Hej,
Jag har idag ett befintligt rör som jag ska koppla ett annat rör på för att sätta dit en "kran" till tvättmaskinen.
Jag mätte att röret 15mm så jag köpte saker till 15mm. Men röret är något större och går inte i. Finns det något som passar?hittar 15mm men inte typ 16.
Jag har köpt 15mm rör ,men när man mäter så är det ca 13mm (inte 15??) och passar utmärkt i 15mm saker. Med andra ord är inte 15mm kopplingar för rör med Diameter på 15mm?
Försökte mig på att slipa ner röret så det gick in i kopplingen, men det blev givetvis inte tätt då och läcker när jag drar på vattnet.
Kanske blev lite luddigt beskrivet men hoppas ni förstår.
Laddar upp en bild hur det ser ut.
Tack!
Jag har idag ett befintligt rör som jag ska koppla ett annat rör på för att sätta dit en "kran" till tvättmaskinen.
Jag mätte att röret 15mm så jag köpte saker till 15mm. Men röret är något större och går inte i. Finns det något som passar?hittar 15mm men inte typ 16.
Jag har köpt 15mm rör ,men när man mäter så är det ca 13mm (inte 15??) och passar utmärkt i 15mm saker. Med andra ord är inte 15mm kopplingar för rör med Diameter på 15mm?
Försökte mig på att slipa ner röret så det gick in i kopplingen, men det blev givetvis inte tätt då och läcker när jag drar på vattnet.
Kanske blev lite luddigt beskrivet men hoppas ni förstår.
Laddar upp en bild hur det ser ut.
Tack!
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Vad mäter du med? Det låter verkligen luddigt när du skriver att det 15mm rör du köpt är 13mm........Eller mäter du invändigt?
Är det ytterdiametern du mäter?
Tror annars som sagt som ovan att det är ett 16mm rör du har i huset.
Finns övergångar.
Tror annars som sagt som ovan att det är ett 16mm rör du har i huset.
Finns övergångar.
Som föregående talare skrev, 16mm är en gammal standard där man måste ha en övergångskoppling till 15mm. Jag har fått köpa ett par såna genom åren då man bytt blandare osv.
https://www.vvsobygg.se/vatette-kla...bM7xNSH3vMtYomfZaZxl5nzZ-3B1hlagaAhayEALw_wcB
https://www.vvsobygg.se/vatette-kla...bM7xNSH3vMtYomfZaZxl5nzZ-3B1hlagaAhayEALw_wcB
Hej,
Det va ett 16mm rör det va. Dum som jag va hade jag hela tiden kollat på fel markering när jag mätte... lär inte hända igen i alla fall haha.
Tack för era svar!
Det va ett 16mm rör det va. Dum som jag va hade jag hela tiden kollat på fel markering när jag mätte... lär inte hända igen i alla fall haha.
Tack för era svar!
Klicka här för att svara