Hej,
Lite vilsen i VA termer.
Jag skall bygga ett uthus som jag vill ansluta till det kommunala avlopp och dagvattennätet.
I uthuset skall endast ett handfat finnas så det är inget toalettavfall som skall färdas genom rören.
Uthusets färdiggolvyta ligger lite högre än garaget (garaget ligger ca 150mm under huset) Exakta höjder har jag inte ännu.
Tänkbart att avloppet kommer att anslutas efter att uthuset är klart, därmed riskerar djupet som avloppet i garaget ligger på vara okänt när de avloppsrör från uthus läggs i marken.
På fastigheten står idag mitt boningshus med hopbyggt garage/förråd.
Tanken är dra avloppet från uthuset till garagets handfat. Dvs bila upp betongen och göra en förgrening under handfatet.
Frågor:
1a) drbr 300, är detta Takavvattningsbrunn och Spbr 100 är Avloppsvattenbrunn?
1b) Finner inga dräneringsrör runt huset inritade, borde väl finnas? Platta på mark, bygget 1972.
1c) Kan man anta att dräneringsrör finns och de är anslutna till takavvattningsbrunnen, och därmed är det en dräneringsbrunn (drbr?).
2a) Hur djup bör avloppsrör under mark ligga för att inte frysa? (ca mitt i Skaraborg).
2b) Kan jag isolera över avloppsrör för att minska djupet?
2c) Finns det risk för att avloppsrör i garaget ligger för grunt så det blir uppförsbacke ifrån uthuset?
3 ) Bör uthuset förses med en egen takavvattningsbrunn/dräneringsbrunn?
4 ) Betäckningar på ritningen, någon som kan förklara dem (gissar att t.ex. Stpr 100 betyder stuprör diameter 100) men 100 ab ?, 75a ?, Kv20 W20(kallvatten dia20 varmvatten dia20)?
Har ni andra lösningar tar jag tacksamt emot dem för utvärdering.
Bifogar ett foto här på den VVS-ritning jag har.
Bifogar samma bild med lite Kladd på.
Förklaring:
Gröna cirklar = Handfat i garage, Avloppsvattenbrunn och Takavvattningsbrunn.
Blå streckad linje = Kallvatten till uthus.
Grön streckad linje = Avlopp och Takavvattning till uthus (Väljer att dra Takavvattning till garagets nedre vänstra eller övre högra stuprör).
Uthuset kommer ligga i överkant där det streckade linjerna slutar.
Hoppas jag fått med all väsentlig information, annars får ni fråga.
Tack på förhand!
Lite vilsen i VA termer.
Jag skall bygga ett uthus som jag vill ansluta till det kommunala avlopp och dagvattennätet.
I uthuset skall endast ett handfat finnas så det är inget toalettavfall som skall färdas genom rören.
Uthusets färdiggolvyta ligger lite högre än garaget (garaget ligger ca 150mm under huset) Exakta höjder har jag inte ännu.
Tänkbart att avloppet kommer att anslutas efter att uthuset är klart, därmed riskerar djupet som avloppet i garaget ligger på vara okänt när de avloppsrör från uthus läggs i marken.
På fastigheten står idag mitt boningshus med hopbyggt garage/förråd.
Tanken är dra avloppet från uthuset till garagets handfat. Dvs bila upp betongen och göra en förgrening under handfatet.
Frågor:
1a) drbr 300, är detta Takavvattningsbrunn och Spbr 100 är Avloppsvattenbrunn?
1b) Finner inga dräneringsrör runt huset inritade, borde väl finnas? Platta på mark, bygget 1972.
1c) Kan man anta att dräneringsrör finns och de är anslutna till takavvattningsbrunnen, och därmed är det en dräneringsbrunn (drbr?).
2a) Hur djup bör avloppsrör under mark ligga för att inte frysa? (ca mitt i Skaraborg).
2b) Kan jag isolera över avloppsrör för att minska djupet?
2c) Finns det risk för att avloppsrör i garaget ligger för grunt så det blir uppförsbacke ifrån uthuset?
3 ) Bör uthuset förses med en egen takavvattningsbrunn/dräneringsbrunn?
4 ) Betäckningar på ritningen, någon som kan förklara dem (gissar att t.ex. Stpr 100 betyder stuprör diameter 100) men 100 ab ?, 75a ?, Kv20 W20(kallvatten dia20 varmvatten dia20)?
Har ni andra lösningar tar jag tacksamt emot dem för utvärdering.
Bifogar ett foto här på den VVS-ritning jag har.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bifogar samma bild med lite Kladd på.
Förklaring:
Gröna cirklar = Handfat i garage, Avloppsvattenbrunn och Takavvattningsbrunn.
Blå streckad linje = Kallvatten till uthus.
Grön streckad linje = Avlopp och Takavvattning till uthus (Väljer att dra Takavvattning till garagets nedre vänstra eller övre högra stuprör).
Uthuset kommer ligga i överkant där det streckade linjerna slutar.
Logga in
Skapa konto
Hoppas jag fått med all väsentlig information, annars får ni fråga.
Tack på förhand!
Här haglar svaren in. 
Julen mer eller mindre inställd i år så . . . .
Ja så är det nog (gissar att avloppsrör ligger strax under betongplattan (ingen aning dock)), funderar därför att helt enkelt gräva runt huset med avloppet och ansluta det till spbr 100
Julen mer eller mindre inställd i år så . . . .
