C
Violina Violina skrev:
Mer universellt är svårt att få,
Tänker framför allt på "armborst"-modellen med en back som pressar upp röret mellan två mothåll. De kommer ju i satser med olika backar och mothåll.

Om priset är det viktiga - har du försökt hitta nåt bättre begagnat på nätet, typ tradera, blocket eller nån av siterna som säljer konkursbon?

C
D Dublin skrev:
Om priset är det viktiga - har du försökt hitta nåt bättre begagnat på nätet, typ tradera, blocket eller nån av siterna som säljer konkursbon?
Tack för tipset. Jodå, det är huvudspåret just nu.
Både på gott och ont är ju 10 mm lite ovanligt nuförtiden.

Precis som du säger så används 10 mm rör väldigt sällan nuförtiden. Minsta röret som används brukar vara 12 mm. Beroende på hur många bockar du ska göra så kanske det blir billigare att bara köpa några vinklar?

C
S simmeboy skrev:
Beroende på hur många bockar du ska göra så kanske det blir billigare att bara köpa några vinklar?
Tyvärr rätt mycket kringelikrokar. Det är förvisso en "quick fix" i väntan på en kommade helrenovering, men väldigt synligt så man vill ju ändå ha en snyggt resultat.

C cpalm skrev:
Tyvärr rätt mycket kringelikrokar. Det är förvisso en "quick fix" i väntan på en kommade helrenovering, men väldigt synligt så man vill ju ändå ha en snyggt resultat.
Okej, då hade jag införskaffat en riktig bockapparat. Håll utkik på tradera. Jag hade valt en i dimension 12 istället för 10. Den kommer du ha mer nytta av senare. Finns ju fina övergångar mellan 10 och 12 mm rör.
Lycka till

C
S simmeboy skrev:
Jag hade valt en i dimension 12 istället för 10.
Tackar!
Jo, det hade jag också gjort om det inte hade varit så att befintligt är draget med 10.
När vi drar nytt sen blir det nog alupex pga lite aggressivt vatten.

• Gilla
simmeboy
  • Laddar…
C
Fick tag på en begagnad riktig bockapparat. Nu blir iallafall inte röret klämt och tillplattat!

Fortfarande dock dålig finish på böjarna och jag har nu lokaliserat problemet till de gamla rörbitar jag testar på.
Visade sig att de bitvis är väldigt tunnväggiga och jag lyckades till och med böja av ett rör. Så det aggressiva vattnet har uppenbarligen slitit ordentligt på rören. Borde kanske prioritera upp det kommande bytet av all VVS... :thinking:

Så då har man lärt sig något nytt. Som vanligt något uppenbart man borde ha uppmärksammat från början. :rofl:

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.