Köpte hus med tillträde 1 december.
Kontrollerade trekammarbrunnen för första gången i början av januari. Den var då överfull och nivån låg över de inre väggarna.
Slambil fick tömma brunnen samt spola ur spridarröret.
Nu, cirka fyra veckor senare, har brunnen fyllts upp igen och vattennivån ligger nu över röret för utflöde.
Brunnen tömdes före mitt tillträde senast i september 2021, och har innan dess inte tömts mer än 1 gång per år. Även om anläggningen är gammal (gissningsvis runt 40 år), så tycker jag ändå att det är lite konstigt att det nu helt plötsligt är totalstopp.
Huset stod mestadels oanvänt de tre första veckorna i december, när det utomhus var neråt -20 grader och snöfritt. Kan infiltrationen ha frusit av detta?
Förslag på åtgärder att börja med?
Kontrollerade trekammarbrunnen för första gången i början av januari. Den var då överfull och nivån låg över de inre väggarna.
Slambil fick tömma brunnen samt spola ur spridarröret.
Nu, cirka fyra veckor senare, har brunnen fyllts upp igen och vattennivån ligger nu över röret för utflöde.
Brunnen tömdes före mitt tillträde senast i september 2021, och har innan dess inte tömts mer än 1 gång per år. Även om anläggningen är gammal (gissningsvis runt 40 år), så tycker jag ändå att det är lite konstigt att det nu helt plötsligt är totalstopp.
Huset stod mestadels oanvänt de tre första veckorna i december, när det utomhus var neråt -20 grader och snöfritt. Kan infiltrationen ha frusit av detta?
Förslag på åtgärder att börja med?
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
På vilken höjd ligger grundvattnet ? Finns det en brunn på tomten så titta ner och mät i den, ger en indikation på var det ligger.
Jag har tyvärr ingen brunn att kolla i.I InsidersUnited skrev:
Huset är byggt rakt på en berghäll, och infiltrationen ligger på en äng nedanför, om det kan vara till någon hjälp.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 566 inlägg
Då är nog inte högt grundvatten ditt problem. Finns det en spolbrunn någonstans?
Har du inget luftningsrör på inftltrationsbädden du kan mäta i och se om det står vatten? Det borde finnas sådant.
Försent nu, men vilken information fick ni om anläggningen vid köpet? Vilken typ av rening som fanns?
Försent nu, men vilken information fick ni om anläggningen vid köpet? Vilken typ av rening som fanns?
Infiltration efter 3-kammarbrunn har en teknisk livslängd på 25-30 år.
Du kan m a o ha stopp i infiltrationen.
Du kan gräva dig ner till röret och kontrollera hur det ser ut. Kommer det upp vatten över röret i hålet du grävt så är markbädden mättad. Har hänt oss i en av 4 bäddar.
Du kan m a o ha stopp i infiltrationen.
Du kan gräva dig ner till röret och kontrollera hur det ser ut. Kommer det upp vatten över röret i hålet du grävt så är markbädden mättad. Har hänt oss i en av 4 bäddar.
Då lär anläggningen vara mycket gammal eller väldigt hempulad. Fördelningsbrunn och inspektionsrör ("luftningsrör") i slutet av spridarledningarna har varit svensk standard sedan 90-talet.T tex83 skrev:
Tack för tipset!J Jan_G skrev:
Jag hade räknat med att behöva anlägga nytt ganska snart, men jag tycker ändå att det är lite konstigt att infiltrationen dog helt efter att den varit väldigt sparsamt använd i 1-2 månader.
Svågerns avlopp gjorde samma sak när han flyttade in i sin kåk. Huset hade stått tomt i ett halvår och några veckor efter inflytt hade han översvämning i garaget pga stopp i infiltration. Det var backspolningen av vattenfiltret som fyllde golvet och inga Scan korvar 
Det blev ny infiltration.
Det blev ny infiltration.
Till saken hör att det var exakt samma visa i mitt förra hus.J Jan_G skrev:
Flyttade in tidigt på våren, efter att huset hade stått oanvänd i några månader, och markbädden blev tät direkt
Då grävde vi om så snart vi hade hittat nån som var villig är göra det.
Redigerat:
Klicka här för att svara