Vatten & Avlopp
Oldboy: Hur gick det med installationen? Har en köksblandare (FM Mattsson 9000E III) med samma anslutning (slätända) och tycker också det känns tveksamt med så mkt glapp mellan slätändan och klämringen.
Mogg: Ville bara följa upp ett gammalt inlägg. Kopplade nytt rörsystem inkl varmvattenberedare. Den senare var i panik då den gamla gick sönder och ingen ville hjälpa mig att koppla in den nya. Det var vinter med en massa snö och extremt krångliga och svåra backar här på landet. Kommer ihåg den dagen jag hade avtalat tid med en firma. Gick här och väntade, väntade och väntade. Ingen
Zorn: Vad gör man när försäljaren ringer?
Marcus-AA: [citat] När det blir varmare väder kan du ju se om du kan ändra till en rakskarv och en bit slang som du böjer istället i krypgrunden, så kan värmekabeln fortsätta i den ända upp. Du kan tom återanvända T-stycket om du flyttar genomföringen. Ta det bara försiktigt med kabeln så du inte skadar höljet. Jag drog i 46 meter hela vägen ut till borrhålet i höstas, har haft problem att
karlmb: Hmm, här kanske vi har något. Just när de lämnade EU så hittar jag detta i UK.. Men borde funka i EU, ska tydligen vara godkänt. [bild] https://www.septictank.co.uk/ecosystem-non-electric-domestic-sewage-treatment-plant
KnockOnWood: https://www.byggahus.se/forum/threads/vinkaellare-tar-in-vatten.401999/#post-4020795
Tesires: [citat] Tack för svar! precis som vi själva misstänkt men ändå vill få styrkt :) Så att vi inte klampar i en gravfrid (som en granne tycks tänka att det är)..
manjana: Tack för alla god råd. Skriver nedan vad jag kommit fram till, kanske hjälper det någon framtida nybörjare med samma frågor som mig. Kör med en kulvertlösning för värme och varmvatten. En liten 35 liters varmvattenberedare installerad i Attefallshuset mellanlagrar varmvatten i syfte att tillgodose varmt vatten i kranarna utan att behöva spola 15 sekunder. Struntar i
nino: Kök ska väl också ha vattentätt golv 1m ut eller hur det var... eller var det bara en rekommendation vart osäker nu...
Olleamatör: Hej forumet! Jag håller på att renovera tvättstugan i min villa. Det är träbjälklag där jag lägger golvvärme i spårade eps-skivor och sedan flytspacklar och sätter en matta. Jag ska dra ett nytt avloppsrör till diskbänken och jag hade helt enkelt tänkt borra mig ner i krypgrunden och där ansluta mig på befintligt avloppsrör ca 3 meter bort. frågan: vad ska jag använda för rör
cpalm: [citat] Gängtejp är ett av förra ägarens (svärfars) paradnummer. Alltid gängtejp på klämringskopplingar och kopplingar med packning. :crysmile: P.s. Inte min svärfar alltså, utan förra ägarens svärfar.
Svante Svenson: Behöver du verkligen så grov slang, den utkastare du har nu lär ju begränsa flödet ändå. Nåväl; I änden där du ska koppla på befintligt vatten är du lite för otydlig, men för andra änden tycker jag att du kan gräva ner PEM-slangen och sätt på följande (obs att du måste gänga röret i minst ena änden): https://www.rinkabyror.se/artikel/plastk-vinkel-32x25r-inv/
Demmpa: Det kan sitta stenhårt. Ta två fasta U-ring-nycklar, håll mot med den ena (kopplingen på kopparröret) & vrid med den andra (på blindlocket). Ibland blir man förvirrad åt vilket håll man ska skruva. Om du håller fast övre kopplingen med höger hand och locket med vänster hand så ska bägge händer in mot väggen (så som bilden är tagen).
Soulistic: [citat] Absolut det lär det säkert vara.
offlarjon: [citat] Fick tag i en nippel som passade i "grenänden" av röret, så det + en klämring gjorde susen! :)(y)
kulle: Läser ju som en kratta :seenoevil::oops: Du har ju en rörbit i ser jag nu
orb: Hejsan, Jag har i slutet av sommaren blivit med hus, och har nu problem med vattnet blivit gult och ett tidigare vattenprov visar också på att vattnet har en hög halt organiskt material och att brunnen kan vara otät. Jag har inte tagit något nytt prov, men ska ordna med det så snart jag kan. Det har varit lite gulaktigt innan också, men nu är det värre. Jag har fyllt och tömt hydroforen
Kungen och 38 till: Hej Ska koppla in en varmvattenberedare i ett garage. Den är på ca 100 liter. Är det krav på att installera en vakuumventil till beredaren? Tänkte använda mig av LK Aquakit 15mm. https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-560-aquakit-15/ I denna ventil finns inget färdigt uttag för vaccum ventilen. Kommer att köpa en säkerhetsventil som ska monteras i den lediga gängan. För att få 2 uttag
besttools: [citat] Shit, jag minns faktist inte. Löste sig gjorde det men mins inte vad det var. Frågade frugan nu och kommer heller inte ihåg. Hon trodde det hjälpte när rangsells kom och spolade stammen. Vi bor inte kvar längre heller, vi flyttade för 3 år sen. Tyvärr kan jag inte ge mer än så
Staffans2000: Gjutjärnsrör kan ha en mycket ojämn kvalite. Därför är det möjligt att du har ett måndagsexemplar som börjat läcka. Det under alla avseenden ingen panik. Täta du som du tänkt, eller med en slangklämma och lite gummiduk, eller vad som helst. Det är ju inget tryck. Staffan
Patrikja: [citat] Det är precis den brunnen jag bestämt mig för och fått godkänd av kommunen, låter bra att du är nöjd! :)
jonaserik: Jepp bara du kan stänga den så är det klart med flexslang. om det är en plan del på ventilen, kn vara en kona och då behövs en övergång till plankoppling. Du får lossa röret och se hur det ser ut.
Larsa: Kör med såna här avloppsrör och kopplingar så blir det snyggt. Du sätter dem med rörhållare mot väggen. du måste ha fall mot utloppet, annars blir det stop med tiden https://www.clasohlson.com/se/Avloppsrör/p/30-7383
InsidersUnited: Har du ett Bauhaus i närheten så kanske det går med ett sådant här, en 200hundring är ju inte så blodigt för 10 meter. https://www.bauhaus.se/skyddsror-10m-till-universalror-ror-i-ror?gclid=Cj0KCQiA3NX_BRDQARIsALA3fIIAz2v37vdTSiofX3LAAhEN1SwV7aFkJmRdhG_eQYqkvFXXNntBZBUaAolTEALw_wcB#go-to-description
Claes Sörmland: [citat] Slutet gott allting gott! (Det var en lärorik tråd i detta gränsland av ansvarsområden och befogenheter.)
Navid: Dimensioneringsfråga VVS Tappvatten... Bor i ett enplanshus med källare... I källaren har jag: Vattenmätare Tvättstuga: tvättmaskin, tvättställ, VVB. Badrum: dusch, tvättställ. Kök: diskbänk, diskmaskin. På markplan har jag: Badrum: 2st dusch, tvättställ Kök: diskbänk, diskmaskin, kylskåp med vatten. Min tanke är att byta ut nuvarande galvade rör till PEX. Jag har tänkt
Åsa Lund: Fäst upp slangen med lutning så vattnet rinner ut ur den