Hej
Detta är verkligen ett fanstastisk forum, jag har flera gånger fått bra hjälp på kort tid. Stärkt av detta ställer jag en ny fråga, hur kan det plötsligt bli stopp i vattenledningen och vad gör jag åt det?

Fram till igår gick det utmärkt att duscha, förutom att det läckte lite vatten från blandaren. Så bytte jag blandare igår och nu kommer det inget vatten alls ur farmvattenledningen

Tar jag bort blandaren och slår på vattnet så forsar det ur kallvattenröret men kommer inte en droppe ur varmvattenföret

Stoppar jag in en skruvmejsel så går den in kanske 10 cm i kallvattenröret (tills det böjs) och kanske 5 cm i varmvattenröret (tills något tar stopp)

Jag har tagit kort med en billig inspektionskamera men det är inte helt lätt att se vad kortet föreställer

Jag är förvånad att det inte kommer en droppe, låt vara om det var dåligt tryck men hur kan det från en dag till nästa sätta igen helt, och hur kunde det hända av att jag bytte blandare

Jag har ingen aning om när rören är bytta senast, de kan vara från 50-60-talet (då den delen av huset byggdes) eller från 80-talet då badrummet byggdes eller möjligen nyare

Några ideer om hur man rensar rör? Om det alls går? Lämpligt att göra själv eller ta hjälp med?

Skruvmejsel insatt i ett rör av en duschblandare med droppar av vatten, indikerar eventuellt stopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skruvmejsel insatt i öppet vattenrör för inspektion i vägg med kakel.
Skapa konto
Otydlig bild inuti rör tagen med inspektionskamera som visar ett möjligt hinder eller blockage.
Skapa konto
Inspektionskamerabild inuti ett vattenrör med synligt hinder eller blockering.
Skapa konto

Det ser ut som att du har vridit röret när du demonterade/monterade blandaren. Gjort en knut på röret med andra ord.

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Bjober och 9 till
  • Laddar…
Ser mjukt ut, kanske en packning från något annat ställe i vattenledningen. Kolla om du har något otätt rör någonstans.
Du behöver en lång smal tång, typ en spetstång, kanske en smal sax eller så kan du prova att göra en krok av grov ståltråd eller liknande.

Ser helt sjukt ut men faktiskt som att röret är vridet. Men muttern måste ju ha kunnat snurra om du satt dit och tagit bort blandare så det låter helskumt. Borde gå att känna om det är metalliskt stopp eller mjukt när du stöter med mejseln.

Johhhan
Ser ut som endoskopi vid tarmvred, vilket i och för sig stämmer med symptomen.

• Haha
  • Gilla
Huggabuggaa och 8 till
  • Laddar…
Om du har lyckats vrida röret skulle jag råda att ta dit en röris omgående och även vara beredd att öppna väggen. I allra värsta fall har röret gått sönder och läcker vatten i väggen. Vad finns på andra sidan den väggen? Går att att öppna från den sidan?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Ja, röret har snurrat ihop sig.
Jag har sett detta tidigare, men aldrig vid ett blandarfäste, då konan inte brukar snurra med när man lossar.

Tyvärr är det bara att öppna upp väggen och byta en bit på röret. Kanske det går att öppna från andra sidan?

Tack för snabba svar. Det låter ju sådär :-(. Det är gips på andra sidan väggen så det går att öppna upp där, dock går nog röret sen ner under badrummet och där är svårare att komma åt, kanske går det att öppna upp taket i garaget på våningen under.

Jag förstår verkligen inte hur det kan ha hänt. Jag fick visserligen ta i lite när jag tog bort blandaren men muttern sitter ju (väl?) bara åt mot blandaren, inte mot röret, den löper väl fritt i förhållande till röret.

Till saken hör att när jag vred på muttrarna och tog bort gamla blandaren så stannade det kvar ett par "övergångar" som jag tänker hörde till gamla blandaren, dem fick vi loss från muttrarna genom att hålla i dem med en rörtång och i muttern med en fast nyckel och vrida dom jämfört med varandra. Vi fick ta i, men jag tänker ändå att ingen av dem satt fast i röret utan bara i varandra

Men uppenbarligen ....

• Demontage av en gammal kran med synlig rördel och mutter mot kakelvägg, tecken på vattenläckage och korrosion.
    Skapa konto
  • Hand håller en avmonterad blandarmutter och en del av ett rör, med synliga gängor och skador.
    Skapa konto
Karrock
Det är ju sent och tråkigt att riva väggen på natten. Men du kan ju gå förbi vattenmätaren och kolla om den minsta visaren rör sig något. Är den helt still har du förmodligen inget stort läckage i väggen just nu i alla fall. Otur.

Det är övergången som är boven i dramat. Muttern drar röret mot övergången så att de är ihopkopplade och när man lossar övergången från blandaren så drar man med röret då.

Kolla som sagt vattenmätaren så att röret inte har spruckit och läcker.

K köksbyggaren skrev:
Tack för snabba svar. Det låter ju sådär :(. Det är gips på andra sidan väggen så det går att öppna upp där, dock går nog röret sen ner under badrummet och där är svårare att komma åt, kanske går det att öppna upp taket i garaget på våningen under.

Jag förstår verkligen inte hur det kan ha hänt. Jag fick visserligen ta i lite när jag tog bort blandaren men muttern sitter ju (väl?) bara åt mot blandaren, inte mot röret, den löper väl fritt i förhållande till röret.

Till saken hör att när jag vred på muttrarna och tog bort gamla blandaren så stannade det kvar ett par "övergångar" som jag tänker hörde till gamla blandaren, dem fick vi loss från muttrarna genom att hålla i dem med en rörtång och i muttern med en fast nyckel och vrida dom jämfört med varandra. Vi fick ta i, men jag tänker ändå att ingen av dem satt fast i röret utan bara i varandra

Men uppenbarligen ....
Är det inget läckage så borde det gå att skarva via gipset på andra sidan

Men tack igen, nu förstår jag lite bättre vad som hänt - så d-a surt ... Jag skulle alltså hållit emot i övergången när jag lossade muttern första gången med gamla blandaren, det gjorde jag inte. Funderar på hur jag skulle ha förstått det, övergången är ju inte ens sexkantig utan krävs rörtång för att hålla i. Nåväl en dyrköpt lärdom.

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Vattenmätaren rör sig ingenting - puh!

Jag öppnar upp gipsen imorgon

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
K köksbyggaren skrev:
Vattenmätaren rör sig ingenting - puh!

Jag öppnar upp gipsen imorgon
Kan ju dock rekomendera att du stänger av vattnet, och tömmer varmvattnet om det går bakåt, just in case...

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
M McDoit skrev:
Är det inget läckage så borde det gå att skarva via gipset på andra sidan
Är det andra regler när man reparerar än när man bygger nytt? Normalt sett får man väl inte ha dolda skarvar?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.