Kan man ha ett BDT-avlopp i en sommarstuga utan slamavskiljare? Jag hittar bara ett lock och det verkar vara fördelningsbrunnen? Ser ut så här:

Öppen brunnskammare med vattenspegel för BDT-avlopp i sommarstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hade schemalagd slamtömning på BDT häromåret och jag satte skylten vid den här brunnen utan att ha öppnat och kollat... Tidigare ägaren sa att det var den. Slamtömningsfirman hade varit där och hängt upp en lapp, men de kanske inte bryr sig om vad de tömmer...

Utöver den brunnen finns ett litet lock på ett vanligt avloppsrör (diameter ca 10 cm) som kommer upp i gräsmattan ungefär mitt emellan huset och brunnen på bilden ovan. Kan slamavskiljaren vara helt nedgrävd och bara ha ett sådant rör för tömning? Eller är det nåt annat?

Brunnlock markerat för BDT-avlopp möjlig fördelningsbrunn på en gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Missade att ta en bild med locket av, men man ser bara en vattenspegel där nere.
 
Grävde ett par titthål, och röret upp i gräsmattan möter ett t-rör som är verkar vara kopplat på röret som kommer från huset. Det fortsätter sedan till något som ser ut som en (stor?) tank.

Grävt hål med synligt rör och T-koppling, eventuellt del av en slamavskiljare framför altanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av grävd jord med synliga rörledningar under markytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slamavskiljare? Och röret är till för att suga upp ur?

Av en händelse var slambilen här för att tömma WC-tanken så jag frågade om röret men han reagerade på att det brukar vara en snabbkoppling på. Han testade att sticka ned en smalare slang och suga i röret men fick inte upp så mycket på det viset.

Röret är mitt framför altanen. Kan tänkas att det har funnits en snabbkoppling som satts upp inför tömning men plockas bort för att inte vara i vägen? För utan en slang som sluter tätt mot kopplingen blir det väl svårt att suga ur avskiljaren? Å andra sidan, är det verkligen röret från huset som är påkopplat på t-grenen så skulle det väl bara suga ur vattenlåsen?
 
Mysteriet löst. Skulle gräva upp ett lite större hål för att titta på den misstänkta slamavskiljaren och gick då på det riktiga tömningslocket, dolt under ett gräs/torvlager...

Gårdsplan med två öppna brunnslock, varav ett dolt under gräs, med spadtag runtom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förra ägaren nämnde inte detta, kanske inte ens visste, så vem vet när det senast blev ordentligt tömt :cry:
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Fördelen med BDT-avlopp är att de inte genererar särskilt mycket slam så om man missat tömningar så brukar det inte vara hela världen. Förr i världen hade man inte ens slamavskiljare på dem utan ledde gråvattnet direkt till en stenkista. Men det är inte toppen för det sker en syrefattig förrötning i slamavskiljaren som gör att efterföljande infiltration inte geggar igen lika fort.

Men beställ en tömning nu.
 
  • Gilla
Patrik Karlberg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.