Hallå,

Har problem med en vattenutkastare som ganska plötsligt börjat läcka. Är slang inkopplad så sprutar det friskt åt alla håll. Är inte slang inkopplad så droppar det mest. Bilden visar vart läcker, markerat med röd cirkel.

Vart börjar jag någonstans? Min kunskapsnivå är obefintlig när det gäller vatten. Har förstått att spindel, packningar, O-ringar kan vara eventuella bovar i dramat, men vet knappt vad som är vad eller hur jag listar ut vilken del som krånglar.

Tacksam för hjälp!

• Vattenutkastare monterad på vägg som läcker vid anslutning, röd cirkel markerar problemområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
D Dannepoke skrev:
Vart börjar jag någonstans?
Kanske dags att byta till en frostsäker modern vattenutkastare? Att hålla på och serva och laga en utdömd lösning känns lite sådär.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Kanske dags att byta till en frostsäker modern vattenutkastare? Att hålla på och serva och laga en utdömd lösning känns lite sådär.
Det är helt klart intressant. Visste inte ens att jag hade en omodern variant. Är det något man halvenkelt gör själv eller bäst att hitta en röris, i så fall?

Rickard.
D Dannepoke skrev:
Det är helt klart intressant. Visste inte ens att jag hade en omodern variant. Är det något man halvenkelt gör själv eller bäst att hitta en röris, i så fall?
Beror lite på hur det ser ut på insidan men det ska inte behöva bli så dyrt att ta in hjälp så det kan ju vara värt att kolla upp om du inte vill göra det.

Gå in på FMM hemsida och ladda ner montageanvisningen för deras vattenutkastare och avgör själv om du vill prova eller inte.

Redigerat:
Rickard.
ådal ådal skrev:
Nu får gärna någon bekräfta då jag inte alls är säker, men skulle en ny av denna kunna avstyra ett större ingrepp?

[länk]
Det kan man absolut göra, jag hade i TS skor tyckt att det var ett ypperligt tillfälle att istället för att repa en "icke godkänd" kran byta ut till en frostsäker och godkänd utkastare.

En sån lösning som ts har bör inte finnas annat än möjligtvis på sommarvatten då det kan bli riktigt otrevliga vattenskador om det fryser sönder.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.