D
Daniel 109: Börja ned att kolla om luftventilen håller tätt. En spottloska på ventilen och se om det kommer bubblor.
7 svar · 854 läst
useless
useless: Så länge prylarna får plats så. Vad jag vet är det ingen skillnad på skåp för värme och tappvatten mer än att formfaktorn kan skilja beroende på vad man ska stoppa in i skåpet.
2 svar · 786 läst
L
loefgren: Hej! Snabb fråga, har denna någon som helst funktion som sitter vid vårt uttag för tvättmaskinens utlopp? Den satt där när vi flyttade in men jag skulle gärna ta bort de övre delarna och endast använda den smala delen längst ner. Tack på förhand! Mvh, Anton
0 svar · 1,5k läst
·
GoC
GoC: Den där verkar onekligen ha allt annat än svenska standardmått. Så skulle tro att det bara är äta upp det där astrakankartet.
1 svar · 1,3k läst
·
Grillen
Grillen: [citat] Har faktiskt funderat på att sätta självtömmande vattenkastare rakt ut från källaren. Då hade utkastaren hamnat 1.5-2dm upp från marken. Men avfärdade den idén då man lätt kommer komma åt den vid snöskottning eller barnen eller dyligt råkar skada den. Så därför vill jag ha upp den ca en halvmeter upp
16 svar · 4,8k läst
·
J
Jan_G: Jag har 50 mm PEM-slang till poolen och det kan jag säga att mjuk är inte det första ord jag tänker på. Böjbar ? Visst, i 3 meters radie. Och 50 mm är lite klent, den är runt 43 mm invändigt. Du bör nog upp på 75-80 mm utvändigt och då blir det dyrt.
3 svar · 1,1k läst
janwide
janwide: Omöjligt att säga utan att veta de aktuella förutsättningarna. Nya rör är väl alltid bäst men det beror ju naturligtvis på hur omständligt och dyrt det är att byta befintliga. Måste man till exempel riva upp golv i ett relativt nyrenoverat badrum så kanske relining är ett bättre alternativ just där. Då har man och andra sidan tänkt fel när man gjorde badrummet. Lägg upp bilder
1 svar · 2,4k läst
S
Solvide: Rörmokaren påstod att det inte gick att göra. Vi har ff inte fått tag i någon elektriker som vill åta sig att renovera husets el och då dra upp el till vv-beredaren i taket också. Sonen lyckades skärpa sig delvis och stundvis. Och nu har han flyttat hemifrån helt till allmännyttans. Så kontentan blev inget mer gjort än att vvb inköptes och står kvar i sin kartong och son flyttat
49 svar · 24,2k läst
·
S
ste78fan: ja som rubriken lyder, var köper ni era lampor? jag har googlat runt lite men hittar inget förutom vattenfilterfirmorna, borde väl finnas på fler ställen att köpa till ett lite bättre pris? det jag letar efter heter uv028102 nån som har tips på var köpa?
0 svar · 982 läst
J
jonaserik: Bara att byta ,går inte att reparera, en kulventil ska alltid stå öppen om frysrisk finns. Vid stängd så finns det vatten i hålet på kulan och då spricker/sprängs ventilen. vid frysning.
1 svar · 1,1k läst
·
useless
useless: Den kan sitta under tvättstället, bredvid toaletten eller i en lucka i väggen. Så länge man inte bygger in den så den inte går att inspektera eller så att eventuellt luftläckage ställer till skada så kan man göra nästan hur som helst. Men, som sagt var, vakuumventilerna har en begränsad livslängd så vill man ha något mer underhållsfritt drar man ett rör ut genom taket.
15 svar · 3,6k läst
·
4
4väggarochtak: Hej, Ska bygga nytt badrum på andra våningen och VVB står i källaren. Jag planerar att ha ett matarrör med fördelare gömda i kommod i badrummet. Matarrören blir med PEX RiR ca 8-10m. Det blir badkar, dusch, toa, tvättställ och jag planerar för 15 eller 16mm PEX till förbrukarna från fördelarna. Jag kikar på Vatette V6 eftersom det verkar enkelt. Men funderar då på dimensionen på
0 svar · 4,0k läst
4
4väggarochtak: @Marcel Ollila Hur har det gått? Vilken dimension valde du i slutändan och har du kunnat testa det ännu?
10 svar · 5,8k läst
·
R
Rowah: Samma här. Har köp några och dom funkar som det är tänkt. Jag jade dock gärna viljat ha en dubbel så lång om drt funnits.
