Hej!
Jag håller på att bygga om köket och tar bort den gamla tvättstugan som fanns i anslutning. Där står idag VVB och under den kommer inkommande vatten upp ut plattan och vattenmätaren sitter också där. Detta är på andra sidan väggen på bifogad bild.
nu vill jag gör att utrymme för VVB i en del av garderoben utanför toaletten (till höger). Här kommer det komma ett golv med brunn och våtrumsmatta och så tänkte jag ett målat våtrumssystem på väggarna.

Jag har tänkt dra 25mm PEX i 34mm tomrör från inkommande vatten och det kommer komma ut i nedre högrahörnet, där VP-röret tittar ut nu.
Helst vill jag dra det så det kommer ut ur väggen vid svart markering (bredvid regeln, var lite svårt att rita på telefonen ;)) men hittar ingen riktigt bra löning för det med så grov slang/rör. LK väggdosa UNi verkar bara gå upp till 16 mm PEX i 25mm tomrör.
Andra alternativet är att ta upp det direkt ut golvet vid blå markering men det är kanske inte så optimalt med en genomföring där, även om det ändå kommer bli en genomföring för avloppsröret.
Vattenmätaren är tänkt att sitta vid röd markering, OSB-skivan är där för att symbolisera den nya väggen som ska byggas.

Har ni några smarta tips för hur jag ska gå vidare? Rörmokaren är på semester och jag vill få så mycket färdigdraget tills han är tillbaka så det går snabbt att växla över till nya VVB:n.

• Köksrenovering: Avgränsat utrymme med OSB-skiva, rör och markeringar för VVB-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har sett det och jag ska kolla med kommunen om de godkänner nya placeringen innan jag flyttar men det tror jag ska gå bra. Nu sitter den 10 cm över golvet i ett skåp under varmvattenberedaren så de är nog glada för all förbättring :)

Okej, mätaren får nog sitta kvar ändå men kommer då inte sitta i ett utrymme med golvbrunn då den tas bort. Det verkar fick mest vara en rekommendation.
Tanke nu är då istället att dra två 15mm rör till det nya utrymmet, båda med kallvatten från vattenmätaren. Ena till vvb och andra för kallvatten vidare ut ut i huset.
Då kan jag enkelt dra de ut genom väggen med en väggbockfixtur.

Är det en helt tokig idé eller vad tror ni?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.