Vatten & Avlopp
1977bjorn: Om de fyllt igen en brunn och inte lagt lock på, så kan man leta efter någon konstig sättning på tomten. Ligger det lock på så vet jag inte? Gå runt och slå ner ett spett lite varstans :)
Staffans2000: Det är inget som helst noga. Hela finessen med dräneringsrör är att det skall läcka in vatten:D. Dessutom rinner i praktiken vattnet i macadammen iallafall. Staffan
Kesoburk: [citat] @Phasio Vad har du kopplat in på den potentialfria utgången till ditt smarta hem?
FrökenFunkis: Boven i vårt drama var den här gamla ventil- rackaren. Ljudet kanske fanns förut då den här är gammal. Men det kan också vara så att den nya dragningen till nytt tvättställ ställde till det med tryck etc. Men nu har vi bytt kröken till ett rakt rör och ljudet försvann. Nu ska vi bara kakla igen hålet
Vector: [citat] Ring dom om kostnad.... borra en brunn är ingen raketforskning så det kan nog vem som helst som borrar och är seriös
Patrik Stenberg: Det var fan det bästa jag läst på länge "Inga rörarbeten utanför bygghandlarnas öppettider"
erikssonkarin: Hej! Vi har ett hus från 1940 och en gammal utkastare till trädgårdsslangen som gått av. I källaren på insidan av väggen sitter en mässingsstång som roterar när man vrider kranen på utsidan. Har någon tips på hur man kan få tag i reservdel eller på annat sätt laga detta? Se bilder. Tack!
Lilllen: Nu är jag ingen expert på detta, men kanske ett alternativ kan vara att bryta upp taket i rummet under istället och fixa felet den vägen? Men relining låter ju enklast om det funkar. Lufdasm var före mig :)
Panelmannen: [citat] [citat] Letar efter en kommod med bra utrymme bakom lådorna för en fördelare. Vilket märke använde du @Krokkodriljo ?
foffeloffe: [citat] Ok jag måste nog dra upp allt o se hur det ser ut. Jag har väl inget annat val, Vilken otur du hade, Nej då jag ska inte köpa nåt än
NoOne2k: Jag hade kört på följande: https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-401-skarv-32/ https://www.rinkabyror.se/artikel/prk-427-tvastegsforminskning-med-tryckskruv-32r-utvx20/
InsidersUnited: Jag har en toalett (med P-lås) i ett hus där 90 böjen precis efter porslinet inte går ner i golvet direkt, utan rakt åt sidan någon meter för att sedan gå 90 ned i golvet till stammen. Det är sådan fart på skiten strax efter wcn att det fungerar.
jonaserik: 1-kammare , vid ombyggnad så måste du ha nytt bygglov, dessa är inte godkända i dag. Troligtvis så blir det nobben då sjön är nära och det heter upphöjd skyddsnivå. Kan du anlägga en infiltration i andra ändan av tomten, då pumpas vattnet från brunn till infiltration. så då kan du kanske får lov att ha den nya på samma ställe. Du måste kontakta kommunen och höra vad dom
Odla: [citat] Tack, vi ska gå igenom luftningen av avloppet. Den mynnar ut på taket. Kunde inte se något på vinden eller taket. Tnker att de inspekterar den på rörinspektion. Ska ta in en sådan så fort badrumsrenoveringen är klar... Lukten har inget med renoveringen att göra. Luktade före, luktar under tiden.
mogge_73: [citat] Nja! pH är differensen mellan surt och basiskt. PH förändras inte heller när man avlägsnar kalk. Men självklart påverkar mängderna, men har man väldigt högt på aggressiv kolsyra så blir det fortfarande aggressivt.
Omega_Zero: Tackar för svaren ☺️ Det står 9 bar o om man vrider på den så rinner det ut vatten.
kungcoopa: Är trött på min trädgårdsslang som går från vattenutkast på framsida och sen till baksidan till en slangvinda och sen sprinklermunstycke/strålpistolen snabbkopplingarna släpper när solen ligger på och trädgårdsslangen är laga flera gånger funderar på att dra typ en 16mm PEM istället. men hur gör jag för att få ihop den med utkast och slangvinda? Vilka grejer behövs? är
larsbj: Det torkar, har någon fläkt så kan du ställa den där en vecka så går det fortare. Behöver inte vara med värme.
Taber: Utanför mitt garage finns det en gammal dagvattenuppsamling som har haft ett galler på sig. Detta galler är nu trasigt och jag behöver ta tag i hålet innan någon bryter benen av sig. Hur skall jag göra detta på bästa sätt? Plaströret är 110mm och mynnar ut i en sandfälla/brunn(?), ett vertikalt betongrör med lock på i gräsmattan bredvid, som i sin tur leds ut i gatans
vintersolen: Hej Kökets golv är äntligen 40cm uppe. Och under golvet finns det isoleringsvilla och sen sement blatta. Isoleringsvilllan har blivit blött. Behöver jag riva upp hela golvet eller räcker det om jag lägger en värmeblåsare som blåser mellan betongen och golvet? Räcker det att det blir torrt?
Sileniuz: [citat] Tänkte att jag ändå måste ha en övergångskoppling mellan blandaren och soft-pex så då kan jag lika gärna sätta en ballofix.
Lattjo-Snickaren: [citat] 7 år senare! Krilleman! Jag undrar över en fråga som Arne ställde i början, nämligen: "Har dessutom förstått att man lägger avloppsrören under cellplasten... men är det bara att lägga på olats utan att förankra/förstärka på något sätt?? med singel runt om lisxom, skarvar å allt" Mitt avloppsrör kommer att gå rätt grunt i grunden jag bygger, i höjd med nedersta
Leif i Skåne: Det är en O-ring som spruckit. Stäng vattnet och demontera kranen för att se vilken dimension den har. Har man tur är det samma som sitter på Gardena slangkopplingen. Passa på att montera ny ventiltätning.
jade_wys38: [citat] Tyvärr , ibland papper inte åker med samma fart mot tanken om det inte finns tillräckligt med vatten. Det bildas farthinder i avloppsröret .
Nygge72: [citat] Nu gjorde du min dag!!! Där har jag missat att kolla. Hoppas verkligen du har rätt. Blev rätt överraskad att jag inte fann uttag på den då det inte är allt för många år sedan jag satte in det. Så tänkte att det måste vara standard då. Skall kolla detta nästa gång vid stugan. Tack så mycket