner i en trång krypgrund (där brunnen är är det cement och man kan åtminstone stå rakt)

Slutligen: Rören byttes troligen 40-50 tal så visst fasen är de gamla men kan man vänta något år eller 2 eller ska man göra sådant här direkt? Vad är det värsta som kan hända (förutom att spolbilen skickar en saftig räkning lite för ofta) kan rören rasa ihop?

Lång text och många frågor.
Bifogar bild på själva utrymmet i krypgrunden där rören går under (ingen aning om hur djupt)

Tack på förhand
/Johan

• Krypgrund under ett hus med synlig rördragning, stenig mark och en träplanka på snedden i svagt upplyst miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, det akuta problemet verkar sitta utanför huset så man kanske skall dela upp jobbet i två faser och ta inomhus i andra fasen kanske i samband med renovering.
Har du eget avlopp så kan man dela upp detta i två delar och anlägga ett plaströr till slambrunnnen, ett grävjobb med andra ord.
Är då slambrunnnen av äldre typ och anses behöver bytas så är du tvungen att söka tillstånd för ny avloppsanläggning och det brukar landa på ca 100k att sluföra

Claes Sörmland
Jag håller med om att dela upp det i två delar, börja ute och till din anslutningspunkt som kommunen hänvisar dig till. Typiskt sett är det betongrör utomhus och inte gjutjärn.

Troligen kan avloppsrören läggas på marken i krypgrunden och behöver inte grävas ned där. Men du behöver ju komma under (eller igenom) grundmuren. Du börjar med att gräva utifrån och se hur det är löst och hur djupt avloppet ligger när det passerar grundmuren. Lyckligtvis behöver inte avlopp ligga frostfritt så de ligger ofta på ett ganska behagligt djup.

Vad gäller kostnad så är det svårt att uppskatta. Tar du det på fast pris blir det läskigt dyrt enligt vad jag har hört och löst. Ingen markfirma vill sätta sig i situationen att signa upp på ett jobb där de inte vet vilka överraskningar som döljer sig i mark och grund och ha offererat ett för lågt belopp för täckning.

Å andra sidan kan det också bli väldigt billigt. Min helt opraktiska granne gjorde detta. Hon tog hem "byns" markkille med minigrävare som på några få timmar elegant schaktade fram VA-ledningarna i trädgården. Sedan kom rörmokaren några dagars senare och bytte ledningarna på ett par timmar och till sist kom grävkillen tillbaka och fyllde igen. Sen tog det naturligtvis ett par säsonger och mycket arbete innan trädgården såg läkt ut igen (det finns inget som förstör en trädgård med lera så mycket som en grävmaskin). Jag tror hon sa att det gick på under 20 000 kr. Den andra grannen relinade med fast pris, det resulterade i någon fantasifaktura och översvämmad källare p g a företagets klumpighet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.