Behöver rengöra en duschblandare och sett några videos på hur man rengör andra märken men inte hittat för en grohe.

Har ni några tips?

Måste jag skruva loss hela blandaren eller kan jag komma åt det på något annat sätt?

• Grohe duschblandare monterad på kakelvägg i behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karlia
Börja med att stänga av vattnet. Om du ändå ska göra ren den är det lika bra att ta bort den - det brukar vara filter där vattnet går in, de brukar må bra av att rengöras också.

Karlia Karlia skrev:
Börja med att stänga av vattnet. Om du ändå ska göra ren den är det lika bra att ta bort den - det brukar vara filter där vattnet går in, de brukar må bra av att rengöras också.
Karlia Karlia skrev:
Tack för svar, vet du hur jag lättast tar bort den? Gissar att jag måste hålla fast den ena muttern och skruva den andra?

• Närbild på muttrar och anslutningar för en fast monterad duschstång på ett badrumsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta en stor skiftnyckel som greppar runt stora muttern på blandarfästet. Vrid medsols så muttern släpper. Sen kan du troligen skruva loss den med handkraft.
När du monterar tillbaks kan du ju även passa på att vrida excenter kopplingarna som sitter i blandaren så att du monterar tillbaka den vågrätt så slipper du ha den lutande. När du monterar tillbaks den kan du gärna använda ytterligare en skiftnyckel och hålla i excentermuttrarna så den fortfarande är i våg när du är klar.

• Gilla
bergquist och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Jag är långt från proffs.. Men har skruvat bort blandarna i mitt hem med skiftnyckel. Brukar prova och se om det går. Med vattnet avstängd då.

• Gilla
bergquist och 1 till
  • Laddar…
Karlia
GoC GoC skrev:
Ta en stor skiftnyckel som greppar runt stora muttern på blandarfästet. Vrid medsols så muttern släpper. Sen kan du troligen skruva loss den med handkraft.
När du monterar tillbaks kan du ju även passa på att vrida excenter kopplingarna som sitter i blandaren så att du monterar tillbaka den vågrätt så slipper du ha den lutande. När du monterar tillbaks den kan du gärna använda ytterligare en skiftnyckel och hålla i excentermuttrarna så den fortfarande är i våg när du är klar.
Det lät proffsigare!

GoC GoC skrev:
Tack så jättemycket för svaret, misstänkte att det var så enkelt men mycket bättre få det bekräftat först.

Självklart stänger jag av ingående vatten först.
Nu ska jag bara lösa mitt andra problem som jag beskrivit i en annan tråd :)

• Gilla
Rooten48
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.