Hej ärade forum,
Jag har en gammal ejektorpump installerad samt tryckregulator och hydropress. Jag skulle vilja höja trycket i "systemet". Vilket tryck kan jag få ut ur pumpen? Det står inget på den, men jag har för mig att ringarna på utsidan kan säga något kring det.
Hoppas någon kunnig och vänlig själ kan svara på min undran.
Trevlig lördag!
/ Peter
ps. Försökte ladda upp foton, men gick inte. Vilket format ska det vara på fotot?

Pumpen du har inne ger ett tryck som matar ejektorpumpen i brunnen. Så vad elpumpen ger är inte det du får i kranen. Det är väl bara att ställa upp tryckströmbrytaren och se hur det funkar.

D Daniel 109 skrev:
Pumpen du har inne ger ett tryck som matar ejektorpumpen i brunnen. Så vad elpumpen ger är inte det du får i kranen. Det är väl bara att ställa upp tryckströmbrytaren och se hur det funkar.
Jo, det är sant. Tänkte mer vad maxkapaciteten är på pumpen.

Vilken av pumparna?

KajPeter KajPeter skrev:
Jo, det är sant. Tänkte mer vad maxkapaciteten är på pumpen.
Beror på hålets djup och hur många ringar som pumphuset har, den del som sitter under motorn är med sektioner ( ringar )

Här är ett foto på pumpen

• En rostig, vertikal pump med anslutna rör och ventiler i ett betongrum, med en värmeregulator i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för frånslagstryck nu, och hur fort når den dit? Har du provat att bara höja en aning, och se hur den klarar det?

OK ditt vatten tas ut från 3:e ringen och överst är tryck som går tillbaka i hålet till ejektorn och det är den övre delen som avgör hur djup ditt hål är för att lyfta vattnet. Även var nivån i hålet är vid större uttag Men troligtvis så kan den ge ca 1 m3/h .Har du kollat här om din brun finns med, går att zoma ner på fasighetsnivå och då går det att ca-bestämma vad den kan ge i liter/timma
https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar.html

Coolt. Nej, tyvärr finns min brunn inte med. Antagligen från tiden då hedenhös fanns.
Avstängningstrycket är ca 4 bar.

Troligtvis så är det ca någonstans mellan 800 liter till ca 1 m3 / timme du kan få, om du höjer trycket på brytaren till 4,5 bar och tillslag ca 3 bar så får du lite till tryck mer inte mer vatten. .Och du vet inte om vad hålet ger, det ända som kan gen in indikation är att ha en flödesmätare ( lika som kommunal mätare ) och se vad som händer när du öppnat många kV-kranar. Klarar du dig nu med så bry dig inte, utan låt det vara som det är.

• Gilla
KajPeter
  • Laddar…
Tack. Då låter jag det vara

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.