Behöver rengöra en duschblandare och sett några videos på hur man rengör andra märken men inte hittat för en grohe.
Har ni några tips?
Måste jag skruva loss hela blandaren eller kan jag komma åt det på något annat sätt?
Har ni några tips?
Måste jag skruva loss hela blandaren eller kan jag komma åt det på något annat sätt?
Karlia skrev:
Tack för svar, vet du hur jag lättast tar bort den? Gissar att jag måste hålla fast den ena muttern och skruva den andra?Karlia skrev:
Ta en stor skiftnyckel som greppar runt stora muttern på blandarfästet. Vrid medsols så muttern släpper. Sen kan du troligen skruva loss den med handkraft.
När du monterar tillbaks kan du ju även passa på att vrida excenter kopplingarna som sitter i blandaren så att du monterar tillbaka den vågrätt så slipper du ha den lutande. När du monterar tillbaks den kan du gärna använda ytterligare en skiftnyckel och hålla i excentermuttrarna så den fortfarande är i våg när du är klar.
När du monterar tillbaks kan du ju även passa på att vrida excenter kopplingarna som sitter i blandaren så att du monterar tillbaka den vågrätt så slipper du ha den lutande. När du monterar tillbaks den kan du gärna använda ytterligare en skiftnyckel och hålla i excentermuttrarna så den fortfarande är i våg när du är klar.
Det lät proffsigare!GoC skrev:
Ta en stor skiftnyckel som greppar runt stora muttern på blandarfästet. Vrid medsols så muttern släpper. Sen kan du troligen skruva loss den med handkraft.
Tack så jättemycket för svaret, misstänkte att det var så enkelt men mycket bättre få det bekräftat först.GoC skrev:
Självklart stänger jag av ingående vatten först.
Nu ska jag bara lösa mitt andra problem som jag beskrivit i en annan tråd
Klicka här för att svara