Ska dra om vattnet i krypgrunden och funderar lite runt det här med musskydd. Har googlat en hel del utan att hitta några vettiga och prisvärda lösningar. Lite förvånad att det här ämnet inte dykt upp på byggahus tidigare! Eller så är jag bara kass på att söka :)

När jag tittar på mina befintliga rör i krypgrunden, så bebos isoleringen av cirka en miljard möss per löpmeter. Det är knappt någon gullfiber kvar, bara spillning och tussar. Nu när jag dessutom tänker stoppa i frostvaktskabel kan jag tänka mig det blir ännu trevligare bo för de små gynnarna.

Så, efter att ha funderat lite kom jag fram till en lösning som kanske håller måttet: Förlägga mina rör-i-rör i rör. Alltså, vattenledningarna isoleras med vanlig rörisolering tillsammans med frostvaktskabel, sedan stoppas allt detta in i markrör. Det borde ge dem en match, och rören borde skyddas lite extra mot nedkylande vind. Naturligtvis gäller det att få till täta övergångar mellan huskropp och rör så de inte smiter in där. Kanske kan man även fylla röret med fogskum som ytterligare isolering? Ja, då vattnet frusit här förr så är jag inte så sugen på att det ska hända igen och passar på med både hängslen och livrem när jag ändå byter ut de gamla rören.

Vad tror ni, skulle det fungera? Skulle fogskum göra skillnad? Blir svårt centrera vattenrören i markröret för att få skummet runtom, men det borde ändå ge en del skydd? Svårt få in någon annan form av isolering i dem med då det är ett otympligt utrymme att arbeta i. Det behöver monteras ihop på plats i en mycket låg krypgrund.

Förbättringsförslag eller alternativa idéer mottages tacksamt! Annars kommer det lite bilder på projektet framgent så kanske det kan hjälpa någon annan med liknande funderingar.

Johhhan
Finmaskigt metallnät är ett alternativ.

har hört att mössen inte tycker om stålull(svinto) så att ha det som yttersta försvar på rören skall hjälpa (håligheter där dom kan ta sig in)

• Gilla
Hemtorparen
  • Laddar…
Johhhan Johhhan skrev:
Finmaskigt metallnät är ett alternativ.
Får vara ganska grovt då? Har du kanske något förslag på liknande nät, och vart det kan tänkas gå att köpa? Vore klart intressant! :)

Johhhan
Här är ett exempel i rostfritt stål med maskor på 5x5 mm (hål ca 4,5mm). Det finns fler i liknande dimension som säljs just som skydd mot möss och andra gnagare, men det går även att hitta finmaskigare, och dyrare.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.