Hej,

Har nu satt in avluftningen under diskbänken men den verkar inte fungera överhuvudtaget. Fortfarande suger den in rejält med luft när jag öppnar rensluckan längre ned i stammen ( se länk till tråd). Bör jag flytta upp den så högt det går eller vad är problemet?

bild (1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/190707-avlopp-avluftning-i-kok-var.html

P
Dra klockan så högt upp de bara går under diskbänken.

Den där genomföringen ser inte tät ut. Vattenrör, diskmaskinslangar, sladd...

• Gilla
111111
  • Laddar…
sj6 skrev:
Den där genomföringen ser inte tät ut. Vattenrör, diskmaskinslangar, sladd...
Korrekt den skall tätas. Dock är den tät mot golvet då jag har matt uppvik på väggen ända ut till skåpens ände.

Pherra skrev:
Dra klockan så högt upp de bara går under diskbänken.
Har nu förlängt avluftningen till över avloppet men ingen större skillnad. :-(. Detta tänkte ge mig tid att slippa bila upp iår och byta ut dessa gamla gjut järns rör. Orkar inte springa ned varje gång till T-stycket och bryta vakumet.

Mattias_Jo1 skrev:
Har nu förlängt avluftningen till över avloppet men ingen större skillnad. :-(. Detta tänkte ge mig tid att slippa bila upp iår och byta ut dessa gamla gjut järns rör. Orkar inte springa ned varje gång till T-stycket och bryta vakumet.
Prövat spola med svampen borta?

sj6 skrev:
Ok...skall testa det.

sj6 skrev:
Tog bort svampen då funkade avloppet! hmmm..

Men vet inte om jag vågar att köra utan, även med tanke på eventuella lukter. Skall även kolla upp huvud avluftningen till våren när det går att gå på taket.

Mattias_Jo1 skrev:
Tog bort svampen då funkade avloppet! hmmm..
Det är något som inte riktigt stämmer om man kollar förra tråden. Vattnet vill inte rinna undan, men hade det varit undertryck i röret skulle det inte hålla emot vattnet, utan suga in det. Antagligen är det alltså övertryck i röret, vilket vacuumventilen inte kan göra något åt. Orsaken till övertryck är ofta att röret blivit igensatt, så det står vatten i röret. Innan det blivit riktigt stopp kan vattnet sakta rinna undan. Ibland kan stoppet sitta långt nere i rören. Avloppsröret borde alltså spolas ur ordentligt (t.ex. med högtryckstvätt och tillräckligt lång rörrensslang eller med spolbil).

Du har rätt att det är nått lite stopp (strypning) längre ned, det vet jag. Dock har jag både haft sugbil och spol bil i olika omgångar när det blivit hel stopp. Det har hjälpt i nån månad trots att vi är ytterst försiktig att spola ned i avloppet som mat rester mm. Saken är att om det var övertryck borde det inte flåsa i rens luckan som är nämare stoppet då? Jag vet att jag måste förmodligen byta ut problem röret snart men iom att det funkar när går jag ned och öppnar lite på rens luckan när det har fyllts på i vasken, det känns och låter som den suger luft.

Redigerat:
Mattias_Jo1 skrev:
Jag vet att jag måste förmodligen byta ut problem röret snart men iom att det funkar när går jag ned och öppnar lite på rens luckan när det har fyllts på i vasken, det känns och låter som den suger luft.
Förmodligen känner du fel eftersom ett undertryck nere i röret inte skulle kunna hålla emot vattnet, utan snarare suga ner det.
Det som antagligen händer är att du släpper ut luft så att det går att höja vattennivån nere i röret och du blir av med det som är i diskhon. Uppenbarligen lyckas vattnet fortfarande sakta rinna bort eftersom det inte blir översvämning, men det skräp som följer med vattnet stannar förmodligen kvar i röret, så det förr eller senare blir helt stopp.

Jag det stämmer nog att så borde det ju naturligtvis vara. En till sak på den redan långa listan.

Är det inte så att när man spolar ner vatten i avloppet så måste motsvarande mängd luft ut ur rörledningen, Om prylen under diskbänken fungerar för att släppa in luft kommer den inte lösa problemet. Då behövs en avloppsventilation som kan släppa ut luft istället. Det finns oftast som en ledning som går upp genom taket.

• Gilla
Jahe
  • Laddar…
Skippa vakuumklockan och dra röret ut genom yttervägg om du kan. Problem löst.

Det löser inte problemet med att det håller på att bli stopp i röret, TS har ju flera gånger spolat och då blir det bra ett tag sedan blir det stopp igen. Drar man ut ventilationen så ”ryms” mer vatten i röret men stoppet är kvar.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.