Byggahus.se

Byte av vattenlås diskho

1. A
    Medlem · Västra götalands län · 30 inlägg

addam

Medlem
    Hej,
    Håller på att göra lite konstgjord andning på mitt gamla kök i väntan på renovering.
    Häromdagen gav den gamla diskmaskinen upp och ny bättre begagnad sattes in.

Jag märkte då att vattenlåset småläcker lite och kanske är onödigt komplicerat.

Började kika på att byta det men stöter på patrull då röret som kommer upp ur golvet är 70mm. Verkar som att den dimensionen är gammal standard.

Hade tänkt köpa ett sånt här https://www.bauhaus.se/diskbanksvattenas-prevex-smartloc-2-gren

och helt enkelt plugga avsticket (50mm) som är till diskmaskinen idag.

Är det någon som har något tips på hur jag får ihop det?

Tack på förhand!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    CB4B87F8-F1F3-4200-8191-401B8DE69D8E.jpeg

2. T
    Medlem · 2 262 inlägg

tergo

Medlem
    • Laddar…
  3. A

addam

Medlem
  4. Bästa svaret

slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 630 inlägg

slacker

Verktygstokig
    • Laddar…
  5. A

addam

Medlem
    Hej!
    Ja, det är i de här tankarna jag är i också. Oklart om det kommer att fungera bara?

6. slacker

slacker

Verktygstokig
    Det tror jag - Det är ju inte att så att det är belastning och tryck på grejerna... Vattnet rinner ju nedåt, änden på vattenlåset du länkade till från Bauhaus är ju gjort för att passa i 75 eller 50 rör i ändan.

7. T
    Medlem · 2 262 inlägg

tergo

Medlem
    jag tror ev att det passar man kan returnera om det inte passar , annars finns där GUMMINIPPEL KOMBINIPPEL 75-70/50-40MM (bauhaus.se)

8. A

addam

Medlem
    Jag tolkade det som att vattenlåset jag kikade på är 40 eller 50mm i utloppet. Men att mitt rör är 70. Kan ju gå att pressa i en 75mm gumminippel beroende på hur designen är kan jag tänka mig.

9. slacker

slacker

Verktygstokig
    Du har helt rätt - Vattenlåset är 40 eller 50 - Med en gumminippel så är det bara att pressa ned.
    Den nippeln jag länkade till är ju för 70 eller 75mm rör ned till 40-50mm. Så det är ju precisen sån du skall ha. Finns säkert på Bauhaus....

Skärmavbild 2021-02-17 kl. 14.36.10.png

• Laddar…
  10. A

addam

Medlem
  11. slacker

slacker

Verktygstokig
    Den där skall nog stickas i.... Och inte träs över...

12. A

addam

Medlem
    Super. Har många olika butiker i närheten så någon ska väl kunna ha den! Tackar för hjälpen. Återkopplar när jag har testat.

• Laddar…
  13. A

addam

Medlem
    Nu har jag shoppat och börjat montering. Jag körde gumminippeln från jula som verkade mest lämplig för min installation. Den kändes också mer flexibel än den som fanns på Bauhaus som skulle kapas för att passa.
    Så hittills är det succé.
    Det är lite trångt under så jag måste kapa lite för att anpassa vattenlåset eventuellt.

Jag tackar alla inblandade för hjälpen och lägger upp en bild på slutresultatet lite senare ikväll.

/Adam

• Laddar…
  14. slacker

slacker

Verktygstokig
    Gutt! Kämpa på!
    Och självklart behövs bilder, annars har det aldrig hänt! ;)

• Laddar…
  15. A

addam

Medlem
    Här kommer slutresultatet. Det enda jag inte är riktigt nöjd med så är det pluggningen av det gamla diskmaskinsavloppet. Den hade någon gummibussning i sig som inte var varken 50 eller 40. Blev en 40 plugg där men den går att lyfta ganska så lätt. Kan hända att jag får fixa en annan krök där för att få det rätt. Vill ju inte att vattnet ska rinna ut där om det blir stopp längre ut.
    472784F0-1B67-444A-B3E1-0159F2C87DA1.jpeg

/Adam

• Laddar…
  16. slacker

slacker

Verktygstokig
    (y)
    Ser ju propert ut det där! Som sagt, se över pluggen, stopp längre ned är nog mer osannolikt än dåligt lukt som kan sippra upp från avloppet och ställa till det i matlagningen.
    Återstår att spola och om det är rätt - Jag brukar fylla upp hon lite och släppa proppen så det blir lite massor som kommer för att säkerställa att det verkligen håller tätt.

Allt gott! (y)

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.