3 svar · 3,8k läst
·
T
TheOtherDude: Tjena. Jag har en duschblandare som har börjat läcka o vet inte exakt hur man ska göra för att få ur patronen, den verkar vara i plast så jag törs inte riskera att göra fel så att det i värsta fall blir betydligt värre än det är. Blandaren är en 4vägs men jag hittar ingen likadan, kan man anta att patronen från en 3vägs av liknande modell passar även till min? Lr finns det
0 svar · 1,5k läst
·
P
pehu: Hej, Vi har precis totalrenoveat vårt kök och när jag tittar in i diskhoskåpet ser det ut så här. Skulle ni säga att detta är vattensäkrat? Tänker främst på att vattenrören och dess kopplingar är utanför "brickan". [bild] Mvh Phu
0 svar · 972 läst
·
N
Niklasberglund: [citat] Såklart, tankevurpa deluxe från min sida.
6 svar · 3,2k läst
F
Foton254: [citat] Självklart får du det.Allt står ändå ute på nätet och sen är det nog mest en förhandlingsfråga och själva förutsättningarna inför grävandet som styr priset. Drift o underhåll räknar jag på ca 3-4000 per år å då sköter WSB allt som att skicka in papper te kommun å annat.Sen tycker väl folk lite olika om det att det kostar men visst kan man göra det själv men jag
5 svar · 2,1k läst
mackee
mackee: Vvs firman var här idag och pluggen sprack när han skulle lossa. Så nu sitter en ny.
3 svar · 973 läst
·
F
Fastighetsskötarn: Har med väggsensor insett att rören går rakt ner från båda blandarna och sedan ihop till höger ca 20 cm upp från golvet. På andra sidan är toa i badrummet så det känns rimligt. Vad tror ni om att sätta ett inspektionsskåp i väggen längst till höger vid golvet och plugga vattnet där? Tror ni en röris går med på att göra det? Jag kan öppna väggen försiktigt själv (är
6 svar · 5,7k läst
·
J
jonaserik: Ihop med takvatten och det tar vägen ? Annars inget fel i det, allt vatten ska bort från huset, det som kan vara är om det inte rinner mycket, så kan det frysa i röret. Därav det med hävert och lite tunnare slang., som blir tom när nivån går under intaget.
53 svar · 13,9k läst
·
Violina
Violina: [citat] Alltså.. Min toalett på bottenvåningen är nog mindre än så, och där finns handfat :rofl:
12 svar · 2,8k läst
B
Bamsebjörn: [citat] Sen tycker jag det är så konstigt draget längre in mot hörnet av köket (hörnskåpet jag tänkte sätta luckan i ser du sidan på till höger). Jag kan ju inte bygga in allt detta i ett skåp och väldigt svårt att vattensäkra de kopplingarna du ser på denna bild. Har du nån bra idé här? mvh
5 svar · 1,7k läst
·
S
Snukke86: Hej! Har en 3/8 koppling upp till element och tänkte gå därifrån till en LK golvvärmeshunt VS2. Är storleken ifrån dessa rör för klena för att mata golvvärmeshunten ?. Rören är ju grövre under avstick upp till element dock krävs det att man tar upp golvet då. Jag tänker att golvvärmen blir ju ett slutet system men krävs det ändock större flöde till shunten ? //christian
0 svar · 489 läst
S
saltet: Vi bytte nyligen pump och det blev en debe 3:30
3 svar · 1,1k läst
O
Olf Oggler: Jag ska ansluta en WC i en källare på en vertikal stam som kommer från övervåningen. Av utrymmesskäl måste jag använda en förgrening med 3 muffar. På röret som kommer upp ur golvet ska jag alltså montera förgreningen så nära golvet som möjligt. Med andra ord kommer jag få en utvändig muff där som ligger i "fel flödesriktning" så att säga. Dessutom är plaströret som kommer
0 svar · 1,5k läst
D
Du och 19till: Troligen har det rostat hål.. då gäller bara byte.
1 svar · 1,3k läst
·
T
Tovin: Det slutade med att jag fick tag på slang och koppling. Tack för allas förslag.
21 svar · 3,8k läst
M
Maestrono: [citat] Tack för svar! Bra synpunkter, ska fixera med mer hålband på ställena du nämner.
2 svar · 3,4k läst
·
Sturmtiger
Sturmtiger: [citat] Tack. Det är iallafall löst
19 svar · 38,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.