Hej,
skulle behöva goda råd för byte av det gamla vattenlåset på bild. Framförallt bästa anslutningarna till gjutjärnsröret nedtill och avluftningsröret baktill.
Är det enklaste och kanske bästa att använda Fernco anslutningskoppling?
Diskhoarna blir inget problem eftersom jag byter till nya.
Tack på förhand.
Gamla rostiga vattenlåset anslutet till gjutjärnsrör, behöver råd för byte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Oljepannor & Oljebrännare
  • Laddar…
Claes Sörmland
Om du kan få ur vattenlåset ur muffen utan att sabba den så finns det gumminipplar som passar. Jag har också använt gummimanschett som går rakt över (fast det var nog större dimension).

Vad har avluftningsröret för diameter?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om du kan få ur vattenlåset ur muffen utan att sabba den så finns det gumminipplar som passar. Jag har också använt gummimanschett som går rakt över (fast det var nog större dimension).

Vad har avluftningsröret för diameter?
Tack för snabbt svar!
Avluftningsröret är 34 mm. Kanske finns anslutning på nya vattenlås?

Claes Sörmland
W Wilhelm T skrev:
Tack för snabbt svar!
Avluftningsröret är 34 mm. Kanske finns anslutning på nya vattenlås?
Enklast är nog rätt gumminippel i gjutjärnsmuffen och sen över till standardrördelar. (50 mm? 75 mm?) Där kan du ju börja med en grenrörsdel i gummimuffen. Från detta koppla in avluftningen på sidoröret och det nya vattenlåset rakt på. Fernco fungerar ju för 34 mm-röret men jag skulle inte vara förvånad om det finns någon nippel för att komma till 50/75 mm grå avloppsrör.

Men det finns riktiga rörmokare än jag på detta forum...

Är det verkligen kökstammens avluftning det där 34 mm-röret eller är det ett breddavlopp för diskhon?

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Enklast är nog rätt gumminippel i gjutjärnsmuffen och sen över till standardrördelar. (50 mm? 75 mm?) Där kan du ju börja med en grenrörsdel i gummimuffen. Från detta koppla in avluftningen på sidoröret och det nya vattenlåset rakt på. Fernco fungerar ju för 34 mm-röret men jag skulle inte vara förvånad om det finns någon nippel för att komma till 50/75 mm grå avloppsrör.

Men det finns riktiga rörmokare än jag på detta forum...

Är det verkligen kökstammens avluftning det där 34 mm-röret eller är det ett breddavlopp för diskhon?
Det måste vara avluftning. Finns inget bräddavlopp på diskhoarna. Röret går också rakt upp. Går att se en del av det på bilden.

• Gilla
eTe och 1 till
  • Laddar…
Det finns nippel som passar om du kapar av röret också, tror det kan bli svårt att dela i muffen.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Det finns nippel som passar om du kapar av röret också, tror det kan bli svårt att dela i muffen.
Är det bästa att i så fall kapa ovanför muffen. Röret går i en böj bskåt, sedan rakt ner genom golvet.
Detta är ett kök på översta våningen. Köket rakt under på första våningen har ingen avluftning.

Det finns gumminipplar som passar i både muffände och slätände för övergång till ny plast.

Jag har stött på två varianter av tätning i gjutjärnsskarvarna i vårt hus: någon ganska spröd leraktig massa som var enkel att rensa bort med en trasig mejsel och hammare, och blyfyllda skarvar som är miserabla, då har jag sågat (eller släggat sönder när de gäller total rivning). Testa om det går hjälpligt enkelt att rensa skarven och om inte så såga precis ovanför muffen.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Det finns gumminipplar som passar i både muffände och slätände för övergång till ny plast.

Jag har stött på två varianter av tätning i gjutjärnsskarvarna i vårt hus: någon ganska spröd leraktig massa som var enkel att rensa bort med en trasig mejsel och hammare, och blyfyllda skarvar som är miserabla, då har jag sågat (eller släggat sönder när de gäller total rivning). Testa om det går hjälpligt enkelt att rensa skarven och om inte så såga precis ovanför muffen.
Tack för tipsen. Ska först testa att skrapa/hugga med ett gammalt stämjärn och se hur det går. Annars blir det kapning.

Har du tur är det VVS-kitt.

Har du tur är det VVS-kitt.

Att kapa tvärs över mässingmuttern som fungerar, det är den som håller upp vattenlåset. Sen kan köpa två flänsövergångar som gör att du kan montera ett vattenlås i plast. Ifö eller Jafo.

P pacman99 skrev:
Att kapa tvärs över mässingmuttern som fungerar, det är den som håller upp vattenlåset. Sen kan köpa två flänsövergångar som gör att du kan montera ett vattenlås i plast. Ifö eller Jafo.
Jag förstår inte riktigt vad du menar med mässingsmuttern? Kan du förklara närmare.
Jag ska inte behålla gamla disklådan, utan det blir en ny plus nytt vattenlås.

Ok om du inte redan har fått loss bänken så kan göra ett tvärsnitt i mässingmuttern så avlägsnas diskbänken från vattenlåset. Det är ett förslag. Det fungerade för mig, de brukar sitta fast och nästan ärjade mot bänken.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.