Bart
Bart: Jag ska till att dra rören för tappvatten i badrummet i Attefallaren jag bygger. Har i princip noll vana och erfarenhet av detta, men tänkte göra det själv i alla fall. Jag vet inte vad som är standard eller bäst mm, men jag har kikat lite på LK Pushfit endast för att det ser enkelt ut att använda, prisbild mm är inget jag funderat på ännu. Sen om Pushfit är rätt att använda eller
0 svar · 692 läst
P
På Fritiden: Är det lika bra att ta fram vinkelslipen direkt och kapa röret eller finns det något annat "enkelt" man borde prova först? Har såklart bankat med hammare på en fast nyckel och den rör sig inte nämnvärt men den har faktiskt börjat droppa om än ytterst lite. [bild] [bild] [bild] [bild]
0 svar · 2,0k läst
·
T
Tompafix: [citat] Vi råkade ut att efter pumpbyte så fastnade en sten i kallvattenledningen. Fick plocka isär rören.
7 svar · 1,7k läst
C
camelspin: Tack Krilleman och Tommib för bra svar! Ovärderligt när man skall köpa rätt prylar till rör. Tack för att ni tog er tid. Det var nära att jag gått på en nit där. Jag fattar hur jag skall göra nu, en 10-12 vatette minikulventil, sätta klämring+stödhylsa på 10-sidan och skruva fast i inkommande rör, stoppa i planadaptern på 12 sidan och ansluta blandarens 3/8 lekande mutter på
8 svar · 5,2k läst
·
M
mattoys: [citat] Problemet är att man inte alltid kan lita på märkningen. Kolla på Biltemas lista över återkallade produkter, som främst inte uppfyller CE-kraven. Biltemas taktik verkar vara att sälja och sedan återkalla produkter vid problem.
18 svar · 9,6k läst
·
L
Lelle77: Hej alla, Är full färd med förbereda en platta på mark till vårat hus, envisa som vi är så vill vi göra så mycket själva, dels för att det är ganska roligt men också för att hålla nere lite kostnader. Gällande avloppet i plattan…hör läst på olika forum och kollat runt med x antal personer, och det är olika svar varje gång, fallet på avloppet!. Det vi har lagt ner nu har
0 svar · 1,1k läst
J
Jonasdzm: Tack för svar. Fick hit en rörmokare. Han kapade röret där det kom ifrån och pluggade det. Han sa att det delade sig i väggen och att man var tvungen att dra nya rör. Jag hade velat laga, men som det togs upp så var livslängden slut på detta röret. (y)
3 svar · 1,7k läst
·
S
schlump: Kan meddela att detta går skitdåligt. Har mätt gängan och det ska vara en M15*1 i ena änden. Verkar finnas en uppsjö såna men dom har allt som oftast en tratt i ena änden (tror kopplingen heter G1/2, Grohe etc). Oklart vad man gör nu, går det att beställa stålomspunnen slang med specifika kopplingar någonstans?
1 svar · 1,7k läst
·
M
Mankanintekunnaallt: Det förstår jag. Men jag tänker såklart stänga av huvudkranen också. [citat] [citat]
2 svar · 836 läst
S
SimonLeven: Det har jag inte kollat upp, ska ärligt säga att jag inte vet vad vi har för sorts pump i brunnen. Men den är borrad till ett djup av 48 m. Hur går jag tillväga för att kontrollera den? Måste jag upp med hela pumpen ut brunnen helt enkelt?
9 svar · 4,1k läst
·
J
jonil152: Hej Jag har grävt en pumpgrop i källaren.Jag har grävt en grop på 120 cm djup och 40 cm bred. 1. Markduk längst ner i hålet. Vilken nivå på markduk ? n1 , n2 ? 2. 10 cm makadam 16 mm 3. Ett rör ca 35-40 cm i diameter . ca 110 cm långt 4. Fyller upp röret med 10 cm mer makadam 16 mm 5. Fylla på med makadam utanför röret till ca 15 cm till golv 6. Eps-betong ca 15 cm ,sen kakel Känns
0 svar · 1,5k läst
Appendix
Appendix: Bra input. Jag gjorde nyligen service på mitt vattenfilter (från Brava) och man hade planerat att byta ut filterpatronen. Backspolningen gör dock rent filtret fortfarande och då behövde inte filterpatronen bytas utan man rengjorde enbart anläggningen och säkerställde funktionen. Jag har salttabletter som används vid backspolning. Behållaren rymmer 10 kg salt. Brukar fylla på
5 svar · 2,0k läst
M
mogge_73: Syreaktivator är två delar, syretillförsel och syreborttagning. Syretillförsel kan man montera före tryckkärl och avluftning monteras på eller efter tryckkärl. En syreaktivator monteras efter HP och den får inte vara för liten. Helst 60liter och över. Syreaktivaror fungerar jättebra upp till medelhöga svavelväte värden. Är det väldigt mycket sätter man en syresättningshydrofor
8 svar · 1,5k läst
tommib
tommib: Jag gissar att man klämmer åt på den tvådelade biten längst ner med en liten radiotång eller liknande.
