tommib
tommib: En 40+ år gammal vattenkastare kan bli svårt att hitta reservdelar till. Vilket märke är det? Bild? Har du provat att googla? Välkommen till forumet!
1 svar · 586 läst
prototypen
prototypen: Är det raka rör så stoppa i ett plaströr, är det takavvattning så är det bara rent vatten. Protte
1 svar · 855 läst
·
L
lassebrun: Fram med polygrip/rörtång och nyp till röret. i mitt föräldrahem pluggade Min morfar ett aktivt vattenrör med en kilformad träbit provisoriskt. 30 år senare sitter träbiten provisoriskt kvar :)
3 svar · 2,6k läst
tommib
tommib: En snabb googling gav detta https://www.omnicalculator.com/physics/pipe-flow Stoppar man in ett fall på 1 m (eftersom röret är en meter under vattenytan) så får man ett flöde på 43 liter/s. Jag försökte först räkna med Hagen-Poisseuille men det gav rätt märkliga resultat (2,5 kbm/s) så jag tror att jag har ett potensfel någonstans i den beräkningen. Jag jobbar ju vanligen med lite
21 svar · 8,3k läst
·
T
tergo: JA
1 svar · 2,6k läst
·
A
ACS123: Har dragit upp slangarna och nu hittat felet , ejektorn om nu heter så är av och ramlat ner i brunnen. Det började att vi inte fick upp vattnet så vi fick tipset dra upp slangarna. Det borrat 80m och slangen ligger på ca 70m ungefär säger min gamle far . Tro det av märket Grundfos denna har alltså funka över 45 år så nu är frågan ska vi köpa en helt ny eller en begagnad reservdel.
0 svar · 658 läst
·
N
Norktork: Hej! vi behöver täta kring där vattenslangen går in i vår grävda brunn för att undvika att skit, insekter, markvatten etc ska kunna komma ner i brunnsvattnet. Vad är bäst att täta med? Någon form av skum? Tack på förhand!
0 svar · 612 läst
M
Mickebandsåg: Gjorde ett litet prov i natt. Kollade pumpen kl 21:30 och då stod den på 5 bar, kom på 00:30 att jag glömde slå ifrån pumpen och går för att kolla och nu står mätaren på 5.2 bar och tänker jag måste läst fel första omgången. Kl 07:30 står mätaren ännu på 5.2 bar. Fanns någon liten antydan till att blandaren hostade men stress testade med vattenutkastaren och kunde se lite
13 svar · 2,5k läst
·
Gustaf.P
Gustaf.P: [citat] Nej vi körde på Gerberit istället. Det märket kan man köpa reservdelar till överallt så det kändes tryggare.
3 svar · 3,1k läst
john68
john68: Problemet sitter i inre böjen. Köp ny och bara byt hela paketet. Råkade ut för samma för ngn månad sen. Enkelt jobb å kostar en femhundring.
6 svar · 2,6k läst
·
useless
useless: [citat] Pluggade avstick längre än 200 mm bryter också mot säker vatten, så ska man göra allt rätt ska rören kapas närmare stammen.
9 svar · 1,9k läst
·
M
MayaP: Tack!!(y)
4 svar · 4,8k läst
·
M
4 svar · 4,8k läst
·
Ming
Ming: [citat] Tryckte ”gilla”, men menar såklart precis tvärtom.....
