Byggahus.se

Inget tryck i gammal vattenpump

1. Daniel Berglin
    Medlem · 17 inlägg
    Ja den tappar tryck fast man inte tappar vatten

2. Daniel Berglin
    Medlem · 17 inlägg
  3. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 795 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Bottenventilen=bottenventilen i vattenkällan.
    Mässingsmojängen med lite rund botten och ett lock med sexkantskalle rakt ovanför kopplingen motor-pump är en backventil.

• Laddar…
  4. Daniel Berglin
    Medlem · 17 inlägg
    Är det den du menar?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    982B5AE0-C74B-4AB5-8EE1-0720E802A3C0.jpeg

5. L
    Medlem · 154 inlägg

LantbrukarN

Medlem
    Precis bakom den på de andra röret, till höger om tryckmätaren i bild

• Laddar…
  6. Daniel Berglin
    Medlem · 17 inlägg
  7. L
    Medlem · 154 inlägg

LantbrukarN

Medlem
    • Laddar…
  8. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 795 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Precis, en kägla i som sköter backventileriet.

• Laddar…
  9. Daniel Berglin
    Medlem · 17 inlägg
    Har inte gjort något åt backventilen än, måste köpa rätt verktyg och ventilen.
    Tänkte på en sak. När jag inte har använt vattnet på ett antal timmar så kommer det en massa luft när jag drar på vattnet. Är det ett symptom på att backventilen läcker?
    Jag trodde det satt en backventil på hydropressen också och då borde det väl inte komma luft när jag drar på vattnet. Tänkte att det var slangen mellan hydropressen och backventilen som vattnet rann tillbaka ifrån och därför går pumpen igång
    Som sagt jag kan inget om det här

10. N
    Medlem · Östergötland · 472 inlägg

Nalleman64

Medlem

Det låter fullt rimligt att det är backventilen i källan som är otät. Vattnet rinner ur ledningen bakvägen (via backventilen) och det blir luft i ledningen. Om anläggningen inte använts på åtta år så är det ju inte alls otroligt att backventilen kärvar/är otät.

11. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 372 inlägg

Krilleman

Plumber
    • Laddar…
  12. J
    Medlem · 7 240 inlägg
    Blir nog ett större arbete att byta den, allt är skruvat ihop och nästan allt måste skruvas isär, prova med att med fin stålull putsa av kägglans yta och det runda sätet på sista bilden, har du tur så fungerar det. Litet men, den är äldre och det kan ha blivit småporer i sätet och då är det nog kört med den. Finns det en sil i brunnen så är det säkert en backventil i den, kan gå att få ordning på det, genom att byta den, kan vara lättare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.