J
Drar ny stam i källartaket, 22mm kopparrör. Har 3 väggar jag ska igenom. 2st tjocka betong resp tegel (kanske 20cm tjocka) och en tunn i nån slags betong/puts som bara är kanske 6-8 cm.

De tjocka har jag fixat den ena väggen (där har jag gått på prisolrör) och tänker göra lika på den andra väggen som är lika tjock. Här gör rören en böj resp en förgrening precis på vardera sidan väggen så jag får en "naturlig skarv". Prisolrör ska vad jag förstår vara godkända att gjuta in om ingen skarv finns i väggen. 22mm prisol är ett helsike att hanskas med. Men en kort sträcka funkar...

Den tunna väggen skulle jag vilja slippa prisolrör då rören går "rakt igenom" och fortsätter rakt på varje sida så det skulle bli 10cm prisol med två raka skarvar på vardera sidan. Prisol "hela vägen" ser för taffligt ut då det inte är 100 rakt och skulle behöva vara en meter på varje sida. Jag har inget riktigt bra "foderrör" och ingen borr för ett foderrör. Jag vill helst ha "tätt" då detta kommer vara en tvättstuga/duschrum och jag inte vill ha fuktig luft genom väggen. Jag har borrat upp två hål ca 30mm.

Vad är bästa lösning som inte är "otillåten"? Kan jag linda någon godkänd tejp på röret när det passerar väggen och sen sätta latexfog? Eller kommer detta kvala in som otillåtet och få underkänt om man skulle ha nån framtida skada eller liknande? Jag hade en tanke att ta en bit av plastmanteln från prisolröret jag har och ta loss och sätta på på ett hårt, rakt 22mm rör.

Rören som ersätts är galvrör klädda med tidningar som daterar dem till sent 20-tal samt mer nutida kopparrör som hänger löst utan upphängningar... "Har det hållit 100 år så håller det några till" sa rörmokarn som inte ville dra nya åt mig så jag fick ta mig an uppdraget själv. Men man kan tänka likadant kanske, några varv tidningspapper och lite tejp kanske är bra nog för en vägggenomföring här?

A
Armaflex AF 1 är ju tunn och fin. Däremot lär du få borra upp något lite större.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.