Hej!
Jag tänkte sätta upp ett handfat jag har på väggen. Måste sätta fast den på väggen. Har inte plats med kommod. Har köpt två konsoler. Hur hade DU satt upp det? Räcker det med att jag "limmar" den med silikon mot vägg och mot konsolerna (som jag borrar upp)? Eller hur hade du löst det? Det går väl inte borra i handfatet?
Tacksam för svar.
Jag tänkte sätta upp ett handfat jag har på väggen. Måste sätta fast den på väggen. Har inte plats med kommod. Har köpt två konsoler. Hur hade DU satt upp det? Räcker det med att jag "limmar" den med silikon mot vägg och mot konsolerna (som jag borrar upp)? Eller hur hade du löst det? Det går väl inte borra i handfatet?
Tacksam för svar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp ett handfat som har fästhål för handfatskonsoler. Det där handfatet har inte det. Dessutom är det fel sorts konsoler.
Med rätt sorts borr, tex en kakelborr, går det att borra i ett handfat men vad tänkte du göra sedan? Om du försöker med expander kommer handfatet spricka. Du kan säkert få det att sitta ett tag med silikon och kraftigare konsoler men det är inget bra sätt att montera ett handfat.
Med rätt sorts borr, tex en kakelborr, går det att borra i ett handfat men vad tänkte du göra sedan? Om du försöker med expander kommer handfatet spricka. Du kan säkert få det att sitta ett tag med silikon och kraftigare konsoler men det är inget bra sätt att montera ett handfat.
Hej och tack för era svar.
1. Rummet är väldigt litet (typ 1kvm) så kan inte köpa vilket handfat som helst.
2. Det är väldigt svårt att hitta ett handfat som är tillräckligt stort för att kunna få ner händerna men som inte är för stort så det inte får plats.
3. Vill gärna se det irl innan jag köper det.
4. Det får inte kosta en förmögenhet.
SÅ då hittade jag det här alltså. Och min fråga var hur jag kan få upp det på väggen. Det går ju att limma tunga duschdörrar tex så det bordet inte vara någon omöjlighet med stöd av konsoler tänkte jag? Konsolerna ska klara 40kg styck så borde inte vara för veka? Tror inte handfatet kan väga 80kg?
Tänkte att om jag kan borra och ha en skruvar upp i hålet (utan att det fäster alltså) så måste handfatet åka skruvens längd upp i luften för att ramla av. Så då blir det lite mer säkert att det inte ramlar av i allafall.
Det går inte limma med PL400 då? Mot vägg och mot konsolerna? Eller håller inte det?
1. Rummet är väldigt litet (typ 1kvm) så kan inte köpa vilket handfat som helst.
2. Det är väldigt svårt att hitta ett handfat som är tillräckligt stort för att kunna få ner händerna men som inte är för stort så det inte får plats.
3. Vill gärna se det irl innan jag köper det.
4. Det får inte kosta en förmögenhet.
SÅ då hittade jag det här alltså. Och min fråga var hur jag kan få upp det på väggen. Det går ju att limma tunga duschdörrar tex så det bordet inte vara någon omöjlighet med stöd av konsoler tänkte jag? Konsolerna ska klara 40kg styck så borde inte vara för veka? Tror inte handfatet kan väga 80kg?
Tänkte att om jag kan borra och ha en skruvar upp i hålet (utan att det fäster alltså) så måste handfatet åka skruvens längd upp i luften för att ramla av. Så då blir det lite mer säkert att det inte ramlar av i allafall.
Det går inte limma med PL400 då? Mot vägg och mot konsolerna? Eller håller inte det?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 424 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 424 inlägg
Du kan limma med våtrumssilikon och det kommer sitta tillräckligt och fördelen jämfört med annat lim är att det går att skära loss om det skulle behövas.
Jag tycker dock som övriga att du valt för klena konsoler, jag tycker du bör välja någon variant med snestag. Dina lär inte gå av men det kommer inte bli stumt.
Jag tycker dock som övriga att du valt för klena konsoler, jag tycker du bör välja någon variant med snestag. Dina lär inte gå av men det kommer inte bli stumt.
Med tanke på att blandaren och avloppsröret skruvas fast så lär handfatet knappast "hoppa av" konsolerna. Jag skulle inte riskera att försvaga dem genom att borra för att få upp en skruv där, tror inte att det tillför någonting.MrZero skrev:
Tänk också på att det är väldigt lätt att luta sig/ta stöd mot ett handfat. Då är det inte bara egentyngden som spelar in.
Stort tack för alls svar! 
Blir lite osäker om jag ska ge mig på att byta handfatet ändå..
Måste nog sova på saken några dagar. Vill ju inte att handfatet ramlar av om någon lutar sig på det, hehe.
Jag har tittar på konsolerna du tipsar om GoC men tänkte att det var större fästyta på de jag köpt?
Men som sagt, blir osäkert nu så får sova på saken om jag ens ska ge mig på att byta handfatet.
Blir lite osäker om jag ska ge mig på att byta handfatet ändå..
Det är inte fästytan mot handfatet som jag skulle vara mest orolig över, utan att dina konsoler har väldigt lite material i vinkeln. Det är inget snedstag eller förstärkning i vinkeln som kan hjälpa till att bära tyngden. Det finns mer förstärkning på konsolen du fick tips om.
Okej då hänger jag med.J jahallåja skrev:
Klicka här för att svara