3 699 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Dubbla varmvattenberedare
Sida 1 av 2
Hej!
Vi har nyligen köpt hus och märker att varmvattnet inte räcker till. Vi är två vuxna och två barn och varmvattenberedaren är på 120 liter.
Jag har läst om att man kan koppla två beredare i serie och på så vis få mer varmvatten.
Den befintliga beredare är en i princip ny NIBE så jag har ingen lust att slänga ut den för en ny.
Det jag däremot kan få tag på är en bättre begagnad Thermia.
Den befintliga beredare sitter på övervåningen i en garderob där det inte finns plats för en till, så planen är att flytta båda ner i källaren.
Min fråga är då, måste jag flytta båda, eller kan dom sitta på varsin plats i huset? Båda har blandventil, säkerhetsventil och backventil.
Vi har nyligen köpt hus och märker att varmvattnet inte räcker till. Vi är två vuxna och två barn och varmvattenberedaren är på 120 liter.
Jag har läst om att man kan koppla två beredare i serie och på så vis få mer varmvatten.
Den befintliga beredare är en i princip ny NIBE så jag har ingen lust att slänga ut den för en ny.
Den befintliga beredare sitter på övervåningen i en garderob där det inte finns plats för en till, så planen är att flytta båda ner i källaren.
Min fråga är då, måste jag flytta båda, eller kan dom sitta på varsin plats i huset? Båda har blandventil, säkerhetsventil och backventil.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Det går säkert men om det är så effektivt kan man undra. Att ha varmvattnet i två behållare istället för en ger troligen ökat värmeläckage. De behöver ha separat matning av el. Går båda igång samtidigt drar det så mycket ström att huvudsäkringen kanske inte orkar om man samtidigt använder spisen eller något annat som drar ström.
För att undvika problem skulle jag skaffat en större och sälja den befintliga.
Mmm, du har en poäng där.imported_Benno skrev:
Det går säkert men om det är så effektivt kan man undra. Att ha varmvattnet i två behållare istället för en ger troligen ökat värmeläckage. De behöver ha separat matning av el. Går båda igång samtidigt drar det så mycket ström att huvudsäkringen kanske inte orkar om man samtidigt använder spisen eller något annat som drar ström.
Men enligt vad jag förstått om man lägger i serie bredvid varandra så matar den första beredaren den andra med varmvatten. På så vis så är det bara den första som ligger och värmer tills det att den andra känner att tempen blir för låg. Har dessutom möjlighet att lägga en av dom på 240 volt. Då drar den bara 1000 watt.
Att ha beredare i serie är inget konstigt. Jag har tex en elvb efter min bergvp (som har inbyggd beredare).
Forska lite på var du har dina blandningsventiler. Har man två beredare på samma ställe är nog det normala att bara ha en, underförutsättning att det inte finns några ventiler eller annat mellan dessa.
Beredare nr två kommer ju i första hand hållvärma redan varmt vatten. Kan inte beredarna kopplas på flera faser får man ju åtminstone lägga dessa på separata faser.
Forska lite på var du har dina blandningsventiler. Har man två beredare på samma ställe är nog det normala att bara ha en, underförutsättning att det inte finns några ventiler eller annat mellan dessa.
Beredare nr två kommer ju i första hand hållvärma redan varmt vatten. Kan inte beredarna kopplas på flera faser får man ju åtminstone lägga dessa på separata faser.
Det som är vitsen med det hela är att få större mängd varmvatten. Kopplingen går till så att kv går in i vvb1 som värmer vatten som sen går via vv från vvb1 till kv på vvb2 som i sin tur varmhåller. Tanken är att vvb1 ska gå på 400v 2fas och vvb2 på 240v 1 fas och på så vis dela upp faserna.
Nästa fråga blir, behövs säkerhetsventil på båda? Om man kopplar med ett 15mm rör mellan båda så borde väl trycket vara samma i båda tankarna och ventil bara behövas på den första tanken? Förutsatt att vvb2 inte har backventil.
Nästa fråga blir, behövs säkerhetsventil på båda? Om man kopplar med ett 15mm rör mellan båda så borde väl trycket vara samma i båda tankarna och ventil bara behövas på den första tanken? Förutsatt att vvb2 inte har backventil.
Ett annat alternativ är ju att sätta termostaten på typ 90 grader och sen justera utgående varmvatten med blandventilen och på så vis öka mängden varmvatten.J Janne79 skrev:Hej!
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 802 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 802 inlägg
Det borde fungera bra, som tidigare sagt behövs nog bara en blandningsventil på vvb2 men som borde kopplas till inkommande kv för att kunna få rätt temp på vattnet som går ut i fastigheten. Sen kanske det inte det effektivaste sättet att lösa ditt problem även om du finner det mest ekonomiskt initialt.J Janne79 skrev:Det som är vitsen med det hela är att få större mängd varmvatten. Kopplingen går till så att kv går in i vvb1 som värmer vatten som sen går via vv från vvb1 till kv på vvb2 som i sin tur varmhåller. Tanken är att vvb1 ska gå på 400v 2fas och vvb2 på 240v 1 fas och på så vis dela upp faserna.
säkerhetsventilen är ju till för att om nått går fel. Tex om termostaten inte slår av. Då kan det vara bra att ha säkerhetsventil på båda. Vattnet i vvb2 kan koka även om den i vvb1 precis fyllts på med kallvatten och vise versa. De borde ses som två enskilda behållare eftersom systemet inte är helt i jämvikt
I detta fall är ju vinsten volym. Det finns ingen vinst med två beredare jämört med en ensam om totala volymen är densamma. Det kan ju vara lite billigare att komplettera med en mindre om befintlig beredare är i bra skick som i detta fall.Handyman 1 skrev:
Det borde bli lite större ytter-yta på två beredare men de extra förlusterna måste vara synnerligen begränsade.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Beroende på hur vattenförbrukningsmönstret är i hushållet kan det potentiellt bli mer ekonomiskt med två beredare än med en stor.
Säg att den enda beredaren kopplas så att den bara värms på natten när elpriset är lägre. Detta fungerar (förutsatt normal nivå på isolering) bra så länge som totala förbrukningen över dagen är under en viss nivå. Däremot om man då kör slut på varmvattnet måste man vänta till nästa dag för att få varmvatten igen. Med en andra (helst mindre) beredare efter, som värms oavsett tid på dygnet, löses det problemet. (Om förbrukningen tenderar att komma i två stora klumpar på morgon respektive kväll skulle man även kunna köra den stora beredaren några timmar vid lunchtid utöver på natten.)
Säg att den enda beredaren kopplas så att den bara värms på natten när elpriset är lägre. Detta fungerar (förutsatt normal nivå på isolering) bra så länge som totala förbrukningen över dagen är under en viss nivå. Däremot om man då kör slut på varmvattnet måste man vänta till nästa dag för att få varmvatten igen. Med en andra (helst mindre) beredare efter, som värms oavsett tid på dygnet, löses det problemet. (Om förbrukningen tenderar att komma i två stora klumpar på morgon respektive kväll skulle man även kunna köra den stora beredaren några timmar vid lunchtid utöver på natten.)
Termostaten på den befintliga beredaren går bara till 80 grader och är redan ställd på max. Det löste tyvärr inte problemet även om det blev lite bättre.Krokben skrev:
Jag har ventilpaket till båda så jag kör helt enkelt båda som separata enheter för säkerhets skull.
Men rent teoretiskt, om man bortser från belastning på elen, skulle en beredare kunna sitta i källaren och en på övervåningen men systemet tar vatten ur båda samtidigt?