Det undre röret på bilden är kallvatten till dusch och tvättmaskin.
När jag tvättar bildas det långsamt droppar som växer och faller av i skarven före ballofixen. När jag duschar bildas det droppar längs hela röret (även där ingen skarv/koppling finns). Det är bara i anslutning till att jag spolar kallvatten som det bildas droppar, aldrig annars. Kan jag vara säker på att det bara är kondens? Kan jag testa på något sätt för att avgöra?

Vattenrör med blå ballofixventiler, droppar vid skarven indikerar möjlig kondens.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har du låg luftfuktighet i rummet och spolar kallt i kran så ska det ju inte bli mycket kondens, så du kan prova så?

Men generellt sett borde det läcka under vila också

Bildas fukt på resten av röret också även vid tvätt, men inte så mycket att det droppar.

Närbild av två kromade varm- och kallvattenventiler med blå handtag monterade på vit kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Düsseldorff
På sista bilden ser det snarare ut som läckage än kondens. Men det är inget att stressa upp sig över. Bara att täta kopplingen.

Kan det bli en allvarlig läcka?
Är det inte konstigt att det bara läcker i anslutning till att vattnet används?

Düsseldorff
AntonS1 AntonS1 skrev:
Kan det bli en allvarlig läcka?
Nä, om det nu skulle vara en läcka så är det ingen fara. Det är bara att dra åt eller, om det inte räcker, täta lite. Ingen stress.

AntonS1 AntonS1 skrev:
det har jag råkat utför en gång ,håll tätt vid fullt tryck i ledningen men läckte om trycket i ledningen minskade

Tack för svar!
Får ta hit en rörmokare att titta på det.

Kan det hända något farligt eller kommer det sannolikt bara att fortsätta dropp lite?

Har också märkt att det knäpper en del i röret framför allt efter det använts.

V
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nä, om det nu skulle vara en läcka så är det ingen fara. Det är bara att dra åt eller, om det inte räcker, täta lite. Ingen stress.
Vad vill du att hon ska täta med på den där lekande muttern ?

V
AntonS1 AntonS1 skrev:
Tack för svar!
Får ta hit en rörmokare att titta på det.

Kan det hända något farligt eller kommer det sannolikt bara att fortsätta dropp lite?

Har också märkt att det knäpper en del i röret framför allt efter det använts.
Du behöver inte ta dit någon.
Har du ingen skiftnyckel, köp 2: håll emot med ena och dra åt med andra.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.