Vatten & Avlopp
Claes Sörmland: [citat] Slutet gott allting gott! (Det var en lärorik tråd i detta gränsland av ansvarsområden och befogenheter.)
Navid: Dimensioneringsfråga VVS Tappvatten... Bor i ett enplanshus med källare... I källaren har jag: Vattenmätare Tvättstuga: tvättmaskin, tvättställ, VVB. Badrum: dusch, tvättställ. Kök: diskbänk, diskmaskin. På markplan har jag: Badrum: 2st dusch, tvättställ Kök: diskbänk, diskmaskin, kylskåp med vatten. Min tanke är att byta ut nuvarande galvade rör till PEX. Jag har tänkt
Åsa Lund: Fäst upp slangen med lutning så vattnet rinner ut ur den
Bernieberg: PE-slang betyder polyetenslang och PEM är just en sådan (M står för medelhög densitet) så det är rätt slang. Angående dimension så låter det som tryckfel hos Classicum och ska nog vara ”22x2,0 mm”. Det är en standarddimension för PEM där 22 mm är ytterdiametern och 2,0 mm är väggtjockleken.
Derbyboy: [citat] Ja det är bättre med bred än med hög. Men någonstans finns det en smärtpunkt. Du vill ju liksom inte anlägga en grund sjö under huset.
vic viper: Kom förresten på en bättre lösning, jag öppnar upp den vänstra nippeln också och sätter en slang mellan de två. På så vis luftar dem varandra och jag riskerar inga läckage.
peroande: Skruvade isär kranöverdelen. Det satt en hård gammal o-ring i den. Letade efter en lämplig i min o-ringsats från Biltema. Dimension 3/8" x 9/16" passade bra.
Sigge: Har nyligen byggt till mitt sommartorp och i samband med det djupborrat en brunn. Efter en liten tids användning har det bildats utfällningar i tvättmaskinen och i vattenkokaren. Även i diskmaskinen efter varje disk. Har gjort kem- och bioanalyser på vattnet. Inga anmärkningsvärda resultat men järn- och manganhalterna låg nära gränsen. Kan det vara järn och mangan som fäller ut? Bör
jonaserik: Inga problem att lyfta men F-N så tungt och sen upptäcka att kanske backventilen är dålig, samt inte ha någon sådan som sitter inbyggd i pumpen. Ta ett foto på hur det ser ut i pumphuset på lite avstånd och förklaring var inkommande från pumpen är.
Mazen: [citat] En lärdom man själv fått genom åren, köp rätt från början o blanda inte märken (y)
calvin82: [citat] Avloppspump eller ej så måste röret ner i backen.
Claes Sörmland: Den minimala lagliga lösningen är troligen en slamavskiljare för BDT-avlopp och en infiltration eller en liten markbädd (eller motsvarande plastburk). Men det beror lite på vilka krav din kommun ställer när du gör en anmälan om att installera ett nytt BDT-avlopp. Rent tekniskt så räcker det troligen med en stenkista om du har genomsläpplig mark. Eller en liten markbädd (eller liten
Madde123: [citat] Vi körde slangen i avloppshålet på golvet, tror inte vi hade något val. Men då det inte var helt täppt så gick det bra.
Staffans2000: [citat] Det ger sig av sig självt, när man tittar på den. Räfflorna är endast till för att underlätta liningen. Däremot kan en halvkoppling monteras i den platta änden. Staffan
Roseofsun85: Hej jag har installerat en sargblandare och undrar följande. Där man vrider duschmunstycke till badkar är det trögt att vrida den låter också otroligt högt. Snälla kan någon säga vad de är för den är helt ny!
Rolle85: Rörisen köper in materialet billigare men tjänar sen på att sälja till konsumenten.
martin.sveg: [citat] Precis, allt vatten som går till grannen och TS måste passera grannens gäststuga där hans mätare är, annars plockar han ut vatten till TS och sitt eget boningshus odebiterat, vilket självklart är olagligt. Det lät på TS som att vattnet delades upp tidigare och att bara en av ledningarna gick till grannens gäststuga... Om det verkligen delar sig i backen innan grannens
Putt: Betalade ca 100k för 6-7 år sedan i Stockholm, då var det ca 10 m huvudledning och sedan två avstick. Tog 3-4 dagar och fungerade utmärkt. Att gräva ut och byta ut rören var inget alternativ då vi skulle ha fått bila upp golv i tvättstuga, källargång samt en lägenhet med golvvärme och ett nybyggt badrum. Stor fördel var också tiden då det var en BRF med flera lägenheter.
membrane: Konstigt. Börja med att se om det löses upp i ättika. (Jämför med om det löses i vatten.) Om ättika löser är det nog kalk, trots surt vatten. Det ser ju annars salt-likt ut. Finns salt i systemet, avhärdning el dyl? Då kan det ju "läcka över".
Anonymiserad 282191: [citat] Lukten kan lika gärna komma från tvättstället,om luftningen inte fungerar kan vattnet sugas ur vattenlåset(i toa eller tvättställ)när du spolar i toastolen uppe tex,kan också vara otätt runt något avloppsrör från toa eller tvättställ.
linvige: Hej, Vårt hus har egen djupborrad brunn, en tryckstegringspump och en hydropress. Till och frånslag är satt till 2 resp 4 bar. Ca varje höst behöver jag göra systemet trycklöst och fyller hydropressens blåsa 90% av tillslaget. En indikation på det brukar vara att pumpens motorskydd löser ut. En konsekvens av detta är nästan alltid att vi behöver rengöra filter till tvättmaskin,
Galten: I somras var jag tvungen att bila upp en del av mitt avlopp. Jag kommer aldrig glömma synen som mötte mej. Det var säkert flera hundratusen maskar som gjorde att hela röret såg ut att kräla. De gör säkert ett bra jobb och äter sånt som fastnar. Är det tom så att ett avloppssystem är ett eget ekosystem? Även ut i gatan och hela vägen till reningsverket?
Stang-69: Hej För ett tag sedan så rengjorde jag pumphus och impeller på den Push 12 som driver golv-värmen. Allt fungerade efter uppstart i ca 1,5 månad, sen blev det kallt på golvet, pumpen hade stannat. Slog isär den och impellern snurrar som den skall när jag har pumpen i näven, den fungerade också i ngn timme efter att den sattes tillbaka, men nu har den stannat igen. Några förslag på
oscarwww: Håller på byta rensbrunn som är idag gjord av betong mot ett 160 rör. Kommer ansluta nytt 160 plast markrör med lämplig rensbrunn. Det är ca 50cm upp till golvnivå. Vad finns för bra alternativ? tex nedan? Och gjuta väggar runt om med brunnslock på? [bild] [bild]