Hej,
Håller på att göra lite konstgjord andning på mitt gamla kök i väntan på renovering.
Häromdagen gav den gamla diskmaskinen upp och ny bättre begagnad sattes in.
Jag märkte då att vattenlåset småläcker lite och kanske är onödigt komplicerat.
Började kika på att byta det men stöter på patrull då röret som kommer upp ur golvet är 70mm. Verkar som att den dimensionen är gammal standard.
Hade tänkt köpa ett sånt här https://www.bauhaus.se/diskbanksvattenas-prevex-smartloc-2-gren
och helt enkelt plugga avsticket (50mm) som är till diskmaskinen idag.
Är det någon som har något tips på hur jag får ihop det?
Tack på förhand!
Håller på att göra lite konstgjord andning på mitt gamla kök i väntan på renovering.
Häromdagen gav den gamla diskmaskinen upp och ny bättre begagnad sattes in.
Jag märkte då att vattenlåset småläcker lite och kanske är onödigt komplicerat.
Började kika på att byta det men stöter på patrull då röret som kommer upp ur golvet är 70mm. Verkar som att den dimensionen är gammal standard.
Hade tänkt köpa ett sånt här https://www.bauhaus.se/diskbanksvattenas-prevex-smartloc-2-gren
och helt enkelt plugga avsticket (50mm) som är till diskmaskinen idag.
Är det någon som har något tips på hur jag får ihop det?
Tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
kanske
https://www.bauhaus.se/mufflock-50o-mm
https://www.bauhaus.se/overgangsror-mellan-o75-50mm-silent-extra-isolerad
kolla först så att det passar innan du kastar det gamla
https://www.bauhaus.se/mufflock-50o-mm
https://www.bauhaus.se/overgangsror-mellan-o75-50mm-silent-extra-isolerad
kolla först så att det passar innan du kastar det gamla
Bästa svaret
Tyvärr har ju TS en äldre standard om 70mm så förminskning om 75mm kommer inte att passa.T tergo skrev:
Jag är osäker men tänker reducera med en gumminippel till 50mm och bara driva ned det nya vattenlåset i den!? Typ en sån här!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej!slacker skrev:
Ja, det är i de här tankarna jag är i också. Oklart om det kommer att fungera bara?
Det tror jag - Det är ju inte att så att det är belastning och tryck på grejerna... Vattnet rinner ju nedåt, änden på vattenlåset du länkade till från Bauhaus är ju gjort för att passa i 75 eller 50 rör i ändan.A addam skrev:
jag tror ev att det passar man kan returnera om det inte passar , annars finns där GUMMINIPPEL KOMBINIPPEL 75-70/50-40MM (bauhaus.se)A addam skrev:
Jag tolkade det som att vattenlåset jag kikade på är 40 eller 50mm i utloppet. Men att mitt rör är 70. Kan ju gå att pressa i en 75mm gumminippel beroende på hur designen är kan jag tänka mig.slacker skrev:
Du har helt rätt - Vattenlåset är 40 eller 50 - Med en gumminippel så är det bara att pressa ned.
Den nippeln jag länkade till är ju för 70 eller 75mm rör ned till 40-50mm. Så det är ju precisen sån du skall ha. Finns säkert på Bauhaus....
Den nippeln jag länkade till är ju för 70 eller 75mm rör ned till 40-50mm. Så det är ju precisen sån du skall ha. Finns säkert på Bauhaus....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
T tergo skrev:
Jag kikade på denna också. Kanske går att trä över mitt rör. Men hade hellre haft något att sticka i.T tergo skrev:
Super. Har många olika butiker i närheten så någon ska väl kunna ha den! Tackar för hjälpen. Återkopplar när jag har testat.slacker skrev:
Nu har jag shoppat och börjat montering. Jag körde gumminippeln från jula som verkade mest lämplig för min installation. Den kändes också mer flexibel än den som fanns på Bauhaus som skulle kapas för att passa.A addam skrev:
Så hittills är det succé.
Det är lite trångt under så jag måste kapa lite för att anpassa vattenlåset eventuellt.
Jag tackar alla inblandade för hjälpen och lägger upp en bild på slutresultatet lite senare ikväll.
/Adam
Här kommer slutresultatet. Det enda jag inte är riktigt nöjd med så är det pluggningen av det gamla diskmaskinsavloppet. Den hade någon gummibussning i sig som inte var varken 50 eller 40. Blev en 40 plugg där men den går att lyfta ganska så lätt. Kan hända att jag får fixa en annan krök där för att få det rätt. Vill ju inte att vattnet ska rinna ut där om det blir stopp längre ut.slacker skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/Adam
Ser ju propert ut det där! Som sagt, se över pluggen, stopp längre ned är nog mer osannolikt än dåligt lukt som kan sippra upp från avloppet och ställa till det i matlagningen.A addam skrev:Här kommer slutresultatet. Det enda jag inte är riktigt nöjd med så är det pluggningen av det gamla diskmaskinsavloppet. Den hade någon gummibussning i sig som inte var varken 50 eller 40. Blev en 40 plugg där men den går att lyfta ganska så lätt. Kan hända att jag får fixa en annan krök där för att få det rätt. Vill ju inte att vattnet ska rinna ut där om det blir stopp längre ut.
[bild]
/Adam
Återstår att spola och om det är rätt - Jag brukar fylla upp hon lite och släppa proppen så det blir lite massor som kommer för att säkerställa att det verkligen håller tätt.
Allt gott!