Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Hej,
Har nu satt in avluftningen under diskbänken men den verkar inte fungera överhuvudtaget. Fortfarande suger den in rejält med luft när jag öppnar rensluckan längre ned i stammen ( se länk till tråd). Bör jag flytta upp den så högt det går eller vad är problemet?
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/190707-avlopp-avluftning-i-kok-var.html
Har nu satt in avluftningen under diskbänken men den verkar inte fungera överhuvudtaget. Fortfarande suger den in rejält med luft när jag öppnar rensluckan längre ned i stammen ( se länk till tråd). Bör jag flytta upp den så högt det går eller vad är problemet?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/190707-avlopp-avluftning-i-kok-var.html
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Har nu förlängt avluftningen till över avloppet men ingen större skillnad.Pherra skrev:
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Det är något som inte riktigt stämmer om man kollar förra tråden. Vattnet vill inte rinna undan, men hade det varit undertryck i röret skulle det inte hålla emot vattnet, utan suga in det. Antagligen är det alltså övertryck i röret, vilket vacuumventilen inte kan göra något åt. Orsaken till övertryck är ofta att röret blivit igensatt, så det står vatten i röret. Innan det blivit riktigt stopp kan vattnet sakta rinna undan. Ibland kan stoppet sitta långt nere i rören. Avloppsröret borde alltså spolas ur ordentligt (t.ex. med högtryckstvätt och tillräckligt lång rörrensslang eller med spolbil).Mattias_Jo1 skrev:
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Du har rätt att det är nått lite stopp (strypning) längre ned, det vet jag. Dock har jag både haft sugbil och spol bil i olika omgångar när det blivit hel stopp. Det har hjälpt i nån månad trots att vi är ytterst försiktig att spola ned i avloppet som mat rester mm. Saken är att om det var övertryck borde det inte flåsa i rens luckan som är nämare stoppet då? Jag vet att jag måste förmodligen byta ut problem röret snart men iom att det funkar när går jag ned och öppnar lite på rens luckan när det har fyllts på i vasken, det känns och låter som den suger luft.
Redigerat:
Förmodligen känner du fel eftersom ett undertryck nere i röret inte skulle kunna hålla emot vattnet, utan snarare suga ner det.Mattias_Jo1 skrev:
Det som antagligen händer är att du släpper ut luft så att det går att höja vattennivån nere i röret och du blir av med det som är i diskhon. Uppenbarligen lyckas vattnet fortfarande sakta rinna bort eftersom det inte blir översvämning, men det skräp som följer med vattnet stannar förmodligen kvar i röret, så det förr eller senare blir helt stopp.
Husägare
· Västernorrland
· 2 532 inlägg
Jag det stämmer nog att så borde det ju naturligtvis vara. En till sak på den redan långa listan.
Är det inte så att när man spolar ner vatten i avloppet så måste motsvarande mängd luft ut ur rörledningen, Om prylen under diskbänken fungerar för att släppa in luft kommer den inte lösa problemet. Då behövs en avloppsventilation som kan släppa ut luft istället. Det finns oftast som en ledning som går upp genom taket.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det löser inte problemet med att det håller på att bli stopp i röret, TS har ju flera gånger spolat och då blir det bra ett tag sedan blir det stopp igen. Drar man ut ventilationen så ”ryms” mer vatten i röret men stoppet är kvar.
Protte
Protte