1 svar · 2,8k läst
·
Fredrik Perdahl
Fredrik Perdahl: Hej! Tänkte försöka mig på att fylla upp och sätta någon form tätskikt mot rören (se bild). Har ni något tips på hur jag ska göra detta?
0 svar · 1,1k läst
·
O
Orren1: Pem slang och ligger den frostfritt så behövs inget annat.
1 svar · 1,7k läst
W
wsp: [citat] Huset byggdes 1983 typ
18 svar · 2,6k läst
·
M
myrstack: Den produkten som länkades till innan pallar att man har tanken några meter bort, dock gissar jag att du då pga den längre slangen inte kommer fånga upp allt vid kraftigare regn då flödet i slangen blir rätt lågt. Principen på den uppsamlaren är att man sätter den på den på stupröret på en höjd som motsvarar den övre vattennivån i uppsamlingskärlet så fallet blir dåligt. Jag
3 svar · 3,4k läst
B
byggeskafram: Kollar lite på Nowax. Ngn fler som har positiva erfarenheter av den?
13 svar · 4,7k läst
·
Höghus
Höghus: Glöm det. Filtret låg i kartongen och hade gömt sig. /Höghus
1 svar · 2,3k läst
·
K
kallebystrom: [citat] Smart! Gör nog det jag också! :)
2 svar · 1,9k läst
·
M
Martin Lj: Behöver en övergångsnippel ifrån R10 gänga (3/8) till R20 (3/4) gänga för att ansluta diskmaskinen. Hade denna som jag fick med en blandare men tyvärr är platsen man drar åt med skiftnyckeln nedsänkt under gängorna vilket gör att jag inte kan dra åt den ordentligt så det bildas droppar i kopplingen. Kan inte hitta en ordentlig nippel? Finns det inte eller kan jag inte söka? [bild]
0 svar · 2,0k läst
·
W
Whitehorse: Hej har en kåk med tillbyggt garage som slutar 1 meter från tomtgräns. Garaget är ihopbyggt med huset med trapp ner till källare osv. Vid Källarväggen ut mot gatan i anslutning till garaget har jag upptäckt fult i väggen vid lustigt nederbörd tö osv. Har tänkt att sätta värmeslingor i stuprören samt filma röker ut mot dagvattnet för att se att allt är okej osv. Ett kanske värre
0 svar · 1,3k läst
M
mogge_73: Avsaltningsanläggning med återmineralisering ligger på runt 100 000:-. Det som sedan tillkommer är förfilter. Ex. Jonbytare för järn och kalk. Enklast är att platsbygga anläggningen så man kan dimensionera för efterlagring. Anläggningen monteras med en bypass och kan enkelt kopplas ifrån. Dricksvatten kan lagras upp till 3 mån om det står kallt och inte utsätts för solljus. Man
4 svar · 3,6k läst
N
nijois: [citat] [citat] Hej Quist Tack för svaret. Jag bytte från topoen. Skar bort frigoliten och gjorde som Saltet beskrev. Gick bra på det stora hela.
5 svar · 6,8k läst
MoaSB
MoaSB: Stort tack!!
3 svar · 3,3k läst
M
MagHam: BAGA förser ju sina reningsverk med skräp från Taiwanesiska Hung pump (som är om-lablade) och med en reservdelsprislapp på avloppscenter ca 4 ggr vad dom köps för. Funderar på att byta ut Bagas slamavskiljare->biomodul pump BAH550 mot: Atlas Copco Weda 04S eller rentav en Grundfos KPA 250 (Får väl beakta karaktäristikan och tryck eftersom vattnet ska igenom en filterstrumpa. Därav en
2 svar · 1,5k läst
Miles
Miles: [citat] Ok .. då har jag missuppfattat den lösningen. Vad exakt krävs då?
16 svar · 8,0k läst
·
B
Bjober: [citat] Det verkar som jag far med osanning här. Minns nog fel då jag inte hittar info som styrker uppgiften. Claes han kan han!
5 svar · 5,5k läst
·
Höghus
Höghus: Gamla grejor på första bilden. Ny blandare och elektrisk diskmaskinsavstängning skall på plats. Jag tänkte sätta typ Ballofix också när jag ändå meckar. Det är 15mm prisolrör. Jag skulle vilja snygga till det lite och plocka bort skarvbiten, men då räcker inte blandarens slangar. :( Så vad är lämpligt att handla? Behövs stödhylsor? Det är ritat ett filter mellan avstängaren
0 svar · 1,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.