G GPK skrev:Vad väljer man i dessa olika kombinationer ?
Kan man kombinera packning och Lin ?
Ska koppla in ett rör i rör system med fördelare och inkommande vatten samt vv beredare.
Vad rekommenderas för dessa olika kombinationer.
Gummipackning eller fiberpackning ?
Lin och smörja eller kan man köra med båda delar ( hängslen och livrem)
[bild]
Ovan är bra tips. I badrumsmiljö brukar jag använda gängtejp istället för lin, men i alla andra lägen lin.
Klämringskopplingarna ska inte ha något material för att packa gängen, det är ju klämringskopplingen som ska täta?
Kan inte minnas att jag kombinerat packning med lin heller nån gång, det är ju packningen som ska täta där, på samma sätt som klämringskopplingen gör? Måste erkänna att jag ytterst sällan använt mig av just packningar, brukar väl bara vara i anslutningsslangar.
Klämringskopplingarna ska inte ha något material för att packa gängen, det är ju klämringskopplingen som ska täta?
Kan inte minnas att jag kombinerat packning med lin heller nån gång, det är ju packningen som ska täta där, på samma sätt som klämringskopplingen gör? Måste erkänna att jag ytterst sällan använt mig av just packningar, brukar väl bara vara i anslutningsslangar.
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
B BSOD skrev:Ovan är bra tips. I badrumsmiljö brukar jag använda gängtejp istället för lin, men i alla andra lägen lin.
Det låter troligt att packningar inte behöver lin som på bilden högst upp till höger en 1” hane med plan yta och samma i förminsknings honan.B BSOD skrev:Ovan är bra tips. I badrumsmiljö brukar jag använda gängtejp istället för lin, men i alla andra lägen lin.
Ska man ha gummipackning här ( eller fiber packning) ?
Men när man har koppling som är avsedd för kona som här ska monteras utan kona vad gäller då?
Min gissning på alternativen i bilden med start från den högst upp till vänster.
1 Fiberpackning 2 och 3 Gummipackning
Dom undre
Lin mellan de kromade och en fiberpackning ( följer med fördelarröret) mellan krom och mässings fördelaren.
Tänker jag rätt ?
Självklart är dom övriga klämkopplingar och ska täta sig själva , här har jag hört att stödhylsan ska vara koppar till kopparrör och mässing till PEX rör.
Sen har jag inkommande vatten i 25mm Plaströr med PEM koppling. Behöver den stödhylsa ?
G GPK skrev:Det låter troligt att packningar inte behöver lin som på bilden högst upp till höger en 1” hane med plan yta och samma i förminsknings honan.
Ska man ha gummipackning här ( eller fiber packning) ?
Men när man har koppling som är avsedd för kona som här ska monteras utan kona vad gäller då?
Min gissning på alternativen i bilden med start från den högst upp till vänster.
1 Fiberpackning 2 och 3 Gummipackning
Dom undre
Lin mellan de kromade och en fiberpackning ( följer med fördelarröret) mellan krom och mässings fördelaren.
Tänker jag rätt ?
Självklart är dom övriga klämkopplingar och ska täta sig själva , här har jag hört att stödhylsan ska vara koppar till kopparrör och mässing till PEX rör.
Sen har jag inkommande vatten i 25mm Plaströr med PEM koppling. Behöver den stödhylsa ?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu krökt nästan alla bockar från VVB till fördelarna. Ska bara avsluta med att fråga igen om packningar och lin enligt tidigare fråga.
Blev några skrynklor på några bockar men gissar det bara är skönhetsfel och gör ju inget här i maskinrummet.
Lite trångt att slutligen dra kopplingarna men hoppas det ska gå bra.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden