jag behöver lyfta en pump som hänger i 70 meter slang och kabel i borrhålet och förmodar att det är supertungt så min fråga är hur tusan löser man det, vad finns för hjälpmedel

Tack för era synpunkter
Thomas

Excel
Det finns ögla för vajer på djuppumpar. Bara att dra.kanske blir det lättare att fylla upp hålet med vatten också?

• Gilla
Chrillemurarn
  • Laddar…
Det vanliga är att man lyfter pumpen i slangen, wiren är endast för extra säkerhet. På jobbet har vi tillverkat ett vertikalt hjul som vi fäster runt foderröret, tänk dig en skottkärrefälg så att man bara kan dra i slangen utan att behöva lyfta pumpen för att den inte ska skava mot kanten på foderröret när man drar upp den.

• Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
men en vikt på 70-80 kg så blir det ju inte möjligt för hand ,hur löser man det

T Thomas Hemlin skrev:
men en vikt på 70-80 kg så blir det ju inte möjligt för hand ,hur löser man det
Det brukar inte vara några större problem att dra upp den, i värsta fall får man vara två som hjälps åt. Annars kan man alltid dra med ex. en winsch eller dra med en bil.

N NoOne2k skrev:
Det vanliga är att man lyfter pumpen i slangen, wiren är endast för extra säkerhet. På jobbet har vi tillverkat ett vertikalt hjul som vi fäster runt foderröret, tänk dig en skottkärrefälg så att man bara kan dra i slangen utan att behöva lyfta pumpen för att den inte ska skava mot kanten på foderröret när man drar upp den.
Stort tack för den lösningen jag får bygga en sådan
mvh Thomas

N NoOne2k skrev:
Hittade en bild som liknar den vi använder[bild]

Fanns lite info här: [länk]
Toppen bra info via bilderna så nu tror jag att det fixar sig
Tack för hjälpen

V
Våran pump sitter 130 m ner.
Vi drar upp den med en fyrhjuling.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.