M
Marbro: Ja, de är frilagda, i ena änden sticker fortfarande den gamla anslutningen till stuprännan upp. Det räcker kanske att bara plugga dem, men om de redan bor i rören och har gjort egna hål eller hittat i betongrören?
2 svar · 1,9k läst
K
Kallebo: Jag ska göra en genomföring genom ytterväggen för att under sommaren utöka ackumulatorkapaciteten för vårt solvärmesystem. Tanken är att dra två koppparrör genom ytterväggen till en vattentank vi har isolerat och grävt ner i trädgården ganska nära teknikrummet. Hur gör jag detta säkrast och snyggast? Tanken är att ha så få skarvar som möjligt men möjlighet att helt koppla
0 svar · 1,5k läst
Jiji
Jiji: [citat] Jo jag anade att det var någon form av magi inblandad.:rofl:
9 svar · 1,5k läst
N
NoOne2k: @Autodidak1 har rätt, ett litet förtydligande bara: fastighetsägaren ska betala gällande enligt gällande taxa när va-huvudmannen meddelar att anslutningspunkten är upprättad (normalt sett då du får fakturan). Det är inte helt ovanligt att man gör avsättningar för framtida servisledningar för att ex. Slippa gräva upp den nyasfalterade gatan på nytt.
2 svar · 1,9k läst
Huggabuggaa
Huggabuggaa: Detta ligger utanför min kompetens, men jag förmodar att dom har olika justeringar för man gör mätning och justering på bägge två. Håller tummarna att där är någon annan som har bättre koll.
3 svar · 1,3k läst
·
anders07
anders07: Du kan ju bila upp runt röret så du får upp gummitätningen i mellanbjälklaget men du får ta det väldigt försiktigt nära röret då de kan vara rätt sköra när de är så gamla. Alternativt bilar du upp helt och byter det hela vägen.
4 svar · 2,5k läst
·
Henkan Sundberg
Henkan Sundberg: [citat] Fogskum kanske?
3 svar · 2,9k läst
·
A
Akhept: [citat] Tänkte att det är bäst att hålla sig till samma tillverkare så att jag säkert vet att jag får dit prylarna. Men funkar det med andra skåp så spelar det ingen roll.
6 svar · 2,0k läst
·
S
SofieTW: Tack så mycket :)
2 svar · 1,7k läst
·
S
Demmpa
Demmpa: Planadaptern är istället för klämring, så ja, du måste ta bort planadaptern om du vill använda klämringskoppling istället.
3 svar · 852 läst
D
Dennisbb: Hej. Är det någon här som permanent använder vakuumtoalett till sluten tank? Hur är det att ha permanent? Är det besvärligt på nått sätt?
0 svar · 821 läst
foreman
foreman: Det är bara bra om du omsätter vattnet, om nu inte grundvattennivån skulle vara för låg. Men det är väl lite fel årstid för det, tycker jag. Passa på att kolla hur vattnet tar sig in i brunnen, om det sker nedifrån genom gruset eller högre upp genom brunnsfodringen. Brunnsfodringen (ringar eller sten) ska helst vara helt tät, och allt vatten bör komma in underifrån. Givetvis ska
2 svar · 568 läst
K
keffoapa: Hej, jag har en gammal verkstad byggd i trä och står på plintar. I denna tänkte jag sätta in en hydrofor och lite vattenfilter samt troligtvis en värmepump framöver. Vad krävs av golv och väggar för att vara godkänt? En golvbrunn tänkte jag sätta in som får rinna ut bakom verkstan på backen men vad behöver jag för ytskikt? Vill göra det så enkelt som möjligt. Tänker
0 svar · 949 läst
P
Anonymiserad 433451: ingen som har någon bra idé eller tankegång? Kan det vara så illa att vattnet är för hett för den ledade delen på kranen.. Eller är det något annat kanske...?
1 svar · 679 läst
nino
nino: Det var rätt beslut att ta även om det blir mer jobb.
35 svar · 7,4k läst
·
A
andhul0301: [citat] :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:
12 svar · 17,5k läst
B
Bunker: Lin & pasta funkade bra för mig. Kollade hur många varv det gick dra, och avslutade i rätt vinkel innan den bottnade så jag slapp backa för att få den rakt ner.