Ja så är det nog (gissar att avloppsrör ligger strax under betongplattan (ingen aning dock)), funderar därför att helt enkelt gräva runt huset med avloppet och ansluta det till spbr 100
Du kan ej ansluta på kommunalt nät med nya ledningar. Ska du göra detta får du betala anslutningsavgift.
Dina ledningar brukar ligga med minimum 1xm lutning /m från botten på renbrunnen.
Detta kan naturligtvis var betydligt grundare mot ditt garage. Men om du ska gräva nya ledningar så kan du utgå från botten på renbrunnen och räkna om det är möjligt att klara fallet till den punkten från tänkt placering närmaste vägen utanför huset.
Dina ledningar brukar ligga med minimum 1xm lutning /m från botten på renbrunnen.
Detta kan naturligtvis var betydligt grundare mot ditt garage. Men om du ska gräva nya ledningar så kan du utgå från botten på renbrunnen och räkna om det är möjligt att klara fallet till den punkten från tänkt placering närmaste vägen utanför huset.
Tacka för den infon, fattade nog inte "Dina ledningar brukar ligga med minimum 1xm lutning /m från botten på renbrunnen." helt dock.
Menar du Xcm lutning per meter +1m från brunnens botten?
Ex. om brunnens botten är på 2m och avståndet till garagets handfat är 12m och fallet är 2cm/m:
2-1-(12*0,02)=0,76m
Såg nu att jag blivit färgblind i mitt första inlägg "Grön streckad linje" ska naturligt vis vara "Röd streckad linje"
Menar du Xcm lutning per meter +1m från brunnens botten?
Ex. om brunnens botten är på 2m och avståndet till garagets handfat är 12m och fallet är 2cm/m:
2-1-(12*0,02)=0,76m
Såg nu att jag blivit färgblind i mitt första inlägg "Grön streckad linje" ska naturligt vis vara "Röd streckad linje"
@Ovation
"Du kan ej ansluta på kommunalt nät med nya ledningar. Ska du göra detta får du betala anslutningsavgift."
Menar du att om jag ansluter till min rensbrunn så räknas det som en ny anslutning?
Min rensbrunn, kan man anta att den ser ut så här?
Mao kan jag utgå ifrån att botten på brunnen är samma nivå som in och utgående rör?
"Du kan ej ansluta på kommunalt nät med nya ledningar. Ska du göra detta får du betala anslutningsavgift."
Menar du att om jag ansluter till min rensbrunn så räknas det som en ny anslutning?
Min rensbrunn, kan man anta att den ser ut så här?
Logga in
Skapa konto
Mao kan jag utgå ifrån att botten på brunnen är samma nivå som in och utgående rör?
Idag tog jag tag i att mäta botten i spolbrunnen då den värsta kylan gett upp.
ca. -2300mm FG ligger den på.
Så då om jag går runt huset på höger sida blir det 33m rör.
Med 1cm/m lutning hamnar röret -2300+(33*10)= -1970mm husets FG
Med 2cm/m lutning hamnar röret -2300+(33*20)= -1640mm husets FG
Går jag på vänstersida (som är enklare då jag slipper korsa tele, el och asfalt) blir det 36m rör.
Men 1cm/m lutning hamnar röret -2300+(36*10)= -1940mm husets FG
Men 2cm/m lutning hamnar röret -2300+(36*20)= -1580mm husets FG
Nu vet jag inte exakt uthuset FG i förhållande till Husets FG, men skattar den till samma eller att uthuset hamnar i samma nivå som mitt garage, det är -150 Husets FG.
Så "Worst-case scenario":
-1580+150= -1430mm husets FG.
Så då undrar jag:
Räcker 1430mm nedgrävning för att skydda spillvattenledningen mot frysning?
ca. -2300mm FG ligger den på.
Så då om jag går runt huset på höger sida blir det 33m rör.
Med 1cm/m lutning hamnar röret -2300+(33*10)= -1970mm husets FG
Med 2cm/m lutning hamnar röret -2300+(33*20)= -1640mm husets FG
Går jag på vänstersida (som är enklare då jag slipper korsa tele, el och asfalt) blir det 36m rör.
Men 1cm/m lutning hamnar röret -2300+(36*10)= -1940mm husets FG
Men 2cm/m lutning hamnar röret -2300+(36*20)= -1580mm husets FG
Nu vet jag inte exakt uthuset FG i förhållande till Husets FG, men skattar den till samma eller att uthuset hamnar i samma nivå som mitt garage, det är -150 Husets FG.
Så "Worst-case scenario":
-1580+150= -1430mm husets FG.
Så då undrar jag:
Räcker 1430mm nedgrävning för att skydda spillvattenledningen mot frysning?
Du behöver inte oroa dig för att din spillvattenledning skall frysa. Den behöver inte ligga på frostfritt djup. Däremot skall den inte ligga för grunt så att den blir tilltryckt av t.ex. fordon. Minst 0,5m mellan hjässan på ledningen och marken.
Frostfritt gäller generellt endast för trycksatt dricksvatten eftersom dessa ledningar alltid är fulla med vatten.
Däremot vill man ha spillvattenledningen lägre än dricksvattenledningen OM dessa ligger i samma ledningsgrav. Detta för att det inte skall komma in avloppsvatten i dricksvattnet vid läckage.
Frostfritt gäller generellt endast för trycksatt dricksvatten eftersom dessa ledningar alltid är fulla med vatten.
Däremot vill man ha spillvattenledningen lägre än dricksvattenledningen OM dessa ligger i samma ledningsgrav. Detta för att det inte skall komma in avloppsvatten i dricksvattnet vid läckage.
Klicka här för att svara