Bytte gummiblåsa i husets pumpautomat (hydropress) för en månad sedan. Funkade först fint men nu slår pumpen på och av flera gånger i minuten. Omöjligt att öppna luftventilen (bilventil) på tryckkärlets ena gavel och omöjligt att vare sig läsa av trycket eller pumpa in eller pysa ut luft. Kan man helt enkelt öppna tryckkärlet, ta ut gummiblåsan, skruva loss ventilen och ersätta den med en sådan bilventil, som sitter i fälgarna för slanglösa bildäck? Ska ventilfattningen tätas på något särskilt sätt? Den nuvarande ventilinsatsen har krånglat tidigare. Går enbart ventilinsatsen att byta utifrån, så att jag slipper gå in i tryckbehållaren?

Ventilinsatserna brukar väl gå att skruva ur? Vet inte om det gäller alla, men det finns ju t.o.m. ventilhattar, som man kan vända på och använda som verktyg - annars är det en smal spetstång som gäller.

Hej Hasse Teknik. Jo, jag har redan bytt ventilinsatsen med det lilla specialverktyget/ventilhatten du nämner. Hittade ett sådant bland gamla cykelgrejor. Samma ventilinsats för många pumpautomater som för bilar och somliga cyklar. Särskilt mountaine bikes. Heter visst Schräderventil. Gick ändå inte att pysa ut nån luft. Jag skruvade åter bort ventilinsatsen och petade försiktigt med en liten insexnyckel i ventilkanalen. Plötsligt sprutade en kraftig vattenstråle ut. Smuts i ventilkanalen! Men läckan antyder hål på nästan ny gummiblåsa? Trycket har på sistone pendlat allt snabbare mellan 1,5 och 3. Kan 3 bar vara mer än blåsan tål? Vet inte riktigt hur jag ska felsöka vidare. Kan pumpautomatens tryckströmbrytare ha pajat?:worried:

Redigerat:
Sprutar vatten ur ventilen ?? En pumpautomat har utlopp på centrum av tanken, blir det hål i blåsan så kan halva tanken fyllas med vatten och när du petar på ventilen så kommer det ut. Lossa allt igen och vicka på allt så vattnet ut, sen i med blåsan och dra till. Pumpa upp blåsan till ca 2 bar med tomt kärl inget vatten i den och starta pumpen. Klart

J jonaserik skrev:
Sprutar vatten ur ventilen ?? En pumpautomat har utlopp på centrum av tanken, blir det hål i blåsan så kan halva tanken fyllas med vatten och när du petar på ventilen så kommer det ut. Lossa allt igen och vicka på allt så vattnet ut, sen i med blåsan och dra till. Pumpa upp blåsan till ca 2 bar med tomt kärl inget vatten i den och starta pumpen. Klart
Ventilen var helt igensatt. Sedan jag skruvat ur ventilinsatsen, och petat med en liten insexnyckel sprutade mycket vatten ut. Jag måste väl byta blåsa innan jag fortsätter. Varför brister en nästan ny gummiblåsa?

Inte säkert att ny blåsa gott, se efter hur mycket vatten det finns kvar i tanken, läs inlägg # 4

J jonaserik skrev:
Inte säkert att ny blåsa gott, se efter hur mycket vatten det finns kvar i tanken, läs inlägg # 4

Men i tryckbehållaren av stål får väl inget vatten alls finnas. Vattnet ska vara i gummiblåsan. Hur kan det bli vatten i tryckbehållaren på annat sätt, än att gummiblåsan fått en läcka? Vilket innebär att blåsan måste bytas. Tryckbehållarens lock är hårt skruvat med flera bultar, så att blåsans kanter vid öppningen ligger hårt fastklämda mellan locket och behållarens fläns. Knepigt det här!

Gör enligt inlägg #4, men vänta en stund ( någon timme) med att starta pumpen. Mät åter igen lufttrycket, så ser du om det har läckt ut luft genom blåsan.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Gör enligt inlägg #4, men vänta en stund ( någon timme) med att starta pumpen. Mät åter igen lufttrycket, så ser du om det har läckt ut luft genom blåsan.
Problemet är att även den nya blåsan läcker, så att tryckbehållaren är nästan full med vatten. Blev en kraftig stråle, när jag skruvade ur ventilinsatsen och rensade den igenslammade ventilkanalen med en liten insexnyckel. Kanske den nya blåsan var lite för liten (20 liter istället för 24) så att gummit spändes alltför mycket, när vattnet pumpades in? Ska se om jag kan hitta en längre blåsa på nätet.

Ursäkta blev en liten tankevurpa, det är blåsan som fylls med vatten och övrig del med luft, kommer det vatten ur ventilen så läcker blåsan. kan vara så att när trycket från pumpen fyller blåsan och den går upp mot ventilen, stumt, så kan det vara någon form av grad där som gör ett litet hål på den. även som att när det är fullt tryck 2 bar så trycks blåsan ihop mot flänsen, och kan skadas mot något. Känn efter på insidan av tanken när allt är demonterat.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.