4 svar · 2,3k läst
·
Per Sandwall
Per Sandwall: [citat] Tack Mats. Har du erfarenhet av automatiska pop-up sprinklers som matas med sjövatten? Fundersam om dom verkligen löser sjövatten med partiklar och organiska material. /Per
2 svar · 2,4k läst
K
kaka84: [citat] Ja, än så länge har det inte varit några bekymmer. Ingen infiltration håller ju för evigt, utan alla tätnar ju till sist. Jag räknar nog inte med att denna håller riktigt lika länge som en vanlig grusbädd eftersom ytan är mindre. Den dagen bädden är tät kommer jag öppna den för att se om det går att spola ur den på något sätt. Ett tips om du installerar Fanns grejer
11 svar · 9,8k läst
krillek
krillek: [citat] Inte alls säker på att det är en Securex - det var det förslag jag fick, men det kanske är som du säger att det är ett vanligt rör med mutter och koma som skall ansluta - hittade dock inget i mina "skrotlådor" som passade. Vill helst använda väggfästet pga patinan :giggle:
2 svar · 1,7k läst
·
H
Håbbe01: Finns wc som maler söder avfallet och pumpar ut det genom en smal slang som kan dras i takhöjd till där det finns avlopp tillgängligt ex denna som även man kan koppla handfat till. https://www.saniflo.se/71-kvarntoaletter?gclid=CjwKCAjw7diEBhB-EiwAskVi1yFu8LI5KD3ALn0fT_Hm4r6UW4EGZ226SgW7WKkOIrnp8rOf-C-pTBoCnb8QAvD_BwE
3 svar · 1,4k läst
·
R
Rörmokaren84: [citat] Köp nytt o lina ihop. Kaffepengar:)
4 svar · 970 läst
·
M
-MH-: Kostade på mig en vattenanalys av Eurofins. Det är en borrad brunn. Som synes är det tjänligt med anmärkning. Järn och mangan, ganska mycket bakterier, och grumligt. Vilket slags filter skulle passa för detta, jag har prövat med kolpatron men tycker inte det ger särskilt mycket. Det skall fungera att det står utan vattenanvändning ett halvår. Finns plats vid hydroforen. [bild] [bild]
0 svar · 436 läst
·
Grillen
Grillen: När vi flyttade in i huset så fanns det en hydroforpump/vattenpump som var kopplad till en slang som gick ner i en bäck på baksidan av tomten, denna pump fick vi aldrig att fungera riktigt bra då den hade en hel del år på nacken så vi slängde den. Nu börjar det bli dags att införskaffa en ny och behöver lite hjälp med vilken pump som fungerar bäst för oss. Slangen ska även den
0 svar · 884 läst
Mazen
Mazen: Det finns pipar med anslutning uppåt för dusch som har funktionen att när den viks undan ändras flödet dit. Jepp, en riktig röris butik borde kunna ge dig exakt det du behöver.. alt skicka frågan till ex FMM kundtjänst så kan dom ge dig förslag på blandare och vilka delar du behöver till det..
3 svar · 2,4k läst
·
G
Goter88: [citat] Ja men det var lite det jag menade :) Egen brunn - eget ansvar. Om sen hushållet anser att riktvärdena Livsmedelsverket är okej så får man väl tuta och köra på det då. Men att höja gränsvärdet på T ex Uran från 15 till 30 bara för att det plötsligt finns i kommunalt vatten och dyrt att då få bort (Uppsala) borde vara en ögonöppnare för alla med egen brunn. Det jag
13 svar · 5,4k läst
·
1977bjorn
1977bjorn: Jag har såna där som jag länkade till, har aldrig reagerat på att de skulle vara fula :thinking:
11 svar · 2,5k läst
·
Lattjo-Snickaren
Lattjo-Snickaren: Tack!
8 svar · 5,4k läst
C
Cerec: Det låter klokt att avvakta investeringar o se hur det utvecklar sig med den upplevda bismaken. Och något järnfilter går jag inte vidare med i nuläget. Tack för er input!
4 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.