5 179 läst ·
27 svar
5k läst
27 svar
Inget tryck i gammal vattenpump
Bottenventilen=bottenventilen i vattenkällan.
Mässingsmojängen med lite rund botten och ett lock med sexkantskalle rakt ovanför kopplingen motor-pump är en backventil.
Mässingsmojängen med lite rund botten och ett lock med sexkantskalle rakt ovanför kopplingen motor-pump är en backventil.
Precis, en kägla i som sköter backventileriet.
Har inte gjort något åt backventilen än, måste köpa rätt verktyg och ventilen.
Tänkte på en sak. När jag inte har använt vattnet på ett antal timmar så kommer det en massa luft när jag drar på vattnet. Är det ett symptom på att backventilen läcker?
Jag trodde det satt en backventil på hydropressen också och då borde det väl inte komma luft när jag drar på vattnet. Tänkte att det var slangen mellan hydropressen och backventilen som vattnet rann tillbaka ifrån och därför går pumpen igång
Som sagt jag kan inget om det här
Tänkte på en sak. När jag inte har använt vattnet på ett antal timmar så kommer det en massa luft när jag drar på vattnet. Är det ett symptom på att backventilen läcker?
Jag trodde det satt en backventil på hydropressen också och då borde det väl inte komma luft när jag drar på vattnet. Tänkte att det var slangen mellan hydropressen och backventilen som vattnet rann tillbaka ifrån och därför går pumpen igång
Som sagt jag kan inget om det här
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Daniel Berglin skrev:
Har inte gjort något åt backventilen än, måste köpa rätt verktyg och ventilen.
Tänkte på en sak. När jag inte har använt vattnet på ett antal timmar så kommer det en massa luft när jag drar på vattnet. Är det ett symptom på att backventilen läcker?
Jag trodde det satt en backventil på hydropressen också och då borde det väl inte komma luft när jag drar på vattnet. Tänkte att det var slangen mellan hydropressen och backventilen som vattnet rann tillbaka ifrån och därför går pumpen igång
Som sagt jag kan inget om det här
Det låter fullt rimligt att det är backventilen i källan som är otät. Vattnet rinner ur ledningen bakvägen (via backventilen) och det blir luft i ledningen. Om anläggningen inte använts på åtta år så är det ju inte alls otroligt att backventilen kärvar/är otät.
Det ser ut att vara en klaffbackventil du har.
Sprängskiss ser du här:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/dos_29_4950154.pdf
Sprängskiss ser du här:
https://www.rskdatabasen.se/infoDocs/DOS/dos_29_4950154.pdf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
så här ser den utKrilleman skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blir nog ett större arbete att byta den, allt är skruvat ihop och nästan allt måste skruvas isär, prova med att med fin stålull putsa av kägglans yta och det runda sätet på sista bilden, har du tur så fungerar det. Litet men, den är äldre och det kan ha blivit småporer i sätet och då är det nog kört med den. Finns det en sil i brunnen så är det säkert en backventil i den, kan gå att få ordning på det, genom att byta den, kan vara lättare.
Klicka här för att svara