17 svar · 4,1k läst
S0MMER
S0MMER: Något är ju fel på blandaren. Oftast räcker det med att byta insatsen. Men även om du väljer att byta hela blandaren så måste du stänga av vattnet. Det som bör göras är följande. Vattnet måste stängas av vid närmsta punkt, därefter bör kulventiler installeras på dina rör. Efter det kan du jobba i vilken takt du vill. Leta runt hemma om du kan hitta någon ventil, annars sitter
5 svar · 1,7k läst
·
S0MMER
S0MMER: Troligtvis kägla som behöver bytas. Vet inte heller exakt vilken modell du har men ska ägna mig åt att googla lite nu. :geek:
1 svar · 1,0k läst
·
Voightkampff
Voightkampff: Kan heller inte svära på att det satt nån där innan, hann inte se innan de satte igång
2 svar · 1,6k läst
·
J
jahallåja: Ok, tack för hjälpen. Inte riktigt bra, men inte heller garanterad katastrof :) Jag har en liten inspektionskamera av budgetkvalitet så jag gör ett litet försök att kika ner och se om jag kan förstå vart det tar vägen
3 svar · 1,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: Inget direkt svar på frågan. Satsa på en avhärdare/jonbytarfilter där du fyller på med salttabletter. Storleken på filtret hänger bla på: - Hur mycket vatten som förbrukas per dag, per vecka. - Vilken hårdhet vattnet har, mätt i tyska hårdhetsgrader. - Hur ofta ni vill att avhärdaren regenererar. Vid generering spolas en del vatten ut i avloppet, det kan ta någon timme. Här har du
1 svar · 820 läst
useless
useless: Största problemet är nog arbetsmiljön. Förutom att det luktar illa så kan det vara livsfarligt att jobba nere i brunnen eftersom det kan vara dåligt med syre där.
4 svar · 2,1k läst
·
Charlieflower
Charlieflower: [citat] Tack för tipset, har redan rengjort packningen som var helt igensatt men tyvärr gjorde det varken till eller från. Kanske finns det fler saker man kan titta på om jag lyckas bända loss den :rofl:.
12 svar · 2,9k läst
·
D
David_Berglund: Detta 50mm rör blir rakt förutom de 2st böjarna som skapar offset ner under plåten. Väl ute i väggen kan jag stega upp till 70mm igen före den 90° som går nedåt. Detta nedåtgående rör i sin tur ansluter via 45° grenrör till ett vertikal 110 som oxå tjänar som spolrör utanför byggnaden. Så jag bedömer att förutsättningarna att spola inte kan bli bättre.
3 svar · 2,1k läst
·
S0MMER
S0MMER: [citat] Ja, när jag i jobbet hittar dessa utan kulventiler under handfatet/diskbänken så blir det oftast en suck och en för grannarna inte så uppskattat lapp i hissen. Jag lämnar dock alltid kulventiler efter mig så att framtida ingrepp blir enklare. Dock ganska ovanligt idag.
5 svar · 1,1k läst
·
T
tompaah7503: Fick svarvat ett 35 mm kopparrör ner till 34,1 mm av en lokal tjomme så det blev bra stödhylsor av det. [bild] Lagade ledningen idag, bytte en halvmeter stump vid stället som det läckte på. Hoppas det inte blir fel på så många fler ställen, har nu bara en meter kvar av den dimensionen.. :p [bild] Slangen hade spruckit upp en 15 centimeter ungefär, det fanns tydliga tryckskador på den
17 svar · 4,4k läst
·
J
JohanLun: Har dragit om själv toa i källare och badrum nere. Har en rörmokare (ny, den gamla var inte så intresserad av små jobb) som ska dra om inkommande ända till värmepumpen så fort jag röjt klart i källaren. Hoppas denna sommar.
2 svar · 4,8k läst
L
Leif i Skåne: [citat] Om du stänger dom röda kranarna, så kan du ta bort glaset och rengöra eller byta. För att slippa skit i siktröret, kan kranarna vara stängda och öppnas bara vid koll av nivåer.
5 svar · 2,1k läst
·
H
haikopaiko: [citat] Räddade min dag ✨
18 svar · 25,8k läst
·
S0MMER
S0MMER: Förhåller mig skeptisk till okända länkar.. kan du inte slänga upp bilderna i tråden ist?
1 svar · 1,6k läst
J
jonaserik: Ja det kan den och ska vara före hydropressen så det blir stopp och trycket ligger kvar i den för att kunna spola.
8 svar · 2,6k läst
P
PTZic: [citat] Lysande! Det kände jag inte ens till att det fanns ett sådant register. Finns ju t o m online så man bara kan klicka sig fram till data. Där fanns allt jag behövde veta. Borrdatum, totaldjup, bottendiameter, längd på foderrör mm. Tusen tack!
4 svar · 1,2k läst
K
Kallebo: [citat] Så gjorde jag. Kallvatten i det understa lagret frigolit och varmvatten i det andra. Se bild från säkert vatten: [bild]
3 svar · 3,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.