Badkarsblandarens väggfäste gick sönder och nu försöker jag lossa röret från fästet men det sitter som berget. Det sitter någon slags mässingsknopp med hål i på ovansidan. Har denna något att göra med att det går så trögt att få loss röret?
Kan någon förklara vad detta är och hur jag ska göra?
Stort tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Noll Koll
 
  • Närbild av en trasig badkarsblandare med mässingsknopp fastnat i väggfäste.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Det ser ut som en misshandlad föravstängningsventil M26 med en halvkoppling monterad.

Det är bara sätta klumpen i skruvstycket och gänga loss muttern på kopplingen. (y)

Edit:
Så här ser mellankopplingen ut i modern tappning:

Modern förkromad mellankoppling för blandare märkt med RSK-nummer, blyfri och polerad finish, M26 anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jo nog allt blev den misshandlad vid bortmonteringen. Dessa lossnade från väggplattan när jag försökte skruva loss rören...
Stort tack för svaret!

Krilleman Krilleman skrev:
Det ser ut som en misshandlad föravstängningsventil M26 med en halvkoppling monterad.

Det är bara sätta klumpen i skruvstycket och gänga loss muttern på kopplingen. (y)
M matriark skrev:
Badkarsblandarens väggfäste gick sönder och nu försöker jag lossa röret från fästet men det sitter som berget. Det sitter någon slags mässingsknopp med hål i på ovansidan. Har denna något att göra med att det går så trögt att få loss röret?
Kan någon förklara vad detta är och hur jag ska göra?
Stort tack på förhand!
Med vänlig hälsning, Noll Koll
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.