Magnus E K
Om det är långa rör i mellan så skulle man kunna märka en tillfällig dipp i temperaturen om man sätter igång och tappar vatten (t ex duschar) länge i sträck efter att inget vatten använts på ett tag, annars ser jag inget direkt problem med det.

Det är fördelaktigt att ha en vvb nära tappstället.
Då slipper man väntetid för varmvatten.
Den första vvb sätter man med fördel på timer så den värmer på natten. Då har du ett extra magasin på dagen som inte påverkar din elförbrukning dagtid.

• Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Det är fördelaktigt att ha en vvb nära tappstället.
Då slipper man väntetid för varmvatten.
Den första vvb sätter man med fördel på timer så den värmer på natten. Då har du ett extra magasin på dagen som inte påverkar din elförbrukning dagtid.
Finns det risk att det slutar med att man sitter med 38-gradigt vatten i första tanken hela dagarna och bakterierna mår prima? Efter morgonduschen tänker jag...

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Finns det risk att det slutar med att man sitter med 38-gradigt vatten i första tanken hela dagarna och bakterierna mår prima? Efter morgonduschen tänker jag...
nej det är ingen fara.
det är mindre än 24 h som vattnet är i riskzonen och dessutom värms ändå det vattnet upp i sista vvb.
Men någon fara är det inte.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
Gissar på att det är en Nibe Eminent. Koppla den två-fas 400V så värmer den med 3 kW istället för 1.

Ja, det är en NIBE. Den ligger redan på 2fas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.